4-5 latki 27 maja (środa)
Temat tygodnia: Niby Tacy sami, a jednak inni.
Temat na dziś : Dziwni goście
Powitanie
Dzień dobry wszyscy się witamy.
Dzień dobry humor mamy.
Dzień dobry słonko jasno świeci.
Dzień dobry witam wszystkie dzieci.
Słuchanie piosenki Dziwni goście. Rozmowa na temat piosenki. Zabawy i ćwiczenia z piosenką.
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
- Przyszła do mnie dziś pani Złość.
Krzyczy, że całego świata ma już dość!
Nogą głośno tupie i pięści pokazuje,
brzydkie miny stroi. O! O! O!
A za chwilę wszedł wielki Śmiech
i za brzuch się gruby trzyma, ech, ech, ech!
Tak się głośno śmieje, że łzy ze śmiechu leje,
i żartuje sobie: he, he, he!
Ref.: E e e emocje, tacy dziwni goście,
złoszczą, śmieszą, smucą, straszą nas.
Czy jest na to czas i pora, czy nie czas.
E e e emocje, czasem ich wyproście.
Bo i tak powrócą w inny czas,
jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz.
- Potem Smutek wpadł, tutaj siadł,
łzy mu kapią z mokrych oczu: kap, kap, kap.
Nic go nie ucieszy i nikt go nie pocieszy.
Smutku, przestań płakać, tak, tak, tak!
A na koniec: ciach! Wskoczył Strach!
Trochę boi się wszystkiego, ach, ach, ach!
Wielkie zrobił oczy i jak tu nie podskoczy!
Idź już, Strachu, sobie: sio, sio, sio!
Ref.: E e e emocje . . .
Rozmowa na temat tekstu:
− O czym jest ten teks?
− Co oznacza słowo: emocje?
− O jakich emocjach jest mowa w tekście?
− Jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?
Ćwiczenia dotyczące emocji
Obrazki przedstawiające buzie z emocjami: złością, radością, smutkiem, strachem itp. Wskazujemy (w dowolnej kolejności) obrazki umieszczone na stronie. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami dzieci je nazywają w odpowiednim rytmie i w kolejności proponowanej przez rodzica. Które z emocji najczęściej nam towarzyszą? W jakich sytuacjach? Podzielmy nazwy na sylaby.
Zabawa – Dziwne głosy – rozwijająca zdolność wyrażania emocji głosem.
Nagranie dowolnej melodii, obrazki przedstawiające twarze wyrażające różne emocje.
Na początku zabawy ustalamy dla każdej twarzy na obrazku charakterystyczny głos. Umieszczamy w widocznym miejscu obrazki przedstawiające: − strach − prawdziwy krzyk, − smutek − mruczenie, pociąganie nosem, − radość – hi, hi, hi, ha, ha, ha, lub prawdziwy śmiech, − złość – warczenie. W rytmie nagrania piosenki dzieci maszerują po pokoju. Podczas przerwy w nagraniu wskazujemy wybrany przez siebie obrazek. Dzieci starają się wyrazić głosem emocje przedstawione na obrazku.
Nauka krótkiej rymowanki o emocjach dla chętnych dzieci.
Po kilkukrotnym powtórzeniu tekstu, rodzic wypowiada początek zdania a dziecko je kończy.
Złość, złość, złość – my jej mamy dość.
Każdy ci to powie – śmiech to samo zdrowie.
Smutki, smuteczki odpędzamy, dobre humory od razu mamy.
Kiedy nas ogarnia strach, to krzyczymy: ach, ach, ach!
Podróż do krainy złości, smutku, radości
Ustawiamy się z dzieckiem w pociąg, śpiewamy piosenkę „Jedzie pociąg…” i wyruszamy najpierw w podróż do Krainy Złości, potem do Krainy Smutku, i na końcu do Krainy Radości. W każdym miejscu pokazujemy gestem, słowem, mimiką, jak czują się ludzie w danej Krainie. Na koniec pytamy dziecko, w którym miejscu podobało się jemu najbardziej i dlaczego. Dzięki tej zabawie dziecko może przeżywać różne emocje i doświadczać ich na sobie.
Więcej o emocjach:
https://www.youtube.com/watch?v=-5uu3wXe1_U
Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel.
Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy, byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest,
gdy coś się nie powiedzie.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza:
− Ilu przyjaciół wystarczy mieć?
− Kogo możemy nazwać przyjacielem?
− Po czym można poznać przyjaciela?
– Wypowiadanie się na temat: Co to znaczy być dobrym kolegą i przyjacielem?
Praca plastyczna – obrazek dla przyjaciela
Obecna sytuacja nie sprzyja spotkaniom z przyjaciółmi i wspólnym zabawom. Pomyślmy jednak o naszych kolegach i koleżankach i wykonajmy dla nich prezent, który wręczymy przy najbliższym spotkaniu. Najpierw jednak zastanówmy się: kogo nazywamy przyjacielem? Dzieci podają cechy przyjaciela, które rodzic zapisuje na kartonowym sercu. Potem umieszcza je w widocznym miejscu.
Np.: dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie…
Do wykonania pracy potrzebne będą: podstawa pudełka po czekoladkach, brystol, szary papier, kolorowy papier, nożyczki, klej.
Ramą obrazka jest podstawa pudełka po czekoladkach. W jej wnętrzu dzieci tworzą dowolną kompozycję, np. góry, jezioro, las, łąkę, miasto. Aby kompozycja była wypukła, część papierów potrzebnych do wykonania pracy dzieci mogą pognieść.
Zabawa Dokończ zdanie.
– Jestem zły gdy …
– Cieszę się gdy …
– Jestem smutny gdy …
– Jestem zdziwiony gdy …
Zabawy na świeżym powietrzu.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Dotknij – Pokaż . Potrzebny nam będzie instrument – bębenek.
Dziecko biega swobodnie po wyznaczonym miejscu w ogrodzie w rytmie wystukiwanym na bębenku. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się i wykonuje polecenia : dotknij-pokaż swojego ramienia. Dźwięk bębenka jest sygnałem do ponownego biegu. Podczas kolejnych przerw dziecko pokazuje – dotyka innych części ciała : głowy, łokcia, łydki, pleców, kolana. Można wprowadzić prawy/lewy .
- Zabawa bieżna Berek z piłką.
Potrzebna nam będzie piłka i towarzystwo przyjaciół, rodzeństwa.
Dzieci biegają swobodnie po wyznaczonym miejscu w ogrodzie, uciekając przed berkiem, który trzyma w dłoniach piłkę i stara się dotknąć nią uciekających. Dotknięte dziecko odbiera piłkę od kolegi i staje się berkiem.
- Spacer – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, może pogoda dopisze.
4-latki
Karta pracy, cz. 2, nr 56. Dzieci:
− oglądają obrazki i mówią o tym, co na nich widzą,
− mówią, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,
− liczą palce, które pokazują dzieci,
− mówią, ile lat mają: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,
5-latki
Karty pracy, cz. 4, s. 56–57.
Patrzenie na obrazek. Opowiadanie, co się na nim dzieje. Odszukiwanie na dużym obrazku przedmiotów, roślin umieszczonych na dole kart.
Karta pracy, cz. 4, s. 58. Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada obchodzili Dzień Dziecka. Układanie zdań o każdym obrazku. Pisanie samodzielnie lub przez R. imienia dziecka. Ozdabianie pola z imieniem.
Zobaczcie kochane Leśne Duszki. W pracy zdalnej ktoś mi przeważnie zawsze towarzyszy :-)
Miłego dnia, pełnego pozytywnych emocji:)
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.