4-5 latki 28 maja (czwartek)
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Temat dnia: Zabawy dzieci z różnych stron świata.
Powitanie:
Różne są kraje, różne dzieci i zwyczaje, a my się tak przywitamy jak powymyślamy…
(zaproponowany przez rodzica gest)
Formułę powitania powtarzamy 2-3 razy
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Dzieci na Ziemi.
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci, jednak są dumne ze swej kultury
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci, i choć w dziwacznych mówią językach,
a księżyc mruga oczkiem na niebie pragną się bawić, tańczyć i brykać!
do wszystkich ludzi, również do ciebie. Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
Zulu z Afryki chodzi po drzewach, chcą być kochane, śmiać się szeroko,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa. jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
Eskimos Bubu gra w piłkę z foką, a zamiast wojen mieć tylko święta!
na słoniu jeździ Hindus Namoko. Niech wam się spełnią wszystkie marzenia-
Dzieci się różnią kolorem skóry, tak, robiąc obrót, powiada Ziemia. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza:
− O jakim święcie była mowa?
− Jakie są dzieci na całym świecie?
− Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
− Co najbardziej lubią robić dzieci?
− Jakie imiona miały dzieci z wiersza?
Chętne dzieci wypowiadają imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie (na sylaby).
Kolega z Afryki zapoznanie z ludem zamieszkującym w Afryce,
- poznanie planu dnia dziecka w Afryce.
List kolegi z Afryki
Pewien chłopiec pochodzący z Ugandy wysłał list do naszego przedszkola. Dzielę się nim z Wami, byście mogli poznać jego życie i codzienność.
Drodzy Przyjaciele!
Przesyłam Wam pozdrowienia z mojego rodzinnego kraju, z Ugandy. Mam na imię Joseph Lwevola, mam 9 lat. Moje imię nadała mi babcia. Mieszkam w miejscowości Butansi, blisko miasteczka – Kamuli, 150 km od stolicy Kampala i Jeziora Wiktorii. W okolicy są pola kukurydzy i fasoli – gdy długo nie ma deszczu, wszyscy się martwią o plony. Teraz jest styczeń i mamy wakacje. W lutym zaczyna się nowy rok szkolny. Wtedy jest gorąco, deszczowo, często wieje wiatr.
Mieszkam z rodziną w domu – lepiance krytej słomą, której dach umacniamy kamieniami i cegłami od góry. Opiekuje się nami chory dziadek. Mam czworo rodzeństwa: Irenę (17 lat), Tapenensi (15 lat), Roberta (13 lat), Phionę (9 lat). Lubię robić zabawki np. z drutu (zrobiłem samochód i wózek), z opakowań np. z butelek oraz z kory bananowca (zrobiłem piłkę i skakankę). Lubię też zajmować się zwierzętami i grać w piłkę nożną. Potrafię cały wolny dzień bawić się z kolegami na powietrzu. Z rodzeństwem często śpiewamy i przygotowujemy przedstawienia. Dużo pomagam dziadkowi: koszę wysoką słoniową trawę, karczuję krzewy, pomagam przy ścinaniu drzew i wyrywaniu ich z korzeniami oraz kopaniu. Pomagam w domu, w polu i przy zwierzętach – karmię kozy liśćmi sorgo. Pomagam też mieszkańcom mojej wioski w pracach w ogrodzie.
W dniu, w którym idę do szkoły, dziadek budzi mnie o 7.00 rano. Myję się, ubieram mundurek szkolny i czasem jem śniadanie – porycz (jest to ugotowana mąka kukurydziana z wodą i z cukrem), który bardzo lubię. Przed wyjściem karmię zwierzęta. Do szkoły idę pół godziny piaszczystą drogą. Uczę się czytać, pisać, matematyki, języka angielskiego, sztuki i nauki o społeczeństwie. W szkole mamy godzinę przerwy na obiad o 2.00 po południu – jem ugali, czyli gęstą papkę z gotowanej mąki kukurydzianej, czasem polanej ostrym sosem. Lekcje kończę o 5.00 po południu. Często, po szkole, gramy z kolegami w piłkę nożną. Po powrocie ze szkoły pomagam w domu i w polu. Na kolację jemy banany, smażony plantan – podobny do bananów, potrawy z batatów(słodkich ziemniaków) i prosa, kukurydzę lub placki z sorgo. Jemy rękami. Czasem dziadek opowiada nam bajki i opowieści. Joseph z Ugandy
Odpowiedzmy na pytania:
1, Jak wygląda dzień Josepha?
- Jakie obowiązki ma Joseph?
- Czy różni się dzień Josepha od Twojego i jakie podobieństwa zauważasz?
Rozmowa z dziećmi na temat ich ulubionych zajęć, zabaw oraz zabaw dzieci innych narodowości.
Poznanie zabawy afrykańskiej z kamykami lub orzechami ziemnymi
Ciekawą zabawą jest carabke, gra polegająca na podrzuceniu kamyczków lub orzeszków ziemnych, znana w innych krajach Afryki. Dzieci siadają na ziemi lub macie pod drzewem z garstką kamyków lub orzeszków. Bardzo często bawią się nimi młode sprzedawczynie orzeszków ziemnych. W trakcie zabawy każde dziecko kolejno podrzuca orzeszek jedną ręką i szybko zabiera z ziemi następny, tak by tamten pierwszy nie zdążył upaść. Jeśli upadnie, wówczas zawodnik odpada z gry. Gdy uda mu się złapać, kontynuuje się grę z coraz większą liczbą orzeszków w dłoni. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej orzeszków. Jest to gra ćwicząca precyzję, sprawność, koncentrację i szybkość reakcji. Przedmiot używany w trakcie zabawy ulega często zmianie, dzieci bawią się więc także nakrętkami, kapslami, guzikami.
Zabawy matematyczne z wykorzystaniem orzechów ziemnych – utrwalenie umiejętność dodawania oraz odejmowania
- Numbi postanowiła policzyć orzechy – rodzic naśladując dziewczynkę liczy, ale celowo robi to nieprawidłowo, sprawdza, czy dzieci zorientują się, gdzie tkwi błąd. Dziecko pokazuje Numbi właściwy sposób liczenia orzechów.
- Zagadki matematyczne – Numbi układa np. 5 orzechów, dokłada 1 i pytamy, ile jest ich razem.
- Numbi ma 6 orzechów odkłada 1, ile zostało?
Następnie prosimy dziecko, aby ułożyło odpowiednią ilość orzechów do danego działania.
Propozycja pracy plastycznej dla dzieci chętnych – afrykańska maska
Ludność Afryki lubi tańczyć i w wielu afrykańskich plemionach podczas tańca wykorzystuje się właśnie takie maski. Często też ozdabiają swoje ciało malunkami w różnych kolorach, z wykorzystaniem barwników naturalnego pochodzenia np. z roślin. Ozdabiane są nie tylko twarze, ale również całe ciało. Dziś proponuje Wam bezpieczniejszą wersję – stworzenie maski.
Potrzebne będą: papierowy talerzyk, nożyczki, plastelina
Rodzic pomaga dziecku w wycięciu otworów w odpowiednich miejscach. Dziecko wykleja i rozciera plastelinę na powierzchni talerzyka tworząc różnorodne wzory i kształty.
Powodzenia Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.