4-5 latki 24 czerwca (środa)
Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.
Temat dnia: Wakacje z uśmiechem
Rozmowy telefoniczne – zabawa tematyczna.
Rodzic zachęca do podjęcia zabawy tematycznej Telefon do babci. Dzieci prowadzą rozmowy telefoniczne. Rodzic zwraca uwagę na konieczność przedstawiania się na początku rozmowy telefonicznej oraz na stosowanie zwrotów grzecznościowych np. dzień dobry, do widzenia, słucham, nie rozumiem, proszę.
Ćwiczenie Leniwa ósemka – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (według Paula Dennisona).
Kartka w formacie A3 z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym.
R. proponuje dzieciom wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dzieci na zmianę wodzą palcem po wzorze raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami.
Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.
Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piachu wyjmuje,
a tym, że zamek zniszczył
wcale się nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
– Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie.
- Rozmowa na temat wiersza.
R. zadaje pytania:
− Co robiła Zuzia na plaży?
− Co zrobił Krzyś?
− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
Ćwiczenia dramowe.
Klocki, piłka.
R. proponuje dzieciom odegranie scenki przedstawiającej poprawne zachowanie Krzysia. Rodzic siada na dywanie i buduje z klocków wieżę – to zamek. Dziecku wręcza piłkę. Dziecko i rodzic odgrywają scenkę według własnego pomysłu.
Proszę, dziękuję, przepraszam.
https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ
Zabawa „ Ważne słowa”. Dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych. Do zabawy potrzebne są krążki w trzech kolorach, np. żółtym, niebieskim, czerwonym. W czasie omawiania reguł zabawy R. pokazuje dzieciom kolejne krążki mówiąc, że w zabawie każdy z nich zastępuje jedno ważne słowo:
żółty – proszę,
niebieski – dziękuję,
czerwony – przepraszam.
Dzieci słuchają wierszowanych zagadek, na które odpowiadają nie słowami, a krążkami podnosząc do góry ten, który pasuje do sytuacji przedstawionej w tekście:
Wietrzyk porwał mój kapelusz,
biegnę za nim, już go chwytam,
ale wietrzyk powiał znowu,
a kapelusz dalej zmyka…
Pobiegł Tomek co sił w nogach,
z wiatrem wcale nie był w zmowie.
Zręcznie złapał mój kapelusz.
Już go niesie. Co mu powiem?
( „ dziękuję” – dzieci podnoszą niebieskie krążki)
Obiad dziś jest bardzo smaczny,
bo jem ulubiony groszek.
Mam ochotę zjeść go więcej,
więc do mamy mówię…
( „ proszę” – krążki żółte)
Bartek w biegu trącił Jankę,
bo chciał bardzo złapać Zdzisia.
Janka była obrażona
i na Bartka i na Zdzisia.
Bartek jednak się zatrzymał:
– Nie płacz Janka, wina nasza!
Ja za Zdzisia i za siebie
bardzo, bardzo cię…
( „ przepraszam” – krążki czerwone)
Propozycja zabawy Jeśli posiadasz w domku figurki – spróbuj odrysować ich cienie. Ta zabawa wspaniale ćwiczy rączki i oczy. https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=weWjiEKXz-I&feature=emb_logo.
Rysunki można pokolorować i dokończyć całą ilustracje. Dorysować słońce, chmurki, trawkę, itp.
Opowieść ruchowa.
Nagranie muzyki relaksacyjnej, odtwarzacz CD.
Dzieci zajmują dowolnie miejsca na dywanie. R. rozpoczyna opowiadanie. Dzieci obrazują tekst, wykonując ruchy.
Dzieci:
Zamykamy na chwilę oczy. Są wakacje. naśladują głos fal, wypowiadają zgłoski: szuuuuuu,
Jesteśmy nad morzem. Szumią morskie fale. równocześnie rysują w powietrzu fale,
Małe fale – szumią cicho. naśladują szum fal cichym głosem,
Duże fale – szumią głośno. naśladują szum fal donośnym głosem,
Teraz wchodzimy do morza. wykonują ruchy zgodnie z opowieścią R.
Skaczemy przez fale. wykonują mały wyskok w górę,
Uwaga! Mała fala.
Teraz zbliża się duża fala. wykonują wysoki wyskok w górę,
Pływamy w morzu. kładą się na brzuchach, naśladują pływanie
Trochę jesteśmy zmęczeni. kładą się na plecach i zamykają oczy,
Wychodzimy na brzeg i przez chwilę odpoczywamy.
Leżymy na ciepłym piasku i słuchamy głosów mew.
Czas wyruszyć w góry. wstają, miarowo oddychają, wykonują
Zdobywamy wysokie szczyty. ciężkie kroki,
W górach można spotkać echo, echo, echo… powtarzają słowo: echo, wypowiadane
przez R.
Na zakończenie dzieci leżą na dywanie i słuchają muzyki relaksacyjnej wybranej przez R.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.