Maj, tydzień 3 Łąka w maju
Dzień 4 Kwiaty na łące
♥ Zabawa na powitanie. Określanie swojego nastroju.
Wycięte z papieru żółte koło oraz dla każdego dziecka dwa białe paski papieru (długi lub
krótki), zdjęcie rumianku.
Dzieci siedzą . R. układa na środku żółte koło, a obok długie i krótkie paski
białego papieru. R. prosi, aby dzieci określiły, jak się dzisiaj czują, za pomocą pasków papieru.
Jeśli mają dobry humor, to dokładają do żółtego koła długi pasek, jeśli nie mają dobrego
humoru, dokładają krótki pasek. Po zakończeniu zadania przyglądają się temu, co powstało.
R. pyta, co dzieciom przypomina ten kształt. Następnie umieszcza obok zdjęcie rumianku
i zachęca dzieci do swobodnych wypowiedzi.
♥ Słuchanie wiersza Grażyny Lech Kwiaty na łące.
Dywan z kwiatów, ziół i traw.
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.
• Rozmowa na temat wiersza.
R. zadaje pytania:
− O jakim miejscu jest ten wiersz?
− Jakie rośliny rosły na łące?
− Jakie zwierzęta tam przebywały?
− Jak wyglądała łąka?
• Wskazywanie na tablicy demonstracyjnej kwiatów, których nazwy zostały wymienione
w wierszu.
Tablica demonstracyjna .
R. wskazuje na tablicę demonstracyjną. Pyta dzieci, co ona przedstawia i po czym poznały, że
to jest łąka. Prosi, aby dzieci wskazały na tablicy te kwiaty, których nazwy zostały wymienione
w wierszu, i te, których autor wiersza nie wymienił, ale dzieci znają ich nazwy. Zastanawia się,
które kwiaty najłatwiej jest rozpoznać. Pyta o to dzieci. Dzieci wymieniają charakterystyczne
cechy kwiatów. Następnie R. prosi, aby dzieci opisały wygląd łąki. Pomaga im, zadając pytania.
♥ Karta pracy, cz. 2, nr 52.
Dzieci:
− nazywają (z pomocą osoby dorosłej) kwiaty na obrazkach i je liczą,
− pod każdym obrazkiem rysują tyle kresek, ile kwiatów jest w bukiecie,
− rysują kwiaty po śladach.
♥ Rumianki – zajęcia plastyczne.
• Wprowadzenie do tematu. Oglądanie reprodukcji malarskich i swobodne wypowiedzi na
ich temat.
Reprodukcje malarskie przedstawiające łąkę, np. Józef Chełmoński Kaczeńce, Stefan Filipkiewicz Łąka, Stanisław Kamocki Łąka.( bardzo proszę odszukać na str internetowych)
Dzieci siedzą . R. pokazuje reprodukcje obrazów słynnych malarzy, które przedstawiają łąkę. Dzieci przyglądają się im uważnie i wypowiadają się na ich temat. Zwracają uwagę na kolory łąki oraz opisują uczucia, jakie budzą się w nich, kiedy patrzą na reprodukcje. R. zwraca uwagę na przedstawione na reprodukcjach kwiaty.
• Oglądanie zdjęć przedstawiających rumianek. Wskazywanie charakterystycznych cech kwiatu.
http://static.scholaris.pl/resource_imp/104/104241/PLIKI_1/ABC04302_l.jpg
R. pokazuje zdjęcie przedstawiające rumianek. Dzieci wskazują jego charakterystyczne cechy. R. opowiada ciekawostki na temat kwiatu.
Rumianek to roślina często spotykana na łące. Kwiaty mają kolor biały, z żółtym środkiem.
Cała roślina bardzo ładnie pachnie. Rumianek wykorzystywany jest w leczeniu ludzi, np. gdy
boli gardło, bolą dziąsła lub przy podrażnieniach skóry.
Może podczas spaceru na łąkę zobaczycie rumianki. Pozdrawiam Was serdecznie. Miłego dnia.
Jolanta Prostak
Comments are closed.