Biologia

Dzień dobry 🙂

Tak jak się umawialiśmy dzisiaj kartkówka on-line z mchów i paprotników.

Przypominam kilka ważnych informacji:

1. Kartkówka składa się z 11 pytań, przy czym 10 z nich to pytania jednokrotnego  wyboru , które w losowej kolejności będą Wam się wyświetlać.

2.Jedno z pytań to: Podaj imię i nazwisko – jest to pytanie obowiązkowe.

3.Po naciśnięciu w link do kartkówki automatycznie przechodzicie na stronę z zadaniami i od tego czasu liczony jest Wam czas. Musicie sami pilnować, żeby nie przekroczyć czasu 10 min (czyli zaczynacie o 10:00, a pracę należy zakończyć poprzez naciśnięcie na dole ekranu “prześlij” o godzinie 10:10, jeśli zaczniecie chwilę wcześniej czy później pilnujecie, żeby czas 10 minut nie został przekroczony – kiedy będę sprawdzała kartkówki przy każdej pracy wyświetla mi się czas pisania)

4.Za przekroczenie czasu będę przyznawać punkty ujemne na zasadzie: za każdą 1 minutę wydłużenia pracy: – 1pkt.

5.Nie przystąpienie do kartkówki bez wcześniejszego usprawiedliwienia= ocena niedostateczna.

OTO LINK DO KARTKÓWKI: NIEAKTYWNY

A po kartkówce zapisujecie temat: Okrytonasienne.

Rośliny okrytonasienne tak jak i nagonasienne wytwarzają nasiona zapewniające im przetrwanie i umożliwiające rozprzestrzenianie się. Różnią się natomiast tym, że wytwarzają kwiaty o skomplikowanej budowie i owoce.

Biorąc pod uwagę budowę łodygi okrytonasienne dzielimy na: rośliny zielne i rośliny drzewiaste (podręcznik str.137)

Na szczególną uwagę zasługuje budowa kwiatu (podręcznik str.138). Składa się on z:

okwiatu, który tworzą działki kielicha i płatki korony

słupka – żeńskiego elementu rozrodczego

pręcików – męskich elementów rozrodczych

 

ROZMNAŻANIE SIĘ I ROZWÓJ ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH:

1.KWITNIENIE (roślina wytwarza kwiaty – pręciki zawierają  pyłek z plemnikami, a słupek , zawiera zalążek z komórką jajową)

2. ZAPYLENIE (pyłek jest przenoszony przez wiatr na znamię słupka)

3.Powstaje ŁAGIEWKA PYŁKOWA , która transportuje plemniki do zalążka (uwaga! u nasiennych do transportu plemników nie jest już potrzebna woda jak to było u mchów i paprotników)

4. ZAPŁODNIENIE (połączenie plemnika z komórką jajową)

5.POWSTANIE OWOCU, WEWNĄTRZ KTÓREGO JEST NASIENIE

6. PRZENOSZENIE OWOCÓW I ROZSIEWANIE NASION

7. KIEŁKOWANIE NASION

Rośliny, aby wytworzyć nasiona muszą najpierw zostać zapylone pyłkiem kwiatu innego osobnika. Przeniesienie pyłku następuje albo za pośrednictwem zwierząt albo wiatru . Kwiaty roślin wiatropylnych różnią się budową od kwiatów roślin zapylanych przez zwierzęta.  (proszę zapoznać się z cechami kwiatów wiatropylnych i zapylanych przez zwierzęta – podręcznik str.140-141)

PRACA DOMOWA

Proszę wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń.

Przejdź do treści