Maj, tydzień 3 Łąka w maju
Dzień 5 Odgłosy dochodzące z łąki
Witajcie kochani. Jeżeli wczoraj był czwartek, to jaki dzień tygodnia jest dzisiaj? Zaczniemy nowe zadania od zagadki o pewnym mieszkańcu łaki. Posluchajcie:
– Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)
♥ Poznawanie wyglądu ślimaka. Układanie z kolorowych sznurków sylwetki ślimaka.
http://scholaris.pl/resources/run/id/49952 zdjęcie przedstawiające ślimaka,
kolorowy sznurek (dla dziecka kawałek sznurka).
Dzieci siedzą przy stole. R. pokazuje zdjęcie przedstawiające ślimaka. Dzieci opisują jego
wygląd. R. zwraca uwagę na wygląd muszli oraz na wyraźnie zaznaczone czułki. Opowiada dzieciom ciekawostki o życiu ślimaków. Zastanawia się, czy na łące można usłyszeć ślimaka. Następnie wręcza każdemu dziecku kolorowy sznurek. Dzieci układają z nich skręconą
muszlę ślimaka.
Ślimak winniczek to największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej
wilgotności – lasy, parki, ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ze ślimaków winniczków robi się różne potrawy. Popularne są zwłaszcza w kuchni francuskiej.
♥ Zabawa ruchowa Ślimak
Dzieci recytują rymowankę i rysują za R. spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu
Ślimak, ślimak, wystaw rogi,
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty
– od kapusty będziesz tłusty
♥ Rozwiązywanie zagadki. Zabawa ortofoniczna – Żaby na łące.
Zdjęcie przedstawiające żabę. http://scholaris.pl/resources/run/id/68875
R. mówi dzieciom zagadkę: Na łące kumkają, zielone sukienki mają. (żaby)
Dzieci odgadują zagadkę i wskazują na zdjęciu żabę. R. zachęca do wspólnej zabawy. Mówi tekst (Iwony Fabiszewskiej):
Na łące żaby kumkały: Dzieci: skaczą po sali, naśladując żaby,
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum. zatrzymują się i naśladują wypowiadane przez R. dźwięki,
Koncert piękny wszystkim dały, skaczą, naśladują wypowiadane przez R. dźwięki,
re, re, kum, kum, rech. ponownie skaczą po całej sali, naśladując żaby,
Zielone suknie włożyły, zatrzymują się i naśladują wypowiadane przez R. dźwięki,
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum.
Swoim śpiewem zachwyciły, wstają i kłaniają się,
re, re, kum, kum, rech. powtarzają dźwięki wypowiadane przez R.
♥ Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Majowa łąka.
R. prezentuje wiersz. Powtarza treść wiersza powtórnie, a dzieci powtarzają fragment tekstu:
za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Majowa łąka,
pachnąca łąka;
Tu widać myszkę,
słychać skowronka…
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
Pająk zaplata
pośród traw sieci,
a mała pszczółka
do kwiatka leci.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
Ważka spogląda
na dół ciekawie.
Kret nowy kopiec
wykopał w trawie.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
Bąk bzyczy głośno,
trzmiela szukając.
A wokół brzozy
wciąż biega zając.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
Na małym krzaczku
przysiadła mucha.
Z wielką uwagą
motyla słucha.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
I konik polny
też nie próżnuje,
małej biedronce
kropek pilnuje.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
Tyle się dzieje
ciągle na łące!
Aż z ciekawością
zerka tam słońce.
Za, zo, ze, zu, zy
to majowe dni!
♥ Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Odgłosy łąki.
Dzieci biegają, naśladując podany przez R. odgłos zwierzęcia żyjącego na łące: konik polny – cyk, cyk;
żaba – kum, kum; osa – bzzzz…; skowronek – fiu, fiu.
♥ Lepienie z plasteliny Ślimaki.
Pozdawiam serdecznie, życzę miłego dnia. Jolanta Prostak
Comments are closed.