Wierszyk logopedyczny ,,Na łące”.
Dorosły czyta wiersz, a dziecko wykonuje ćwiczenia.
,,Na łące”
Jestem na zielonej łące
i przyglądam się biedronce,
która rozłożyła skrzydła
Rozkładamy ręce na boki.
i szybciutko odleciała,
Dotykamy językiem wargi górnej i dolnej,
mając szeroko otwarte usta.
Naśladujemy rękoma ruch skrzydeł.
więc jej tylko pomachałam,
Naprzemiennie przesuwamy język do kącików ust.
Machamy rękoma.
i spojrzałam na świerszczyka skaczącego w trawie.
Dotykamy językiem kolejno wszystkich zębów górnych i dolnych.
Pomyślałam:
,,Nie z biedronką, więc ze świerszczem się pobawię”.
Rozciągamy wargi w uśmiechu.
Ale świerszcz mi z oczu zniknął,
Przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach, podniebieniu w kierunku gardła.
Przepadł, nie wiadomo gdzie,
a ja tak się bawić chcę.
Leci mucha, leci pszczoła,
Długo wypowiadamy na jednym wydechu ,,zzzz”.
krążą obie dookoła.
Oblizujemy wargi mając szeroko otwarte usta.
Naraz jedna skręca w lewo,
Wysuwamy język do lewego policzka.
a druga mknie w prawo.
Wysuwamy język do prawego policzka.
No i żegnaj, mucho, pszczoło.
Wykonujemy ręką gest pożegnania.
I żegnaj zabawo.
A to kto?
To wolnym krokiem żuk po ziemi drepcze.
Dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.
Cmokam, gwiżdżę,
cmokamy i gwiżdżemy.
Może żuczek zabawić się zechce?
Mocno szczerzymy zaciśnięte zęby w szerokim uśmiechu.
Nie wyraził żuczek chęci,
pod kamień ucieka.
Wypychamy językiem dolną wargę wewnątrz jamy ustnej.
Oj, z zabawy nic nie wyjdzie,
ale… ktoś tu szczeka.
Wypowiadamy ,,hau, hau”.
To mój piesek, to mój Puszek mlaska.
Mlaskamy językiem.
i ogonkiem rusza.
Naprzemiennie dotykamy czubkiem języka kącików ust.
Po co mi żuk czy świerszcz w trawie?
Z moim Puszkiem się pobawię.
Jakie zwierzęta można spotkać na łące?
https://wordwall.net/pl/resource/2378666/%C5%82%C4%85ka
Policz owady na łące. https://kiddoland.pl/gry-jezyka-klujka/wiosenne-liczenie
Ćwiczenie motoryki małej https://www.youtube.com/watch?v=E1kBuIUMelU
Ćwiczenie oddechowe.
Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem).
Ćwiczenia logopedyczne.
Głoska SZ
https://wordwall.net/pl/resource/1061778/logopedia/ruletka-z-g%c5%82osk%c4%85-sz
https://www.printoteka.pl/pl/materials/item/3533
https://wordwall.net/pl/resource/1075504/logopedia/sz-w-nag%c5%82osie
https://learningapps.org/5761713
https://wordwall.net/pl/resource/1157637/memo-sz
https://wordwall.net/pl/resource/1202582/po%C5%82%C4%85cz-w-pary-g%C5%82oska-sz
różnicowanie sz-s https://wordwall.net/pl/resource/961874/logopedia/g%c5%82oska-sz
Głoska RZ/Ż
https://wordwall.net/pl/resource/1523793/zagadki-%C5%BC
https://wordwall.net/pl/resource/1523793/zagadki-%C5%BC
https://wordwall.net/pl/resource/1523793/zagadki-%C5%BC
Głoska K
https://wordwall.net/pl/resource/1092819/gloska-k-nag%C5%82os-%C5%9Br%C3%B3dg%C5%82os
https://www.mimowa.pl/kappacyzm-i-gammacyzm/gry/szyfr-k
https://wordwall.net/resource/1569604/g%c5%82oska-k
https://wordwall.net/resource/1569604/g%c5%82oska-k
Głoska L
Pamiętaj! Czubek języka dotyka górnego wałka dziąsłowego. Język nie wchodzi między zęby!
https://wordwall.net/pl/resource/1199464/polski/co-za-wyrazy-zestawienia-dwuwyrazowe-z-l
Głoska W
https://wordwall.net/pl/resource/1227524/utrwalanie-g%C5%82oski-sz-w-wyg%C5%82osie
https://wordwall.net/pl/resource/685991/edukacja-wczesnoszkolna/g%c5%82oska-w
Samogłoska Y
Ćwicz wymowę. Powtórz za dorosłym.
koty, buty , igły, widły, pompy, kwiaty, lody, tomy, baty, biedny, nudny, pilny
uległy, owady, udany, wołowy, domowy, gotowy, liniowy, minutowy
Anna Czołba
Źródło:
https://polki.pl/rodzina/dziecko,cwiczenia-logopedyczne-magiczna-laka,10370079,artykul.html
G. Wasilewicz, Gdzie jesteś języczku?, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2015 – wydanie II
Comments are closed.