Termin: 6.04.2021 (wtorek) tydzień 2
Temat tygodnia: Cuda i dziwy
Dzień 1: Na planecie Chustolandia
• Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.
Chodzi Kwiecień po świecie
w fiołkowym berecie,
z czarodziejską pałeczką w kieszeni.
Za pomocą pałeczki
w ciągu małej chwileczki
wszystkie rzeczy potrafi odmienić.
Koniom – skrzydła doczepia,
krowę zmieni w fortepian,
tort upiecze ze śniegu,
strusia wyśle na biegun
dom na dachu postawi,
klucz zmajstruje żurawi,
księżyc w czapkę ubierze,
gwiazdy zmieni w talerze,
z klombu zerwie dwa słonie,
by pachniały w wazonie,
z papug zrobi tygrysy,
które jedzą irysy,
sto kogucich grzebieni
w wielkie góry zamieni –
ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
• Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
• Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.
• Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję...
,,Pałeczka” do czarowania.( zwykły patyczek). Dzieci poruszają pałeczką i kończą zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.
• Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia:
Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
• Ćwiczenia poranne
• Ćwiczenie nóg Jak sprężynka.
Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie wyklaskiwanym przez R.
• Ćwiczenia tułowia Wyjrzyj przez okienko.
Dzieci stają w parze z R., podają sobie ręce i podnoszą je w górę, tworząc okienko. Wykonują kolejno skręt raz w prawą stronę , a raz w lewą – wyglądając przez okienko – i wracają do postawy wyjściowej (stopy cały czas mają oparte o podłogę).
• Zabawa Drobna kaszka.
Dzieci poruszają się po pokoju wykonując drobne kroczki, na sygnał, np. klaśnięcie zmieniają kierunek ruchu.
• Marsz po obwodzie koła, rytmiczne wymawianie przysłowia o kwietniu.
Przy słowach: trochę zimy, trochę lata – dzieci na zmianę uderzają dłońmi o uda i klaszczą w dłonie.
• Zabawa ruchowa Dotknij.
Dzieci poruszają się po pokoju. Podczas przerwy w grze( np.,klaśnięcie) mają dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze, którego nazwę podał R.
• Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).
Kartki, kredki.
• Oglądanie prac. Nadawanie nazw narysowanym planetom.
• Zabawy i ćwiczenia z literą f.
• Analiza i synteza słuchowa słowa farby.
• Dzielenie słowa farby na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa farby?
• Dzielenie słowa farby na głoski.
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…). − Z ilu głosek składa się słowo farby?
• Budowanie schematu słowa farby. Białe nakrywki.
• Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna…).
• Analiza i synteza słuchowa imienia Franek. Białe nakrywki.
• Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
• Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
• Umieszczanie poznanych liter: f, F, a, r, n, b, e, y, k, pod schematami słów farby, Franek. Litery: f, F, a, r, n, b, e, y, k.( literki z koperty)
• Odczytywanie wyrazów farby, Franek.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 80.
• Odczytanie wyrazu z R. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz farby. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.
• Odczytanie sylab.
• Odczytanie sylab i wyrazów.
• Pisanie liter f, F po śladach, a potem – samodzielnie.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 81.
• Przeczytanie tekstu.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Zabawa ruchowa Właśnie tak.
R. mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny, zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy dzieci potrafią (a na pewno potrafią) wykonać różne ćwiczenia.
− Zaczynamy!
− Połóżcie się na plecach.
− Połóżcie się na boku i pomachajcie dłonią .
− Połóżcie się na brzuchu i uderzajcie stopami o siebie.
− Połóżcie się na brzuchu i wydłużcie swoje ręce i nogi.
− A teraz usiądźcie i szeroko rozstawcie nogi.
− Pochylcie się do przodu i spróbujcie obiema dłońmi dotknąć palców stóp.
− W siadzie, obiema rękami bębnijcie w klatkę piersiową.
− Zamknijcie oczy i palcem wskazującym znajdźcie czubek swego nosa.
− A teraz klęknijcie.
− Spróbujcie zaokrąglić swoje plecy.
− Dotknijcie jedną ręką podłogi, a palcem wskazującym drugiej ręki wskażcie niebo.
− Podnieście kolano, aby nie dotykało dopodłogi.
− Teraz stańcie na obu nogach.
− Wyciągnijcie obie ręce w kierunku nieba.
− Wyprostujcie obie nogi i spróbujcie dotknąć dłońmi stopy.
− Opukajcie delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.
− Zrobiliście wszystko wspaniale. Każdy z was zdał test na kosmonautę.
• Zabawa w echo ruchowe – Powtórz ruch.
Dzieci pokazują dowolny układ ruchowy. R. obserwuje, a następnie go odtwarza, np.: 1, 2 – dwa uderzenia o uda; 3, 4 – dwa klaśnięcia nad głową; 5, 6 – dwa podskoki.
• Słuchanie piosenki Trzej kosmici (sł. Stanisław Karaszewski, muz. Stanisław Marciniak). Odtwarzacz CD, nagranie piosenki Trzej kosmici.
I. Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,
drugi – chrupka bułeczka,
a ten trzeci – drżący,
chlupiący, jak ta kawa z mleczkiem.
II. Trzej kosmici, trzej kosmici
wpadli przez okienko,
w pokoiku na stoliku
lądowali miękko.
Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko…
• Rozmowa na temat piosenki.
− Czy to byli naprawdę kosmici?
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 82.
• Tworzenie wyrazów z podanych sylab. Odczytywanie ich.
• Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi te nazwy. Wycinanie ich, układanie z nich wyrazów, a potem przyklejanie w odpowiednich okienkach krzyżówki. Odczytywanie hasła.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 86.
• Odczytanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go skreślono.
Pozdrawiam Was gorąco. Życzę Wam miłego dnia. Do zobaczenia jutro.
Comments are closed.