Biologia

Dzień dobry:)

Za tydzień-14 maja będzie kartkówka z mchów i paprotników.

INFORMACJA DOTYCZĄCA KARTKÓWKI:

  1. 14 maja o godzinie 10.00 umieszczę Wam link do kartkówki on-line.
  2. Kartkówka będzie składać się z 11 pytań, przy czym 10 z nich to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, które w losowej kolejności będą Wam się wyświetlać.
  3. Jedno z pytań to: Podaj imię i nazwisko – jest to pytanie obowiązkowe.
  4. Po naciśnięciu w link do kartkówki automatycznie przechodzicie na stronę z zadaniami i od tego czasu liczony jest Wam czas. Musicie sami pilnować, żeby nie przekroczyć czasu 10 min (czyli zaczynacie o 10:00, a pracę należy zakończyć poprzez naciśnięcie na dole ekranu „prześlij” o godzinie 10:10, jeśli zaczniecie chwilę wcześniej czy później pilnujecie, żeby czas 10 minut nie został przekroczony – kiedy będę sprawdzała kartkówki przy każdej pracy wyświetla mi się czas pisania)
  5. Za przekroczenie czasu będę przyznawać punkty ujemne na zasadzie: za każdą 1 minutę wydłużenia pracy: – 1pkt.
  6. Nie przystąpienie do kartkówki = ocena niedostateczna.

 

Temat dzisiejszej lekcji: Nagonasienne.

Poznaliście już mchy i paprotniki, które nalezą do roślin zarodnikowych. Natomiast nagonasienne należą do roślin nasiennych.

Notatka:

Rośliny nasienne jak nazwa wskazuje wytwarzają nasiona  zapewniające im przetrwanie i umożliwiające  rozprzestrzenianie się. Inną istotną cechą charakterystyczną dla roślin nasiennych jest też  kwiat, który służy do rozmnażania płciowego.

Wśród roślin nasiennych wyróżniamy dwie grupy: nagonasienne i okrytonasienne.

Cechy roślin nagonasiennych:

– występują głównie w formie drzew, rzadziej krzewów

– ich liście mają postać długich, sztywnych igieł

– są zimozielone co oznacza, że nie zrzucają igieł na zimę (wyjątek modrzew)

-igły pokryte są warstwą wosku

-pnie mają grubą korę co chroni je przed mrozem

 ROZMNAŻANIE SIĘ I ROZWÓJ ROŚLIN NAGONASIENNYCH:

1.KWITNIENIE (roślina wytwarza kwiaty męskie,w których jest pyłek z plemnikami i kwiaty żeńskie, zawierające zalążek z komórką jajową)

2. ZAPYLENIE (pyłek jest przenoszony przez wiatr na zalążek)

3.Powstaje ŁAGIEWKA PYŁKOWA , która transportuje plemniki do zalążka (uwaga! u nasiennych do transportu plemników nie jest już potrzebna woda jak to było u mchów i paprotników)

4. ZAPŁODNIENIE (połączenie plemnika z komórką jajową)

5.POWSTANIE NASION

6.ROZSIEWANIE NASION

PRACA DOMOWA

Proszę wykonać zadania w zeszycie ćwiczeń oraz przygotować się na kartkówkę.

Pozdrawiam

Przejdź do treści