Temat tygodnia – Co się dzieje w kosmosie? .
Witam po świętach wszystkie Dzieci i Rodziców w kolejnym tygodniu zajęć w formie zdalnej. Mam nadzieję, że miło spędziliście świąteczny czas, że jesteście zdrowi i radośni
Dzisiaj czeka nas wyprawa na zieloną planetę :)
• Rozmowa na temat ufoludka.
− Kto to jest ufoludek?
− Co to jest UFO?
Posłuchajcie piosenki o ufoludkach https://www.youtube.com/watch?v=Jtm4_sbUaDI
• Na początek nauczcie się z pomocą rodzica rymowanki o ufoludkach.
Ufoludki, ufoludki
to zielone, małe ludki.
Mówienie rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, gdy R. trzyma palec na ustach,
i głośno – gdy podniesie rękę.
- Ćwiczenia wizualizacyjne Wyprawa na Zieloną Planetę.
Podkład muzyczny do ćwiczenia wizualizacyjnego( proszę skorzystać z Internetu) , krzesełko.
R. ustawia krzesełko – symbolizuje ono siedzenia w rakiecie. Dzieci siadają
na krzesełkach. R. opowiada krótką historię, której może towarzyszyć podkład muzyczny.
Witajcie na pokładzie statku kosmicznego! Zabiorę was w niezwykłą podróż – na Zieloną Planetę. Zapnijcie pasy. Ruszamy. Statek wznosi się coraz wyżej i wyżej. Ziemia robi się coraz mniejsza… Jaka ona błękitna! Ale, ale, czujecie? Stajecie się coraz lżejsi. To dziwne uczucie to stan
nieważkości – unosicie się w powietrzu, jakbyście w nim płynęli. Widzicie na zewnątrz ciemność
kosmosu, którą rozświetlają migoczące gwiazdy. Zapadacie w sen, który będzie trwał kilka lat,
ale dla was to tylko chwila.
Budzicie się. Statek kosmiczny zbliża się do Zielonej Planety. Patrzycie z zachwytem na zbliżającą się planetę. Serca biją wam mocno. Oto cel naszej wyprawy. Na planecie jest życie. Lądujecie.
Otacza was tłum uśmiechniętych mieszkańców planety. Czy przyjmą was życzliwie? Jak wyglądają mieszkańcy Zielonej Planety? Czy są podobni do was? Jak wygląda życie na tej planecie?
R. przerywa opowieść i pyta:
− Jak się nazywa ta planeta?
− Jak mogli wyglądać mieszkańcy zielonej planety?
Wychodzicie ze statku. Wita was tłum postaci o uśmiechniętych twarzach, ludzkich twarzach,
tylko… zielonych. Co za ulga! Zwiedzacie planetę. Jest taka podobna do Ziemi, tylko wszystko
jest zielone!
Wracacie na Ziemię, szczęśliwi, że gdzieś jest życie podobne do naszego
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Rakieta.
Dzieci siadają na piętach, dłonie trzymają na udach. Na słowa R.: Uruchamiamy rakietę zaczynają uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręcą rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciągają
ręce do góry i głośno krzyczą: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy
- Życie na Zielonej Planecie – wykonanie rysunku zieloną kredką.
- Rozmowa na temat Zielonej Planety.
− Czy przyjemnie jest spotkać w kosmosie kogoś podobnego do nas?
− Czy chcielibyście, żeby wszystko wokół was było w jednym kolorze?
- Rozmowa na temat Zielonej Planety.
Zadania dla Lilianki i Melanii :)
W tym tygodniu będziemy realizować tematykę Kosmosu. Miłej pracy i zabawy Kochane.
- Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.
Chodzi Kwiecień po świecie
w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni.
Za pomocą pałeczki
w ciągu małej chwileczki
wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom – skrzydła doczepia,
krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu,
strusia wyśle na biegun,
dom na dachu postawi,
klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze,
gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie,
by pachniały w wazonie,
z papug zrobi tygrysy,
które jedzą irysy,
sto kogucich grzebieni
w wielkie góry zamieni –
ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy
miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień
w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.
- Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję…
Pałeczka do czarowania.
Dziecko porusza pałeczką i kończy zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.
Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy,
trochę lata.
Zajęcia 1. Zabawa z wstążkami, chusteczkami, frotkami w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim.
Dzieci oglądają je, dotykają nimi twarzy – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami.
Podrzucają je i łapią. Potem określają cechy (jakie one są): delikatne, lekkie…
- Zabawa na odprężenie.
Dzieci tańczą z chustkami, wstążkami, frotkami przy nagraniu spokojnej muzyki. - Zabawa Jesteśmy na planecie Chustolandia.
Rodzic mówi, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki (wstążki) na różnych częściach ciała.
Ta planeta nazywa się Chustolandia.
Dzieci noszą chustki( wstążki, frotki) na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których je kładą.
Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki.
umawia się, że gdy podniesie ( chustkę, frotkę, wstążkę):
– zieloną – dzieci będą stać w miejscu,
– czerwoną– będą poruszać się, jakby były kosmonautami na Księżycu,
– żółtą – będą się czołgać, jakby przygniatała je siła przyciągania (grawitacji) nowej
planety,
– niebieską – będą poruszać się jak roboty.
Układanie rymowanek o kolorach chustek (wstążek, frotek).
Dzieci wspólnie z R. układają rymowanki.
Zabawę rozpoczyna R., mówiąc:
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
Niebieski, niebieski to… (kolor królewski).
Zielony, zielony to… (kolor trafiony).
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce… (to mu dam).
Zabawa Dokończ.
Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.
Czerwony jak…
Niebieski jak…
Różowy jak…
Żółty jak…
Wypowiedzi dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie,
różowe…)?
- Zabawa ruchowa Dotknij.
Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy w grze mają dotknąć jakiegoś przedmiotu
w kolorze, którego nazwę podał R.
Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym
kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).
Kartki, kredki.
- Wspólne oglądanie prac. Nadawanie nazw narysowanym planetom.
Umieszczenie pracy dziecka w widocznym miejscu
- Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą f.
Mieszanie kolorów.
Słoiki z roztworami barw podstawowych, puste słoiki.
Rodzic ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej, oraz puste słoiki. Prosi dzieci,
żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
– żółtej i niebieskiej (zielony),
– niebieskiej i czerwonej (fioletowy),
– czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi miesza farby w tych kolorach.
Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
Dzielenie słowa farby na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa farby?
Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską f.
Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 40.
Pokaz litery f, F drukowanej.
Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu i pokolorowanie.
Ozdobienie liter f, F.
Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu farby. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 41.
Oglądanie podpisów pod zdjęciami. Odszukanie na ostatniej karcie takich samych wyrazów
jak te, które znajdują się pod zdjęciami. Naklejanie ich na siebie i odczytanie z dorosłą osobą.
Propozycje zabawy na świeżym powietrzu
- Zabawa ruchowa Właśnie tak.
Rodzic mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny,
zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy dzieci potrafią (a na pewno potrafią) wykonać różne ćwiczenia.
− Zaczynamy!
− Połóżcie się na plecach.
− Połóżcie się na boku i pomachajcie dłonią innemu dziecku.
− Połóżcie się na brzuchu i uderzajcie stopami o siebie.
− Połóżcie się na brzuchu i wydłużcie swoje ręce i nogi.
− A teraz usiądźcie i szeroko rozstawcie nogi.
− Pochylcie się do przodu i spróbujcie obiema dłońmi dotknąć palców stóp.
− W siadzie, obiema rękami bębnijcie w klatkę piersiową.
− Zamknijcie oczy i palcem wskazującym znajdźcie czubek swego nosa.
− A teraz klęknijcie na trawie.
− Spróbujcie zaokrąglić swoje plecy.
− Dotknijcie jedną ręką trawy, a palcem wskazującym drugiej ręki wskażcie niebo.
− Podnieście kolano, aby nie dotykało do trawy.
− Teraz stańcie na obu nogach.
− Wyciągnijcie obie ręce w kierunku nieba.
− Wyprostujcie obie nogi i spróbujcie dotknąć dłońmi stopy.
− Opukajcie delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.
− Zrobiliście wszystko wspaniale. Każdy z was zdał test na kosmonautę.
Pozdrawiam, miłego dnia :)
Comments are closed.