Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody
Temat dnia: Nasze rady na odpady. 16 kwietnia (piątek).
- Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.
- R.mówi pierwszą połowę zdania, a dzieci dodają swoje propozycje jego zakończenia,
zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np. R. mówi: Kiedy słońce
zachodzi, dzieci: to znak, że zbliża się wieczór.
Kiedy niebo się zachmurzy… (to znak, że będzie burza).
Kiedy śnieg topnieje… (to znak, że zbliża się wiosna).
Kiedy świeci słońce i pada deszcz… (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).
Kiedy liście spadają z drzew… (to znak, że zbliża się jesień).
Kiedy pajęczyna się porusza… (to znak, że wpadła w nią mucha).
Kiedy pies warczy i szczerzy kły… (to znak, że jest zły).
Kiedy kot mruczy… (to znak, że jest zadowolony).
Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy… (to znak, że jest śpiące).
Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście… (to znak, że potrzebują wody).
Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas… (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).
Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu… (to znak, że jest ono zanieczyszczone).
Kiedy dziecko ma gorączkę… (to znak, że jest chore).
Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki… (to znak, że jest ona zanieczyszczona).
Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu… (to znak, że coś je przestraszyło).
- Oglądanie bajki edukacyjnej „Rady na odpady” :
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k&t=1s
A teraz zadajcie dzieciom kilka pytań dotyczących bajki, np.:
- Kto odwiedził przedszkolaków?
- Co dzieci zobaczyły podczas wyprawy ze smokiem?
- Czy dzieciom podobało się pierwsze miejsce, które zobaczyły?
- Co zrobić, żeby uratować przyrodę?
- Dlaczego drugie miejsce, które zobaczyły dzieci było o wiele piękniejsze ?
- Rodzice wyjaśnijcie trudne dla dzieci pojęcia związane z ochroną przyrody:segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.
Porozmawiajcie z dziećmi w jaki sposób u Was w domu segreguje się śmieci. (kolory worków)
- Czas na zabawę twórczą z gazetą.
Poszukajcie w domu starych gazet i zadajcie dzieciom pytanie: Co możemy zrobić ze starej gazety? Po czym zaproponujcie wspólną zabawę.
– rolowanie gazet
– tworzenie lunety i oglądanie przez nią świata
– dmuchanie na gazetę trzymaną w jednej dłoni
– zgniatanie w kulkę gazety i podrzucanie jej do góry
– przeskakiwanie przez gazetę obunóż
– szeleszczenie gazetą i uderzanie w gazetę rytmicznie, jednym palcem wymawiając rytmicznie słowo
E KO LO G I A
- Wykonajcie pracę plastyczną: „Ekologiczna czapka z gazety”.
Z gazety możemy wyczarować również ekologiczną czapkę.
Rodzice! Pokazujcie dzieciom każdy ruch i pomóżcie wykonać dziecku czapkę.
Uwaga! Zaczynamy!
Zabierzcie do ręki jedną kartkę gazety w kształcie prostokąta i wykonujcie po kolei następujące zadania:
- Złożenie kartki na pół,
2. Odwrócenie linii złożenia do góry,
3. Złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka,
4. Zagięcie dolnej linii ku górze,
5.Odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.
6.Czapka gotowa! Brawo :)
- Ekspresja słowna – Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?
- Burza mózgów – Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?
- Karta pracy, cz. 4, nr 5.
− Nauczcie się ze mną rymowanki. Mówcie ją i rytmicznie klaszczcie.
− Przeczytajcie z R., co można wrzucać do pojemników.
Narysujcie odpowiednie przedmioty. Dzieci podają swoje propozycje, w jaki sposób można
wykorzystać odpady.
- Z prawej strony, z lewej strony – ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną.
- Zabawa Bliźniaki.
Dzieci dobierają się parami. Chodzą po sali, stykając się wymienionymi przez R.. częściami
ciała, np.: plecami, łokciami, uszami.
- Zabawa woreczkami.
Dzieci dostają woreczki gimnastyczne. Rzucają je względem siebie według poleceń R.. Np. (można wykorzystać zamiast woreczka inny przedmiot )
− Rzućcie go za siebie.
− Rzućcie go przed siebie.
− Rzućcie go po swojej lewej stronie.
− Rzućcie go po swojej prawej stronie.
- Zabawa połączona z maszerowaniem.
Dzieci maszerują po sali i wykonują polecenia, pokazują odpowiednią nogę według słów
rymowanki.
Hej, idziemy naprzód żwawo
nóżką lewą, nóżką prawą.
Hej, maszerujemy drogą
prawą nogą, lewą nogą.
I klaszczemy wciąż rękami
nad głowami, nad głowami.
Potem z lewej, z prawej strony,
no i podskok. Już zrobiony?
- Wspólnie z dzieckiem obejrzyjcie bajkę pt.:„Ekologiczny dom”
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
- Zagraj w grę Do którego pojemnika wrzucę śmieci?
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/5bd2dd39ed6ed5c0363c64
Kochani to już ostatni dzień zdalnego nauczania. Proszę przynieście w poniedziałek wszystkie książeczki, pamiętajcie również o Kartach Pracy cz. 4 .Do zobaczenia.
Urszula Bielecka
Comments are closed.