Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody
Temat dnia: Dbamy o las. 13 kwietnia (wtorek).
• Wykonajcie karty pracy cz. 3 str. 77
Oglądanie obrazków obserwujących prawidłowe zachowanie dzieci w lesie i nieprawidłowe zachowanie dzieci w lesie, opowiadanie co się na nich dzieje, określanie czy dzieci zachowują się WŁAŚCIWIE i jak wyglądał las po ich pobycie, odpowiadanie na pytania: co należy zrobić, o czym należy PAMIĘTAĆ, aby nie szkodzić ŚRODOWISKU ?, kolorowanie rysunków dzieci.
• Karty pracy cz. 3 str. 78
Przeczytajcie tekst razem z Rodzicem, on będzie czytać wyrazy a wy będziecie podawać nazwy zdjęć.
• Poznawanie całości budowy drzewa – malujemy na dużej kartce (lub na arkuszu szarego papieru) sylwetkę drzewa: pień, konary, gałęzie, drzewa oraz zaznaczamy rosnące pod ziemią korzenie. Używamy sł: korona drzewa, pień, korzenie… możemy pokazać dziecku także przekrój pnia – zwracamy uwagę, że każdego roku tuż pod korą kolejna warstwa drewna, zwana pierścieniem przyrostu rocznego (lub słojem), a właśnie wiosną i na początku lata.
• Wypowiedź dziecka na temat co to jest las? . Dziecko podaje skojarzenia ze słowem las, a Rodzic zapisuje je na kartce w kształcie DRZEWA. Dziecko koloruje obrazek oraz stara się przeliterować ZAPISANE wyrazy -6 LATKI
Rodzic wyjaśni, że: LAS – to nie tylko dużo drzew obok siebie, lecz „jedna wielka rodzina”. Wszystkie rośliny są sobie nawzajem potrzebne. Gęsto stojące pnie drzew STANOWIĄ zaporę przed wiatrem osłaniając MNIEJSZE rośliny , a korony drzew zatrzymują dużo promieni SŁONECZNYCH, dlatego gleba jest bardziej wilgotna stąd krzewy i inne mniejsze rośliny mogą dłużej przetrwać bez deszczu nawet w upalne dni…
• Rozmowa na temat zdjęcia „W lesie” znajdującego się na tablicy demonstracyjnej nr. 72 – https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=74.
Rodzic POKAZUJE zdjęcie LASU. Wypowiada z podziałem na głoski, nazwy poszczególnych jego elementów. Dzieci syntezują nazwy, wyraźnie je wypowiadają (np. Drzewa, drzewa, ścieżki, gałęzie, dziupla, nora, kora, mech, paproć, sowa, zając, mrówki, sarna, kwiaty). Dziecko WSKAZUJE DANE ELEMENTY na zdjęciu.
• Quiz ekologiczny pt. „Przedszkolak w lesie” – Rodzic CZYTA KOLEJNE ZDANIA podane poniżej (mile widziane także pytania przygotowane przez Was Rodzice), a dziecko ocenia czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe – pokazuje z uśmiechniętą buzią (prawda) lub ze smutną buzią (fałsz). Za każdą poprawną odpowiedź otrzymuje jeden punkt (np. Klocek, koralik… itp.). po ZAKOŃCZENIU ZADANIA WSPÓLNIE LICZYMY PUNKTY.
Przykładowe zdanie:
– W lesie wolno krzyczeć.
– W lesie można rysować po drzewach.
– W lesie można obserwować przyrodę.
– W lesie łamiemy gałęzie, jest ich przecież dużo.
– Las to dom dla wielu zwierząt.
– Osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców to leśniczy.
• Zabawy i ćwiczenia z literą ż.
• Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat. Materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne,
żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
Mają długi język, pomocny w łapaniu pożywienia. Charakterystyczne rozwiązania ich
infrastruktury są też wydłużone końcowe kończyny, osiągalne do wykonania skoków.
Wygrzewają się w pobliżu wody: na płyciznach lub wśród mchu czy wilgotnej trawy. Jedzą różne owady (np .: muchy, chrząszcze, koniki polne), pająki, dżdżownice, ślimaki. Są pożywieniem lisów, borsuków, wydr, kun i jeży, polują na nie także niektóre ptaki (np .: czaple, bociany rzadko), zaskrońce oraz ryby (szczupaki, sumy).
• Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
• Dzielenie słowa żaba na sylaby (ża-ba).
– Co słyszycie na początku słowa żaba?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską ż.
Obrazki / zwierzęta / roślin, które rozpoczynają się od głoską ż.
• Dzielenie słowa żaba na głoski (ż-a-b-a).
• Podawanie płatne rozpoczynające się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol …),
ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant …).
(Występująca na końcu słów głoska ż głos brzmi często jak głoska sz).
– Z ilu głosek głosek się słowo żaba?
• Budowanie schematu słowa żaba.
Białe nakrywki. □□□□
• Podawanie imion rozpoczynające się głoską ż (Żaneta, Żelisław …).
• Analiza i synteza słuchowa imienia Żanety.
• Dzielenie imienia Żaneta na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
Białe nakrywki. . □□□□□□
• Pokaz litery ż: przemierzyć i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Litery ż, Ż.
(R. wyjaśni, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz).
• Umieszczanie poznanych liter: ż, Ż, a, t, n, b, e, pod schematami słów żaba, Żaneta.
Litery: ż, Ż, a, t, n, b, e.
• Odczytanie wyrazów żaba, Żaneta.
• Uzupełnianie luk w wyrazach literą ż; odczytanie otrzymanych wyrazów.
.uk wa.ka aba.ur gara.e je.yny le.ak mał.e no.e pla.a twaro.ek -6 LATKI
• Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, czytania, liczenia, s. 42. 5- latki
• Pokaz litery ż, Ż drukowanej.
• Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na wypowiedzenie samego wyrazu. Wycięcie
go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku.
• Ozdobienie litr ż, Ż.
• Odszukanie wśród podanych wyrazu wyrazu żaba. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 91. 6- latki
• Odczytanie wyrazu. Odszukanie na końcu kartonów z literami tworzącymi wyraz
żaba. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku
• Odczytanie sylab.
• Odczytanie wyrazów.
• Pisanie litr ż, Ż po śladach, a potem – samodzielnie.
• Rysowanie swojego ulubionego leśnego zwierzątka.
Kartki, kredki.
• Odkrywam siebie. Przygotowanie do pisania, pisania, liczenia, s. 43. 5-latki
• Słuchanie tekstu.
• Zilustrowanie jego dowolny fragment.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.