- Witam Was serdecznie, na dobry początek posłuchajcie piosenki w wykonaniu Śpiewające Brzdące pod tytułem Ufoludki na urlopie https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw
- Rytmiczne dzielenie (na sylaby) słów związanych z kosmosem, np.: rakieta (ra-kie-ta),
- gwiazdy (gwiaz-dy), planety (pla-ne-ty), kosmonauta (kos-mo-nau-ta
- Słuchanie opowiadania Natalii Usenko UFO.
• Rozwiązanie zagadki.
Czy to spodek
czy rakieta?
Ufoludek
nim ucieka. (UFO)
(R. tłumaczy, że nazwa UFO powstała z pierwszych liter angielskich wyrazów oznaczających niezidentyfikowany obiekt latający).
− Jak mówimy na UFO? (latający spodek)
− Dlaczego tak go nazywamy?
- Słuchanie opowiadania.
- Tablica demonstracyjna nr 60 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-aaplus-tablice/mobile/index.html#p=63
Pewnego razu wróżka Laurencja wybrała się do parku na poranny spacerek.
– Jejku! – zawołała nagle i stanęła jak wryta. – Śni mi się czy co? Na polance stoi ogromny talerz! Cały biały w różowe kwiatki. Skąd on się tu wziął?
– Przyleciał – mruknęła papuga Klarcia.
– Telewizji nie oglądasz czy co? To nie jest zwykły talerz, tylko latający. Nazywa się UFO.
– A kto to są te małe kolorowe, co na nim siedzą?
– Ufoludki, oczywiście. Zobacz, jak płaczą. Chyba mają kłopoty.
– No to chodźmy im pomóc! – zawołała Laurencja.
Ufoludki na ich widok ucieszyły się okropnie i zaczęły pokazywać coś na migi.
– Zepsuły im się baterrryjki – przetłumaczyła Klarcia. – Nie mogą lecieć dalej.
– To ja im takie bateryjki wyczaruję! – Laurencja podniosła swoją czarodziejską różdżkę. Niestety, za pierwszym razem wyczarowały się jej ogórki. Za drugim – kręgle. A za trzecim maszynka
do golenia.
– Chyba się nie znam na bateryjkach – westchnęła Laurencja. – W szkole czarownic zawsze
miałam pałę z fizyki.
Ufoludki płakały coraz głośniej i wyrywały sobie z głów czerwone włosy. Laurencja też zaczęła
chlipać.
– Przestań się mazać! – rozzłościła się Klarcia. – Rrrusz głową!
– Już wiem! – zawołała Laurencja i puknęła się różdżką w czoło.
W jednej chwili z dwu stron talerza wyrosły wielkie nietoperzowe skrzydła, a z trzeciej – puszysty lisi ogon.
– Pip, pip, kuraa! – wrzasnęły ufoludki i skoczyły do talerza. – Pęki, pęki, pa, pa!
– To na pewno znaczy: „Hip, hip, hurra” i „Dzięki, dzięki” – wyjaśniła Klarcia.
– A „pa, pa” – to sama wiesz.
W chwilę później talerz, machając skrzydłami i powiewając ogonem, zniknął w chmurach.
– Tym razem naprawdę ci się udało – powiedziała Klarcia. – Jesteś zupełnie dobrą czarownicą.
– No myślę – odparła Laurencja i zadarła nos do góry.
• Rozmowa na temat opowiadania.− Co spotkała wróżka Laurencja w parku?
− Jak wyglądało UFO?
− Dlaczego ufoludki wylądowały w parku?
− Co wyczarowała wróżka zamiast bateryjek?
− Jak zakończyła się ta historia?
- Rysowanie UFO (tak jak sobie je dzieci wyobrażają).
Kredki, kartki.
- • Zabawa ruchowa Planety.
Dzwoneczek.
Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym terenie. Na dźwięk dzwoneczka zatrzymują
się, stają wokół R., który odgrywa rolę słońca, i poruszają się wokół niego jak planety. Po
kolejnym dźwięku dzwoneczka biegają swobodnie.
Zadania dla Melanii i Lilianki
- Rozwiązywanie zagadek.
– Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,
a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)
– Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)
- Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch przez dzieci (ukazanie wirowego ruchu Ziemi).
Zapoznanie z wierszem.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.
wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,
Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.
to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli
Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!
a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,
Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
– Rozmowa z dzieckiem o treści wiersza i nakierowanie dziecka pytaniami na wychwycenie
stałej regularności: dzień – noc.
⎯ Co następuje po dniu, a co po nocy? Dzień – noc, dzień – noc, dzień – noc itd.
Można też utrwalić tą regularność opowieścią o przemijaniu, a mianowicie:
Słońce wstało, rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie i chyli się ku zachodowi.
Dzień się kończy. Ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, świecą gwiazdy.
Noc przemija, bo idzie dzień i wschodzi słońce.
- Zabawa ruchowa pt. Dzień – noc
Dziecko z rodzicem siadają na dywanie. Na hasło – dzień dobry – siedzą na dywanie z wyprostowanymi nogami; na hasło – dobranoc – kładą się na podłodze. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
Można też ułożyć rytm z wyciętych żółtych kół oznaczających słońce i niebieskich kół oznaczających księżyc. Słońce – dzień, księżyc – noc. (układamy w kształcie koła).
- Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz lampki stojącej (jako Słońca) – Jak powstają dzień i noc.
Wyjaśnianie dzieciom, że Ziemia kręci się wokół własnej osi. Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur (demonstracja przez oświetlenie globusa z jednej strony). Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli nie ma na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne, i gwiazdy. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.
Tablica demonstracyjna nr 71
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=71
− Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach 1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano). Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami, spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Na dywanie siedzi Ufuś.
Dziecko i Rodzic siedzą naprzeciw siebie. Dziecko wciela się w rolę Ufusia. Rodzic powtarza rymowankę: Ufuś siedzi na dywanie. Co pokaże, niech się stanie. Ufuś pokazuje dowolne czynności, a Rodzic naśladują jego ruchy. Następnie następuje zamiana ról. (można zrobić śmieszną opaskę dla Ufusia).
- Propozycja wykonywanie pracy Nasze słoneczka.
Żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
wydzieranie (promieni) z pasków bibuły, które dzieci wykorzystały w zabawie
Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).
Pozdrawiam Was serdecznie i życzę miłego dnia :)
Comments are closed.