Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody  15 kwietnia 2021

Temat dnia:  Kolorowy świat.

  • Karta pracy, cz. 4, nr 3.

− Obejrzyjcie pary obrazków. Wskażcie te obrazki, na których są przedstawione właściwe zachowania dzieci.

  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki. Dzieci stają naprzeciwko Rodzica. Powtarzają tekst za Rodzicem z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.

O przyrodę dbamy.

Nie łamiemy, nie śmiecimy,

kwiatków nie zrywamy.

Zajęcia 1. Zabawa dydaktyczna Biedronki i matematyka.

  • Zabawa Liczymy biedronki.

Sylwety biedronek różniące się liczbą kropek.

Biedronki – liczenie kropek liczmany biedronki

Rodzic umieszcza w szeregu sylwety biedronek różniące się liczbą kropek.

  • Dzieci liczą sylwety (dziesięć).
  • Zabawa Tyle samo biedronek.

Duże sylwety zielonych liści, kartoniki z krążkami lub z liczbami.

Rodzic rozkłada na stoliku duże sylwety zielonych liści, a pod nimi kartoniki z liczbami (krążkami) od 1 do 10). Dzieci umieszczają na liściach sylwety biedronek, tak aby ich liczba odpowiadała liczbie krążków na kartonikach lub liczbie.

  • Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie dziesięciu.

Przygotowujemy liczmany, np. nakrętki po napojach, guziki, ziarenka fasolki lub klocki, kartoniki z liczbami.

Dzieci biorą sobie dziesięć klocków, które będą odpowiednikami biedronek. Układają klocki przed sobą. Rodzic układa zadania, a dzieci ilustrują je za pomocą klocków. Np.

− Nad łąką fruwały cztery biedronki (układają cztery klocki). Potem przyfrunęło jeszcze sześć (dosuwają sześć klocków). Ile biedronek fruwa teraz nad łąką?

− Nad łąką fruwało dziewięć biedronek (układają dziewięć klocków). Trzy odfrunęły (odsuwają trzy klocki). Ile biedronek pozostało?

Zabawa orientacyjno-porządkowa Przewrócone biedronki.

Dzieci biegają, naśladując fruwające biedronki. Na głośny sygnał – uderzenie w bębenek lub dowolny przedmiot – kładą się na plecach, unoszą do góry ręce i nogi. Poruszają nimi wolno lub szybko, zgodnie z rytmem wystukiwanym przez Rodzica, naśladując ruchy owada przewróconego na grzbiet. Jednocześnie zwracają głowy to w jedną, to w drugą stronę. Dwa głośne uderzenia są sygnałem do ponownego biegania.

Zajęcia 2. Słuchanie piosenki Ochroń Ziemię (sł. i muz. Krystyna Gowik).

  1. Mieszkamy na wielkiej kuli.

Ta kula to nasza Ziemia.

Dorośli ciągle na tej Ziemi

chcą wszystko zmieniać.

Wycinają drzewa,

śmiecą na leśnej łące,

czarny dym z kominów leci

i zasłania słońce.

2. Gdy wszystkie na świecie dzieci

zadbają o piękno Ziemi,

to wszystko skończy się szczęśliwie,

nic się nie zmieni.

W ogromnym kosmosie

Ziemia się nie zgubi,

gdy ją każdy mały człowiek

nauczy się lubić.

Ref.: Ochroń Ziemię, bądź jej przyjacielem.

Ty i ja – jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas, tym dla Ziemi lepszy czas. (2x)

  • Określanie nastroju piosenki.

Rodzic zadaje dzieciom pytania:

− Co to znaczy, że mieszkamy na wielkiej kuli?

− Czym jest Ziemia? Dlaczego musimy o nią zadbać?

− Czy wszyscy dorośli są przyjaciółmi Ziemi?

− Co oznaczają słowa piosenki: W ogromnym kosmosie Ziemia się nie zgubi, gdy ją mały człowiek zacznie lubić?

  • Ćwiczenia prawidłowej wymowy. Rodzic podaje przykłady krótkich wypowiedzeń w nadanym przez siebie rytmie, a dzieci starają się je powtórzyć na zasadzie echa muzycznego, w różnym tempie oraz z różnym natężeniem dźwięku. Zmienia dynamikę w wypowiedzeniu, wymawiając słowa naprzemiennie: raz głośno, raz cicho. Recytuje coraz głośniej, następnie – coraz ciszej.

Ziemia, ziemia to nasza planeta.

Dbamy o czyste powietrze.

Nie chcemy śmieci na leśnej łące.

Precz z dymem, który zasłania słońce.

Dzieci powtarzają zaprezentowany tekst

Pamiętajcie, że jesteśmy częścią przyrody. Musimy więc o nią dbać w sposób szczególny.

Oglądanie Bajki edukacyjnej – proekologicznej

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

  • Karta pracy, cz. 4, nr 4.

− Narysujcie dom wraz z otoczeniem, w jakim chcielibyście mieszkać.

− Rysujcie po śladzie drogi biedronki do listka.

Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb

 

Przejdź do treści