Witam ,,Starszaki”-dzisiaj proponuję:
Zajęcia 2. ,,Kule i koła”
• Posłuchaj wiersza Marii Terlikowskiej Kolorowe koła
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła..
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole: wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo, po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha – od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią, niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki, wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon to kula z gondolą.
Lećmy! Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie, lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co? Też kula.
• Wyjaśnianie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
-Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
Wskazywanie w otoczeniu przedmiotów w kształcie koła i kuli.
-Określenie różnic między kołem a kulą.
Potrzebne będą:kartonowe koło, piłeczka. Dzieci biorą między dłonie kartonowe koło. Powinny dojść do wniosku, że koło jest płaskie, prawie go nie czują między dłońmi. Potem biorą piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca (przestrzeni), nie jest płaska jak koło. Potem dzieci rzucają kartonowe koła na podłogę. One upadają i leżą. Następnie rzucają piłkę w kształcie kuli. Ona – jak większość kul – odbija się i turla.
Koło to bardzo wdzięczny materiał do wszelkiego rodzaju działań plastycznych, dlatego zachęcam Was do wykorzystania go do zrobienia np.kwiatka, żabki,chmurki…bądźcie kreatyweni, wymyślcie coś sami, pochwalicie się jak się spotkamy.
Czekajcie na informacje o kolejnych zadaniach na przyszły tydzień.
Comments are closed.