Termin: 14.04.2021 (środa) tydzień 3
Temat tygodnia: Mali strażnicy przyrody
Dzień 2: Chcemy, aby wokół było pięknie.
• Zabawy badawcze Gdzie jest powietrze?
Balony, kubeczki z wodą, paski bibuły zawieszone na nitce, papierowe słomki.
Otworzenie w sali okna, zwracanie uwagi na ruch firanki, powiew przedostający się do sali; wypowiedzi dzieci o tym, co się do niej dostało. Nawiązanie rozmowy na temat powietrza: gdzie się znajduje, czy ma kolor, kształt, w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
Zaproponowanie wykonania kilku zabaw ukazujących obecność powietrza.
• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
• Obserwowanie przez okno drzew poruszających się na wietrze.
• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez papierową słomkę do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce. N. uświadamia dzieciom, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, kiedy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
• Karta pracy, cz. 3, nr 79.
− Pokolorujcie rysunki czterolistnych koniczynek.
− Połączcie liniami zdjęcie każdego kwiatka z jego cieniem.
https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ ćwiczenia poranne
• Słuchanie opowiadania Spotkanie z małym czarodziejem.
Tablica demonstracyjna nr 73.
881935_OS TABLICE 5-latek 2020 srodek (mac.pl)
− Nazwijcie zwierzęta, a potem rośliny przedstawione na zdjęciach.
• Zapoznanie z opowiadaniem.
W pewnym dalekim kraju żył mały czarodziej, który bardzo lubił zadbane, zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów, śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta. Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym ogrodzie.
− Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione, trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę, że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.
Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.
− Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.
− Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą − odpowiedział Mruczek.
− Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak, aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie.
I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy. Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.
W tym miejscu R. przerywa opowiadanie i prosi dzieci, aby wymyśliły, co mogło wydarzyć się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.
Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:
− Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!
− Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.
− Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.
− Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci? Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.
Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.
Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy czar pryśnie.
– R. prosi dzieci o ocenę postępowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło ich zachowanie.
• Zabawa Rozwiązujemy zadania małego czarodzieja.
Proponujemy dzieciom, aby pomogły w odczarowaniu szarego miasteczka poprzez wykonanie zadań, które czarodziej umieścił w pudełku podarowanym chłopcom.
• Zadanie pierwsze: Nazwij swój kwiatek.
Obrazki wiosennych kwiatów.(wyprawka karta J)
Czarodziej pokazuje dzieciom obrazki wiosennych kwiatów. Dzieci podają ich nazwy.(zawilec, krokus, sasanka)
• Zabawa ruchowa przy muzyce Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
Nagranie muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
Nagranie fragmentu utworu
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o&ab_channel=ewsko13
Dzieci są kwiatami. Tańczą w rytmie muzyki.
• Zadanie drugie: Rozwiązujemy rebus fonetyczny.
Połącz pierwsze głoski w podanych wyrazach i odgadnij hasło
waga – igła – osa – statek – nożyczki – agrest.
• Zadanie trzecie: Układamy puzzle.
Dzieci układają obrazek, a następnie nazywają kwiatki na nim przedsawione.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/kwiaty/362442-zawilce-wiosenne/4×3
• Słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny Tylko jeden raz.
Chcą żyć, jak i ty żyjesz,
wszystkie na świecie zwierzęta:
i mrówki, i żaby, i żmije,
i pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl
niech fruwa tęczowo-złoty,
i ślimak środkiem dróżki
niech pełznie, wystawia nóżki…
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
biedronce, jak kropki liczy,
jaskółce, jak gniazdo kleci,
jak pająk rozsnuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz.
• Rytmizowanie tekstu.
Dopowiadanie brakujących słów (wytłuszczonych w tekście) podczas recytacji R.
• Karta pracy, cz. 3, nr 80.
− Posłuchajcie jeszcze raz wiersza Mieczysławy Buczkówny Tylko jeden raz. Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt.
• Rozmowa na temat obrazków: Gdzie chciałbyś się znaleźć?
https://thumbs.dreamstime.com/z/por%C3%B3wnanie-brudny-i-czysty-las-121139362.jpg
• Obrazki: jeden przedstawia piękny krajobraz, drugi – zanieczyszczone miejsce.
• R.prosi dziecko, aby powiedziało, w którym z tych miejsc chciałyby się znaleźć i dlaczego.
https://static.vecteezy.com/system/resources/previews/000/445/396/non_2x/before-and-after-cleaning-the-park-vector.jpg – co należy zrobić żeby było czysto
• Ćwiczenia gimnastyczne
Gazety, rozłożone na podłodze.
Część wstępna.
• Czynności organizacyjno-porządkowe.
Dzieci poruszają się w dowolny sposób, ostrożnie, między rozłożonymi gazetami. Na klaśnięcie zatrzymują się i zą gazetę.
• Zabawa ożywiająca.
Dzieci biegają i potrząsają gazetami trzymanymi oburącz w górze. Na klaśnięcie i hasło Burza, zatrzymują się i – przyjmując dowolną pozycję – chronią się przed zmoknięciem, wykorzystując gazety.
Część główna.
• Stanie w rozkroku, trzymanie oburącz złożonej gazety – w skłonie w przód wymachy gazetą w tył i w przód. Po kilku ruchach wyprost i potrząsanie gazetą w górze.
• Klęk podparty, dłonie ułożone na gazecie, skierowane palcami do wewnątrz, ręce zgięte w łokciach – opad tułowia w przód, dotknięcie gazety brodą i powrót do pozycji wyjściowej. Powtórzone ostatni raz ćwiczenie pozwoli przejść do leżenia przodem za przesuwaną gazetą.
• W leżeniu przodem – unoszenie gazety trzymanej oburącz za końce (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok), dmuchanie na gazetę i wprowadzanie jej w ruch.
• Położenie gazety na podłodze, zwinięcie jej po przekątnej w rulonik i przeskakiwanie przez nią bokiem – z jednej strony na drugą, od jednego do drugiego końca
• W staniu, rulonik trzymany z przodu za końce – przełożenie nogi przez rulonik, wytrzymanie w staniu jednonóż, wykonując dowolne ruchy uniesioną nogą, a następnie powrót tą samą drogą do pozycji wyjściowej (ćwiczenie należy wykonywać prawą i lewą nogą, na zmianę).
• Ugniecenie gazety tak, aby powstała kulka (piłeczka) – rzuty i chwyty kulki w miejscu, w chodzie, w biegu, rzuty i chwyty z wykonywaniem dodatkowych zadań, np.: przed chwytem klaśnięcie, dotknięcie ręką podłogi, zakręcenie rękami młynka, wykonanie obrotu itp.
• W leżeniu przodem – przetaczanie kulki z ręki do ręki, podrzucanie kulki oburącz, jednorącz.
• Marsz z kulką położoną na głowie.
Część końcowa.
• Ćwiczenia korektywne i uspokajające.
• Marsz we wspięciu na palcach, z kulką położoną na głowie, przejście do siadu skrzyżnego.
• W siadzie skrzyżnym – wykonywanie skrętów głową w prawo – w tył i w lewo – w tył.
• W siadzie podpartym, kolana rozchylone, kulka ułożona między stopami – podrzucanie kulki stopami, chwytanie jej rękami.
• W marszu, kulka położona na dłoni (prawej, lewej) – ćwiczenie oddechowe: wykonanie wdechu nosem i próba zdmuchnięcia kulki z dłoni.
• Czynności porządkowe: odłożenie kulek na wyznaczone miejsce.
Zabawy na świeżym powietrzu( w zależności od warunków pogodowych)
• Przyroda wokół nas – wykonywanie plastycznej pracy zespołowej.
Papier kolorowy, duży karton, bibuła, folia samoprzylepna, plastelina, ścinki materiałów, kolorowe sznurki, tektura falista, pastele olejne.
Prosimy dzieci, aby – wykorzystując zgromadzone, dostępne materiały – wykonały na dużym kartonie pracę przedstawiającą świat przyrody, jaki chciałyby, aby znajdował się wokół nich.
• Samodzielna praca dzieci.
Prezentowanie powstałych prac; wypowiedzi autorów o tym, co się na nich znalazło i dlaczego odbędzie się po powrocie do przedszkola.
• Zorganizowanie wystawy Przyroda wokół nas również po powrocie do przedszkola.
• Zabawa dydaktyczna Co zanieczyszcza powietrze?
Obrazek przedstawiający: różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze.
http://siedlec.szkolagminabochnia.pl/wp-content/uploads/2018/02/dym-1024×780.png
Dzieci oglądają poszczególne obrazki analizując ich wpływ na zatrucie środowiska naturalnego, zastanawiają się co można zrobić żeby nie zanieczyszczać środowiska.
https://przedszkole.dukla.eu/wp-content/uploads/2020/04/CCI20042020_0001-722×1024.jpg
https://przedszkole.dukla.eu/wp-content/uploads/2020/04/CCI20042020_0002-722×1024.jpg
• Na zakończenie posłuchajcie piosenki Nasza planeta
Ściskam Was mocno. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.