Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Temat dnia: Gwiazdy na niebie. 12 kwietnia (poniedziałek).
• Rozmowa na temat kosmosu.
• Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania. Teleskop –jest to narzędzie, które służy do obserwacji odległych obiektów.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że naukowcy budują coraz nowocześniejsze obserwatoria w celu dokładnej obserwacji nieba i kosmosu.
Astronomowie zajmują się m.in. interpretowaniem danych, które otrzymują dzięki teleskopom, badają rozmieszczenie i ruchy gwiazd oraz planet.
Na podstawie informacji zdobywanych przez naukowców przygotowuje się mapy nieba. Możemy je oglądać w formie plansz, atlasów, globusów, a także na ekranie komputera.
Bajka edukacyjna: https://www.youtube.com/watch?v=byP9VTSnR2A
• Pokaz zdjęć prezentujących wybrane gwiazdozbiory.
Materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=EY3ZZh-OWAI
Wyjaśnianie dzieciom, że na niebie gwiazdach tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie dzieciom wybrane gwiazdozbiorów, np .: Wielki Wóz, Mały Wóz, Lew itd.
• Łączenie liniami gwiazdek na arkuszu papieru; zachęcanie do
nadawania nazw powstałym kształtom .
Potrzebne materiały (duży papier z narysowanymi gwiazdami, kredki lub flamastry).
• Zabawa słowna rozwijająca się twórcze myślenie – Gwiazdka.
Dzieci kończą zdanie: Gwiazdka jest (ma, lubi) …– wyszukując jak największą skojarzeń.
• Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów (podkreślenie znaczenia sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących sie do lotów w przestrzeni kosmicznej).
https://www.youtube.com/watch?v=po9N34GRX-o
Dzieci maszerują po całej sali przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas przerw
w muzyce wykonują polecenia R., np .:
– Stań na jednej nodze.
– Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.
– Podskakuj obunóż na miejscu.
– Przeskakuj z nóg na nogę.
– Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.
– Przełóż rękę pod kolanem i za nos.
– Przeczołgaj się pod krzesłem. Itp.
• Wykonywanie rakiety.
Wyprawka, karta 17, nożyczki, klej, granatowy karton (z zestawu), żółte gwiazdki i księżyc
z papieru samoprzylepnego (z zestawu).
• Wycinanie z karty obrazka rakiety. Zaginanie wzdłuż linii przerywanych.
• Składanie na pół kartonu. Rozkładanie idź. Układanie na środku wyciętej rakiety. Przyklejanie do każdej kolejki kartonu jednego dnia rakiety tak, żeby jejłub wystawał nad karton.
• naklejanie dookoła złotej gwiazdki i księżyca.
Propozycja pomocy, diagnostyka na temat wyprawki.
Czas poćwiczyć pamięć!
• Posłuchajcie wiersz pt. „Planety”, utrwalicie sobie ich nazwy. Chętne dzieci mogą nauczyć się wiersza na pamięć.
„Planety” B. Formy
Słońce to gwiazda, świeci na niebie.
Ciepłe promienie wysyła do Ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
może je człowiek kiedyś odwiedzi?
Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy.
Za Ziemią Mars zrozumany.
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.
A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca mają się przemieszczać
i tajemnice swoje wciąż mają.
• Ćwiczenia w pisaniu litery F
Odkrywam siebie 5 latki. Przygotowanie do pisania, pisania, liczenia, s. 50.
• 6 latki Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 104.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.