Maj, tydzień 4 Święto rodziców
Dzień 1 Nasi rodzice
Kochane Krasnoludki, czy pamiętacie piosenkę , której uczyliśmy sie w przedszkolu dla mamy? Może spróbujcie ją zaśpiewać mamusi. :
♥ Oglądanie kalendarza. Zwracanie uwagi na Dzień Matki i Dzień Ojca.
Dzieci rozmawiają z R. na temat znaczenia słowa święto. R. wyjaśnia dzieciom, że 26 maja obchodzimy Dzień Matki, a 23 czerwca – Dzień Ojca. Pyta dzieci, dlaczego rodzice mają swoje święto. Dzieci wypowiadają się na ten temat.
♥ Nasi rodzice – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Rodzicielska niespodzianka.
• Podawanie imion swoich rodziców.
napisy: mama, tata.
Dzieci siedzą,a R. zadaje pytania, np.: Jak ma na imię twoja mama? Dziecko, odpowiada na pytanie. Następnie R prosi dzieci o podanie imienia ich taty. R. zwraca uwagę dzieci, że słowa mama i tata składają się z dwóch tak samo brzmiących sylab. Dzieci dzielą rytmicznie słowa mama i tata (na sylaby). R. pokazuje napisy mama, do globalnego odczytywania i pokazuje je dzieciom
MAMA TATA
– Słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller Rodzicielska niespodzianka.
R. czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
– Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca – przypomniała pani. – Z tej okazji przygotujemy
przedstawienie, wymalujemy laurki i zorganizujemy wspaniały festyn rodzinny. A to wcale nie
koniec atrakcji. Rodzice także mają coś dla was – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole i opowiedzą o swojej pracy.
– Może tata Bartka przyjedzie wozem strażackim… – rozmarzyli się chłopcy – albo tata Wojtka
opowie, jak się walczy z przestępcami…
Żaden z nich nie zgadł, ponieważ pierwszym gościem był tata Ali – zawodowy treser psów.
Przyszedł z labradorem o imieniu Bosman i zaraz zaprosił wszystkich na podwórko.
– Bosman już niedługo przystąpi do bardzo trudnego egzaminu na przewodnika osób niewidomych – opowiadał – czeka go naprawdę odpowiedzialna praca.
Bosman chyba to rozumiał, bo bezbłędnie wykonywał wszystkie polecenia swego pana.
Dziewczynki miały nadzieję, że do przedszkola przyjdzie mama Emilki, która jest aktorką, i…
nie zawiodły się. Nie tylko przyszła, ale jeszcze przyniosła ze sobą całą walizkę lalek teatralnych.
Pokazywała, jak wkładać na rękę pacynkę, jak poruszać kukiełką, a jak – marionetką. Każdy, kto
chciał, mógł sam spróbować.
Następnego dnia gościem Biedronek była pani dietetyczka, czyli mama Zuzi. Opowiadała,
co trzeba jeść, żeby być silnym i zdrowym. Pochwaliła się, że zamieszcza w internecie przepisy
na pyszne i kolorowe dania, od których wcale się nie tyje. Na koniec poczęstowała wszystkich
znakomitymi chipsami z suszonych jabłek i owsianymi ciasteczkami.
– Ciekawe, kto nas odwiedzi dzisiaj? – zastanawiała się Ada, maszerując do przedszkola
w kolejny poranek.
– A może to wy kogoś odwiedzicie? – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo.
– Dzisiaj będzie trochę inaczej niż zwykle – oświadczyła pani, gdy wszyscy skończyli już
jeść śniadanie. – Kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Powiem tylko, że to
całkiem niedaleko stąd.
Zaciekawione Biedronki ubrały się błyskawicznie.
– Może to piekarnia? – próbowała zgadnąć Oliwka.
– A może warsztat samochodowy? – zastanawiał się Wojtek.
Gdy skręcili w następną przecznicę, Ada aż klasnęła w ręce.
– Ośrodek zdrowia! – wykrzyknęła. – Tutaj pracuje moja mama!
– I zagadka rozwiązana! – uśmiechnęła się pani.
Mama Ady, w białym lekarskim fartuchu, przywitała gości w holu i zaprosiła na małą wycieczkę po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie się trzeba zarejestrować do specjalisty,
w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do
badania. Kto chciał, mógł posłuchać bicia swego serca, zakładając lekarskie słuchawki zwane
stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego stanęła… mama Zosi.
– Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta
u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki? Oczywiście zgłosili się wszyscy.
– A pokażecie mi, jak to robicie? – spytała mama Zosi, wyjmując z szuflady plastikową szczękę
i szczoteczkę. Konrad wziął szczoteczkę i raz-dwa przejechał po zębach, w prawo i w lewo.
– Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak – wyjaśniła pani doktor i zaprezentowała prawidłowy sposób czyszczenia zębów. Na koniec zaproponowała wszystkim mały przegląd. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale
okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła,
że tak zdrowych ząbków życzyłaby wszystkim swoim pacjentom.
„A może ja zostanę dentystką? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam…”
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
R. zadaje pytania:
− Kto odwiedził dzieci w grupie Ady?
− Czym zajmują się wasi rodzice?
− Czy byliście kiedyś w gabinecie dentystycznym?
− Na czym polega praca dentysty?
R. kontynuuje rozmowę. Pyta dzieci, dlaczego rodzice są ważni w życiu dziecka. Chętne dzieci wypowiadają się.
♥ Portrety naszych rodziców – zajęcia plastyczne.
• Oglądanie reprodukcji dzieł malarskich dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, np. Stanisława Wyspiańskiego Macierzyństwo i Portret Ojca,
R. informuje dzieci, że porozmawiają za chwilę na temat dwóch osób bardzo ważnych
w życiu dzieci. Pyta dzieci, czy domyślają się, o kogo chodzi. Następnie zaprasza dzieci do
obejrzenia wybranych reprodukcji malarskich dzieł dowolnych artystów, przedstawiające portrety matki i ojca, zakryte szarym kartonem.
Zachęca dzieci do wypowiadania się na temat tego, co widzą.
• Opisywanie wyglądu kobiety i mężczyzny.
Reprodukcje, zdjęcia ukazujące kobietę i mężczyznę.
R . prosi dzieci o zwrócenie uwagi na wygląd kobiety i mężczyzny i przypomnienie, co znaczy
słowo portret. Dzieci, z pomocą R., wypowiadają się na temat przedstawionych reprodukcji.
Opisują wygląd kobiety i mężczyzny.
• Część plastyczna.
Dla każdego dziecka biała kartka z bloku technicznego, formatu A3, podzielona pionową
kreską na pół, kredki i flamastry,
R. zaprasza dzieci do wykonania portretów swoich rodziców. Omawia sposób wykonania prac.
− na jednej części kartki rysują według instrukcji portret mamy,
− na drugiej części kartki rysują portret taty.
R. podpowiada dzieciom kolejne etapy rysowania portretu, np. najpierw okrągła głowa,
potem oczy, brwi, nos, usta, uszy, kolor włosów. Zadaje pytania pomocnicze, np. Czy mama nosi okulary? Czy tata ma wąsy?
♥ Dla chętnych – Tworzenie własnego drzewa genealogicznego.
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/05/Karta-pracy-8.pdf
Pozdrawiam i życzę miłego dnia . Jolanta Prostak
Comments are closed.