Kochane dzieci, drodzy rodzice!
Dziś temat: Letnia łąka. Na początek zabawy ruchowe przy piosence „Lato..”
link: https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=JY2LxTIkWyQ&feature=emb_title
Ćwiczenia oddechowe – Na łące. Na hasło: Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Dziecko nabiera nosem powietrze. Kiedy je wypuszcza, wypowiada głoskę bzz lub buu.
Oglądanie książek (bajek, albumów) o zwierzętach żyjących na łące.
Rozmowa na temat łąki po obejrzeniu bajki przyrodniczej.
link: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Po obejrzeniu książeczek, albumów oraz bajki przyrodniczej rozmawiamy z dziećmi na temat łąki:
• Jak wygląda łąka?
• Co na niej rośnie?
• Jakie można spotkać na niej zwierzęta?
• Jakiego koloru jest na łące najwięcej?
• Jak myślicie, jakie dźwięki słychać na łące? Spróbujcie je naśladować. (Jeśli to możliwe, organizujemy spacer na łąkę, dzieci mogą obserwować rośliny i drobne zwierzęta przez lupę).
Wysłuchajcie opowiadania M. Galicy- „Wiercipiętek poznaje owady”.
Galicy Pewnego ciepłego, słonecznego dnia, gdy białe chmury płynęły leniwie po niebie, zielone żaby ziewały w zaroślach, a ptaki drzemały na gniazdach, Wiercipiętek siedział na ławeczce przed domem i wygrzewał się na słońcu. Siedział i rozmyślał, jak to dobrze jest leniuchować podczas wakacji. Nagle coś ukuło go w nos. – Oj – jęknął Wiercipiętek, machając łapką, ale po chwili to coś ukuło go znowu, tylko że w ucho. – Pac – zamachnął się Wiercipiętek – mam cię! Ale komar zdążył już uciec i bzycząc fruwał nad trawą. – Poczekaj, ty wstrętny robaku! – rozzłościł się Wiercipiętek – zaraz cię złapię! – Tylko nie robaku – obraził się komar – proszę mnie nie przezywać, nie jestem robakiem, tylko owadem. Wiercipiętek przyjrzał się komarowi i prychnął: – Ph… robak czy owad, co to za różnica? – Właśnie że jest – bzyczał komar – owady to wielka rodzina, nie pozwolę się obrażać. – Jaka rodzina? – zdziwił się Wiercipiętek. – Chodź za mną – zawołał komar i zaprowadził. Wiercipiętka przed grządkę z kwiatami, na których siedziały kolorowe motyle: żółte, niebieskie, czerwone w brązowe łatki i białe w złote plamki. – Przecież to są motyle – zdziwił się Wiercipiętek. – Właśnie motyle to też owady, należą do mojej rodziny – bzykał komar z dumą. – Motyle? – nie mógł się nadziwić Wiercipiętek – Motyle i komary to rodzina? – Chodź dalej – pobzykiwał komar. – O, biedronka – ucieszył się Wiercipiętek – Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba! – Biedronka jest moją kuzynką – wyjaśnił z dumą komar – ona też jest owadem. – Coś podobnego – mruczał Wiercipiętek, idąc lasem za komarem, aż doszli do wysokiej kępy trawy, z której dochodziło cykanie. – Kto to? – spytał Wiercipiętek. – Cii – zabzyczał komar – nie przeszkadzaj mu, to konik polny daje koncert, posłuchaj. – Co ma konik polny do komara? – zastanawiał się Wiercipiętek. – Jak to co? – bzyczał zadowolony komar. – Konik polny też jest owadem, tak jak i ja. – To aż tyle jest różnych owadów? – dziwił się Wiercipiętek. – Oczywiście – odpowiedział komar – Rozejrzyj się dookoła, patrz tam leci osa, dalej leśna mucha, a tu, pod nogami, maszeruje żuk – to wszystko są owady. Wiercipiętek rozglądał się zdziwiony i zobaczył, że komar usiadł na różowym kwiatku koniczyny i rozmawia z pszczołą: – Dzień dobry, kuzynko- przywitał się grzecznie – wytłumacz Wiercipiętkowi, że i ty jesteś owadem. – Też coś – zdenerwowała się pszczoła – oczywiście, że jestem owadem, a teraz zmykajcie, mam dużo pracy, muszę lecieć do ula. Wiercipiętek podniósł głowę i przyglądał się odlatującej pszczole. Pszczoła, biedronka, polny konik, motyle – mruczał do siebie, ale nie zdążył przypomnieć sobie wszystkich owadów, bo wstrętny komar ugryzł go prosto w nos.
Przypomnienie nazw owadów wymienionych w opowiadaniu. W miarę możliwości proszę pokazać je dzieciom.
Praca plastyczna: wykonanie barwnego motyla z rolki po papierze toaletowym. Proszę przygotować rolkę po papierze toaletowym oraz kolorowy papier, nożyczki i klej. Rolkę należy okleić paskami kolorowego papieru, następnie pomóżcie dziecku w wycięciu rożków oraz skrzydeł motyla. Następnie ozdóbcie je kolorowymi kółkami, przyklejcie wszystkie elementy, domalujcie oczy i piękny uśmiech.
Źródło: Pinterest
Miłej pracy!
Pozdrawiam cieplutko. Wypoczywajcie i dbajcie o siebie. Udanego długiego weekendu!
Kamila Otrębska-Rajca
Comments are closed.