Maj, tydzień 1 Moja ojczyzna
Dzień 1 Majowe święta
W tym tygodniu będziemy poznawać naszą ojczyznę i symbole narodowe . Czy pamiętacie , jak nazywa się nasza ojczyzna? Kim my jesteśmy? Każdy kraj ma swoje symbole narodowe. Orzeł biały, biało-czerwone barwy i Mazurek Dąbrowskiego są symbolami Rzeczypospolitej Polskiej.
Godło Polski
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
link do – Mazurek Dąbrowskiego
Flaga Polski , biało- czerwone barwy’
♥ Zapraszam na film – Polskie symbole narodowe.
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
♥ Posłuchajcie wiersza Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka.
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.
♥ Oglądanie albumów lub zdjęć na stronach Internetowych przedstawiających zdjęcia z różnych stron Polski.
♥ Poznajemy majowe święta – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta.
ilustracja do opowiadania
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne
święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innychkrajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących
ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
R. zadaje pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
♥ Zabawa ruchowa Flaga na wietrze..
Na przerwę w wyklaskiwanym rytmie dzieci podnoszą
do góry rękę i naśladują ruch machania flagą.
R. zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dzieci używały zamiennie lewej
ręki i prawej ręki. Proponuje również dzieciom machanie flagą oburącz.
♥ Układanie z białych i z czerwonych prostokątów flagi Polski.
Biały prostokąt i czerwony prostokąt dla każdego dziecka (np. 1 cm x 3 cm).
R. wręcza dziecku biały prostokąt i czerwony prostokąt. Dzieci układają z prostokątów sylwetę flagi
♥ Karta pracy, cz. 2, nr 44.
Dzieci:
− rysują flagę Polski po śladzie, kolorują ją według wzoru,
− przyglądają się rysunkom flag, otaczają pętlą flagę Polski.
♥ Oglądanie zdjęcia obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku.
Swobodne wypowiadanie się na jego temat.
R. pokazuje dzieciom zdjęcie obrazu Jana Matejki. Dzieci przyglądają się jej uważnie. R. zwraca uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiada dzieciom ciekawostki na temat powstania reprodukcji. Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji
3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Pozdrawiam serdecznie. Jolanta Prostak : )
Comments are closed.