Dzień dobry :)
Tak jak się umawialiśmy dzisiaj kartkówka on-line z mchów i paprotników.
Przypominam kilka ważnych informacji:
1. Kartkówka składa się z 11 pytań, przy czym 10 z nich to pytania jednokrotnego wyboru , które w losowej kolejności będą Wam się wyświetlać.
2.Jedno z pytań to: Podaj imię i nazwisko – jest to pytanie obowiązkowe.
3.Po naciśnięciu w link do kartkówki automatycznie przechodzicie na stronę z zadaniami i od tego czasu liczony jest Wam czas. Musicie sami pilnować, żeby nie przekroczyć czasu 10 min (czyli zaczynacie o 10:00, a pracę należy zakończyć poprzez naciśnięcie na dole ekranu „prześlij” o godzinie 10:10, jeśli zaczniecie chwilę wcześniej czy później pilnujecie, żeby czas 10 minut nie został przekroczony – kiedy będę sprawdzała kartkówki przy każdej pracy wyświetla mi się czas pisania)
4.Za przekroczenie czasu będę przyznawać punkty ujemne na zasadzie: za każdą 1 minutę wydłużenia pracy: – 1pkt.
5.Nie przystąpienie do kartkówki bez wcześniejszego usprawiedliwienia= ocena niedostateczna.
OTO LINK DO KARTKÓWKI: NIEAKTYWNY
A po kartkówce zapisujecie temat: Okrytonasienne.
Rośliny okrytonasienne tak jak i nagonasienne wytwarzają nasiona zapewniające im przetrwanie i umożliwiające rozprzestrzenianie się. Różnią się natomiast tym, że wytwarzają kwiaty o skomplikowanej budowie i owoce.
Biorąc pod uwagę budowę łodygi okrytonasienne dzielimy na: rośliny zielne i rośliny drzewiaste (podręcznik str.137)
Na szczególną uwagę zasługuje budowa kwiatu (podręcznik str.138). Składa się on z:
– okwiatu, który tworzą działki kielicha i płatki korony
– słupka – żeńskiego elementu rozrodczego
– pręcików – męskich elementów rozrodczych
ROZMNAŻANIE SIĘ I ROZWÓJ ROŚLIN OKRYTONASIENNYCH:
1.KWITNIENIE (roślina wytwarza kwiaty – pręciki zawierają pyłek z plemnikami, a słupek , zawiera zalążek z komórką jajową)
2. ZAPYLENIE (pyłek jest przenoszony przez wiatr na znamię słupka)
3.Powstaje ŁAGIEWKA PYŁKOWA , która transportuje plemniki do zalążka (uwaga! u nasiennych do transportu plemników nie jest już potrzebna woda jak to było u mchów i paprotników)
4. ZAPŁODNIENIE (połączenie plemnika z komórką jajową)
5.POWSTANIE OWOCU, WEWNĄTRZ KTÓREGO JEST NASIENIE
6. PRZENOSZENIE OWOCÓW I ROZSIEWANIE NASION
7. KIEŁKOWANIE NASION
Rośliny, aby wytworzyć nasiona muszą najpierw zostać zapylone pyłkiem kwiatu innego osobnika. Przeniesienie pyłku następuje albo za pośrednictwem zwierząt albo wiatru . Kwiaty roślin wiatropylnych różnią się budową od kwiatów roślin zapylanych przez zwierzęta. (proszę zapoznać się z cechami kwiatów wiatropylnych i zapylanych przez zwierzęta – podręcznik str.140-141)
PRACA DOMOWA
Proszę wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń.
Comments are closed.