Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Temat dnia: Kiedy jest dzień, a kiedy noc? 9 kwietnia(piątek).
- Karta pracy, cz. 3, nr 74.
− Posłuchajcie rymowanki. Narysujcie ufoludka według opisu.
- Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
- Karta pracy, cz. 3, nr 75.
− Narysujcie drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc, że przebiega ona tylko po gwiazdkach.
- Słuchanie wiersza Halo, tu mówi Ziemia.
- Zapoznanie z wierszem.
Uświadamianie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Dzień dobry, dzieci! Jestem Ziemia, – Dobranoc! – wołam.
wielka, okrągła jak balonik. – Dzień dobry! – wołam,
Z tej strony – Słońce mnie opromienia, to znaczy zrobiłam obrót dokoła.
a z tamtej – nocy cień przesłonił. A oprócz tego wciąż, bez końca,
Gdy jedna strona jest oświetlona, muszę się kręcić wokół Słońca.
to zaciemniona jest druga strona. Nigdyście jeszcze nie widzieli
Wy zajadacie pierwsze śniadanie, takiej olbrzymiej karuzeli!
a spać się kładą Amerykanie. Bo trzeba mi całego roku,
Właśnie! ażeby Słońce obiec wokół.
Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk.
- Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprawianie go w ruch przez dzieci (ukazanie wirowego ruchu Ziemi).
- Zabawa dydaktyczna z – Jak powstają dzień i noc.
Eksperyment
Czy wiecie dlaczego na Ziemi mamy dzień i noc? Zróbcie prosty eksperyment.
Potrzebne będą: jabłko, patyczek do szaszłyków i latarka.
- Przebijcie jabłko patyczkiem, to będzie Ziemia, patyczek wyznaczy jej oś.
2. Zaciemnijcie pokój i włączcie latarkę – to będzie Słońce.
3. Ustawcie latarkę tak, aby jej światło padało na jabłko. Obserwujcie co się dzieje, gdy obracacie „Ziemię” (jabłko) wokół jej osi.
Gdzie pada światło?
Światło pada zawsze tylko na jedna stronę jabłka, druga pozostaje w cieniu. Dlatego na Ziemi mamy dzień i noc. Kiedy słońce oświetla tę półkulę, na której mieszkamy, mamy dzień, a ponieważ Ziemia obraca się wokół własnej osi (jak jabłko wokół patyczka), po około 12 godzinach nadchodzi noc. Wtedy znajdujemy się na tej zacienionej stronie. Obrót Ziemi wokół osi trwa 24 godziny czyli dobę.
Jeśli masz w domu globus możesz wykorzystać go zamiast jabłka.
Materiał pomocniczy: https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
- Nasze słoneczka – wykonywanie pracy.
Potrzebne materiały: żółty papier, koło wydarte z papieru, klej.
- Wydzieranie przez dzieci z żółtego papieru pasków różnej długości (promieni).
- Przyklejanie ich na środku kartki wokół wydartego koła. (O grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni decydują dzieci).
- Karta pracy, cz. 3, nr 76.
− Przeczytajcie z R. podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukajcie w naklejkach takie same wyrazy. Naklejcie je w odpowiednich miejscach.
− Dokończcie rysunek. Pokolorujcie go.
- Obejrzyjcie tablicę demonstracyjną nr 71 –
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=72
− Obejrzyjcie zdjęcia Księżyca w różnych fazach (oglądana z Ziemi, oświetlana przez Słońce, część Księżyca).
Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem
w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób (sześć lądowań w latach
1969–1972). Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona (drugą sfotografowano).Słońce oświetla zawsze (poza zaćmieniami) tylko połowę powierzchni Księżyca. Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod różnymi kątami,
spowodowanymi różnymi położeniami Słońca, Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni, znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca.
Materiały pomocnicze:
https://www.youtube.com/watch?v=K_KqWr4oHmA
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.