Maj, tydzień 3 Łąka w maju
Dzień 1 Wyprawa na łąkę
W tym tygodniu odwiedzimy łąkę i poznamy jej mieszkańców.
♥ Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka.
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością
była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie
wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek Usiadł w maju na kwiatku motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl gagatek!
Teraz fruwa i leczy rabatki.
I udaje, że skrzydła to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.
Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
R. zadaje pytania:
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
♥ Łąka w maju – wycieczka na łąkę.
Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki.
Słuchanie odgłosów dochodzących z łąki.
Rozpoznawanie i nazywanie napotkanych mieszkańców łąki.
♥ Łąka w maju – malowanie na mokrym kleju.
Dla dziecka biała kartka z bloku technicznego, płynny klej, pędzelek, farby plakatowe (jeśli są gęste, dobrze je rozcieńczyć wodą).
R. prosi, aby dzieci przypomniały sobie, jak wyglądała łąka, którą widziały na wycieczce. Dzieci
opisują swoje wrażenia. Wymieniają kolory, jakich dostrzegły na łące najwięcej. R. proponuje
namalowanie tej samej łąki za pomocą techniki malowanie na mokrym kleju. Dzieci pokrywają sztywną kartkę płynnym klejem. Następnie malują farbami na mokrym podkładzie, palcami lub pędzlem. Starają się odtworzyć taki koloryt łąki, jaki zapamiętały z wycieczki.
Po zakończeniu zadania odkładają prace do wyschnięcia.
♥ Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla każdego dziecka.
R. rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je
i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się
przed bocianem.
• Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko
otwartych ustach, unosząc język do góry.
• Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę
nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.
• Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
• Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do
drugiego kącika ust.
• Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta
♥ Galeria zdjęć pracowitych Krasnoludków i ich wspaniałych prac. Zapraszam do oglądania i podziwiania : )
♥ Nikolka i jej prace .
♥ Szymonek i jego prace
♥ Bartuś i jego prace
♥ Bartuś i jego prace
♥ Lena i jej prace
♥ Szymonek i jego prace
♥ Oleńka i jej prace
♥ Kacperek i jego prace
♥ Kaja i jej prace
♥ Praca Lilianki
♥ Melania i jej prace
Kochane dzieci, podziwiam Waszą pracowitość i przepiękne prace . Dziękuję Waszym Rodzicom za nadsyłane zdjęcia . Miło Was zobaczyć chociaż na zdjęciach. Pozdrawiam serdecznie. Życzę miłego dnia.
Jolanta Prostak : )
Comments are closed.