Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Temat dnia: Na planecie Chustolandia . 6 kwietnia(wtorek).
- Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.
Chodzi Kwiecień po świecie
w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni.
Za pomocą pałeczki
w ciągu małej chwileczki
wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom – skrzydła doczepia,
krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu,
strusia wyśle na biegun,
dom na dachu postawi,
klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze,
gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie,
by pachniały w wazonie,
z papug zrobi tygrysy,
które jedzą irysy,
sto kogucich grzebieni
w wielkie góry zamieni –
ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
- Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy
miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim (warto utrwalić z dziećmi nazwy wszystkich miesięcy).
- Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień
w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.
- Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
Zabawa chustkami.
Szyfonowe chustki w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim.
- Oglądanie chustek, omawianie ich cech.
Każde dziecko dostaje szyfonową chustkę w wybranym przez siebie kolorze.
Dzieci oglądają chustki, dotykają nimi twarzy – z otwartymi, a potem z zamkniętymi oczami.
Podrzucają je i łapią. Potem określają cechy chustek (jakie one są): delikatne, lekkie…
- Zabawa na odprężenie.
Dzieci tańczą z chustkami przy nagraniu spokojnej muzyki.
- Zabawa Jesteśmy na planecie Chustolandia.
- mówi, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała.
Ta planeta nazywa się Chustolandia. Dzieci noszą chustki na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których je kładą.
- Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki.
- umawia się, że gdy podniesie:
– zieloną chustkę – dzieci będą stać w miejscu,
– czerwoną chustkę – będą poruszać się, jakby były kosmonautami na Księżycu,
– żółtą chustkę – będą się czołgać, jakby przygniatała je siła przyciągania (grawitacji) nowej
planety,
– niebieską chustkę – będą poruszać się jak roboty.
- Układanie rymowanek o kolorach chustek.
Dzieci wspólnie z R. układają rymowanki.
Zabawę rozpoczyna R., mówiąc:
Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.
Niebieski, niebieski to… (kolor królewski).
Zielony, zielony to… (kolor trafiony).
Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce… (to mu dam).
- Zabawa Dokończ.
Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.
Czerwony jak…
Niebieski jak…
Różowy jak…
Żółty jak…
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie, różowe…)?
- Zabawa ruchowa Dotknij.
https://www.youtube.com/watch?v=Sneud1Aw99A
Dzieci poruszają się przy muzyce. Podczas przerwy w grze mają dotknąć jakiegoś przedmiotu
w kolorze, którego nazwę podał R.
- Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).
- Wspólne oglądanie prac. Nadawanie nazw narysowanym planetom.
- Zabawy i ćwiczenia z literą f.
- Mieszanie kolorów.
- ma słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej i niebieskiej. Prosi dzieci,
żeby przypomniały mu, jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb:
– żółtej i niebieskiej (zielony),
– niebieskiej i czerwonej (fioletowy),
– czerwonej i żółtej (pomarańczowy).
Po każdej uzyskanej odpowiedzi dzieci mieszają farby w tych kolorach.
- Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
- Dzielenie słowa farby na sylaby (far- by)
− Co słyszycie na początku słowa farby?
- Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską f.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską f.
- Dzielenie słowa farby na głoski (f-a-r-b-y)
- Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).
− Z ilu głosek składa się słowo farby?
- Budowanie schematu słowa farby.
Białe nakrywki.
□□□□□ (możemy wykonać je samodzielnie wycinając prostokąty z bloku technicznego).Układamy tyle kartoników ile głosek.
- Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).
- Analiza i synteza słuchowa imienia Franek.
- Dzielenie imienia na sylaby, na głoski;
budowanie jego schematu. □□□□□□
- Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (pokaz prawidłowego pisania litery, kreślenie paluszkiem w powietrzu, na dywanie i na plecach R.).
- Umieszczanie poznanych liter: f, F, a, r, n, b, e, y, k, pod schematami słów farby, Franek.
Litery: f, F, a, r, n, b, e, y, k.
- Odczytywanie wyrazów farby, Franek.
- Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 40. 5- latki
- Pokaz litery f, F drukowanej.
- Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na ostatniej karcie takiego samego wyrazu. Wycięcie
go i przyklejenie na nim. Pokolorowanie rysunku.
- Ozdobienie liter f, F.
- Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu farby. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.
- Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 41. 5-latki
- Oglądanie podpisów pod zdjęciami. Odszukanie na ostatniej karcie takich samych wyrazów
jak te, które znajdują się pod zdjęciami. Naklejanie ich na siebie i odczytanie z dorosłą osobą.
- Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 80. 6- latki
- Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
farby. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.
- Odczytanie sylab.
- Odczytanie sylab i wyrazów.
- Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.
- Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 81. 6- latki
- Przeczytanie tekstu.
- Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 82. 6- latki
- Tworzenie wyrazów z podanych sylab. Odczytywanie ich.
- Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi te nazwy.
Wycinanie ich, układanie z nich wyrazów, a potem przyklejanie w odpowiednich okienkach
krzyżówki. Odczytywanie hasła.
- Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 86. 6- latki
- Odczytanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go skreślono.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.