Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody 15 kwietnia 2021
Temat dnia: Kolorowy świat.
- Karta pracy, cz. 4, nr 3.
− Obejrzyjcie pary obrazków. Wskażcie te obrazki, na których są przedstawione właściwe zachowania dzieci.
- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki. Dzieci stają naprzeciwko Rodzica. Powtarzają tekst za Rodzicem z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
O przyrodę dbamy.
Nie łamiemy, nie śmiecimy,
kwiatków nie zrywamy.
Zajęcia 1. Zabawa dydaktyczna Biedronki i matematyka.
- Zabawa Liczymy biedronki.
Sylwety biedronek różniące się liczbą kropek.
Biedronki – liczenie kropek liczmany biedronki
Rodzic umieszcza w szeregu sylwety biedronek różniące się liczbą kropek.
- Dzieci liczą sylwety (dziesięć).
- Zabawa Tyle samo biedronek.
Duże sylwety zielonych liści, kartoniki z krążkami lub z liczbami.
Rodzic rozkłada na stoliku duże sylwety zielonych liści, a pod nimi kartoniki z liczbami (krążkami) od 1 do 10). Dzieci umieszczają na liściach sylwety biedronek, tak aby ich liczba odpowiadała liczbie krążków na kartonikach lub liczbie.
- Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie dziesięciu.
Przygotowujemy liczmany, np. nakrętki po napojach, guziki, ziarenka fasolki lub klocki, kartoniki z liczbami.
Dzieci biorą sobie dziesięć klocków, które będą odpowiednikami biedronek. Układają klocki przed sobą. Rodzic układa zadania, a dzieci ilustrują je za pomocą klocków. Np.
− Nad łąką fruwały cztery biedronki (układają cztery klocki). Potem przyfrunęło jeszcze sześć (dosuwają sześć klocków). Ile biedronek fruwa teraz nad łąką?
− Nad łąką fruwało dziewięć biedronek (układają dziewięć klocków). Trzy odfrunęły (odsuwają trzy klocki). Ile biedronek pozostało?
Zabawa orientacyjno-porządkowa Przewrócone biedronki.
Dzieci biegają, naśladując fruwające biedronki. Na głośny sygnał – uderzenie w bębenek lub dowolny przedmiot – kładą się na plecach, unoszą do góry ręce i nogi. Poruszają nimi wolno lub szybko, zgodnie z rytmem wystukiwanym przez Rodzica, naśladując ruchy owada przewróconego na grzbiet. Jednocześnie zwracają głowy to w jedną, to w drugą stronę. Dwa głośne uderzenia są sygnałem do ponownego biegania.
Zajęcia 2. Słuchanie piosenki Ochroń Ziemię (sł. i muz. Krystyna Gowik).
- Mieszkamy na wielkiej kuli.
Ta kula to nasza Ziemia.
Dorośli ciągle na tej Ziemi
chcą wszystko zmieniać.
Wycinają drzewa,
śmiecą na leśnej łące,
czarny dym z kominów leci
i zasłania słońce.
2. Gdy wszystkie na świecie dzieci
zadbają o piękno Ziemi,
to wszystko skończy się szczęśliwie,
nic się nie zmieni.
W ogromnym kosmosie
Ziemia się nie zgubi,
gdy ją każdy mały człowiek
nauczy się lubić.
Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.
Ty i ja – jest tu dzieci wiele.
Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)
- Określanie nastroju piosenki.
Rodzic zadaje dzieciom pytania:
− Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?
− Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?
− Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?
− Co oznaczają słowa piosenki: W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?
- Ćwiczenia prawidłowej wymowy. Rodzic podaje przykłady krótkich wypowiedzeń w nadanym przez siebie rytmie, a dzieci starają się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym natężeniem dźwięku. Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej.
Ziemia, ziemia to nasza planeta.
Dbamy o czyste powietrze.
Nie chcemy śmieci na leśnej łące.
Precz z dymem, który zasłania słońce.
Dzieci powtarzają zaprezentowany tekst
Pamiętajcie, że jesteśmy częścią przyrody. Musimy więc o nią dbać w sposób szczególny.
Oglądanie Bajki edukacyjnej – proekologicznej
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
- Karta pracy, cz. 4, nr 4.
− Narysujcie dom wraz z otoczeniem, w jakim chcielibyście mieszkać.
− Rysujcie po śladzie drogi biedronki do listka.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.