Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Temat dnia: Osoby niepełnosprawne. 3 czerwca (środa).
.Omówienie zdjęć na tablicy demonstracyjnej nr 29 link: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-tablice.pdf
– próby nazywania rodzajów niepełnosprawności.
R.zadaje pytania dotyczące zdjęć przedstawionych na tablicy, np. pyta:
−− Dlaczego kobieta porusza się z białą laską i prowadzi ją pies? (jest niewidoma i prowadzi ją pies przewodnik)
−− Dlaczego biegacz w okularach trzyma się sznurka, który trzyma drugi biegacz? (trzyma się sznurka, bo jest niewidomy i biegnie ze swoim przewodnikiem.)
- Wyjaśnienie określenia niepełnosprawność.
Osoba niepełnosprawna to taka, która nie może samodzielnie – częściowo lub całkowicie
– zapewnić sobie możliwości normalnego życia, indywidualnego i społecznego, na skutek
wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej.
- Oglądanie prezentacji „ Niepełnosprawni wśród nas” https://slideplayer.pl/slide/10768676/
- Pies przewodnik https://www.youtube.com/watch?v=gxEHDI8WBOM
Rozmowa z dziećmi na podstawie prezentacji, filmu i tablicy demonstracyjnej nr 29
R.pyta:
−− Co dla osoby poruszającej się na wózku jest przeszkodą niemożliwą do pokonania? (schody, wejście do autobusu)
−− Co ułatwia osobom poruszającym się na wózku wjazd do budynku? (podjazd)
−− Dzięki czemu osoby niewidome mogą nauczyć się czytać? (dzięki alfabetowi Braille’a – piśmie punktowym dla niewidomych)
−− Co pomaga poruszać się osobie niewidomej? (pies przewodnik, biała laska)
– czy osoby niepełnosprawne mogą odnosić sukcesy?
-Czy powinniśmy pomagać osobom niepełnosprawnym?
- Zabawa ruchowa integrująca Pomagamy sobie.
Opaska na oczy dla każdej pary.
Dziecko i rodzic stają jedno za drugim. Jedna osoba z pary określa cel, do którego chce dotrzeć, i zakłada opaskę na oczy. Druga osoba przewodnikiem, prowadzi osobę, która ma zasłonięte oczy – ręka na plecach oznacza poruszanie się prosto, dotknięcie prawego ramienia oznacza skręt w prawo, dotknięcie lewego ramienia oznacza
skręt w lewo. Po dojściu do celu następuje zamiana ról. Po zabawie dzieci mówią o swoich odczuciach podczas zabawy.
- Rozmowa na temat tolerancji i akceptacji osób niepełnosprawnych.
- R.pyta:
−− Co oznacza słowo tolerancja? (akceptowanie inności innej osoby, przyjmowanie jej taką, jaka jest)
−− Co oznacza słowo akceptacja? (uznanie czegoś, aprobatę, potwierdzenie czegoś, pogodzenie się z tym, czego nie można zmienić, uznanie czyichś cech)
−− Czy wszyscy muszą być tacy sami?
- Film edukacyjny promujący pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych „Rycerz na kółkach” https://www.youtube.com/watch?v=XCANlbLG8IY
- Zabawa „Rysuję bez użycia rąk”.
Zadaniem dzieci jest wykonanie rysunku bez użycia rąk. Na koniec zadania Rodzic prosi o kilka słów refleksji.
- „Duże sprawy w małych głowach”- film edukacyjny.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=N1sTKBOs78A
Wypowiedzi dzieci na temat ich odczuć, gdy inni nie chcą się z nimi bawić, wyśmiewają się z nich, dokuczają im itd.
Praca plastyczna: dzieci odrysowują na kartkach swoje dłonie, podpisują swoim imieniem i przyklejają na dużym sercu- symbolizuje to podanie pomocnej dłoni osobie potrzebującej
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.