4-5 latki 26 maja (wtorek)
Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Temat na dzisiaj: Co jest cięższe, a co lżejsze ?
Wprowadzenie do tematu- wokół wagi
Na początek zagadka:
Bardzo jest dokładna, stoi sobie w sklepie. A co ile waży, pokaże najlepiej ( waga)
Napiszmy dziecku drukowanymi literami wyraz WAGA , niech spróbuje go odczytać oraz podzielić na sylaby.
Zapytajmy dziecko gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. )
Słuchanie wiersza Miś na huśtawce H. Bechlerowej
Usiadł gruby miś na trawie.
– Kto się ze mną będzie bawił?
Ani pieska, ani kotka może W parku kogo spotkam?..
W parku – kwiaty, ptaszek, ławka, a tam dalej: O, huśtawka! Biegnie prędko bury Miś.
– Pysznie się zabawię dziś!
Usiadł Miś na desce sam, czeka, patrzy tu i tam.
I ogromnie jest zmartwiony.
– Kto usiądzie z drugiej strony?
Z drugiej strony już za chwilę na huśtawce siadł motylek.
A Miś pyta: – Powiedz proszę, czemu w górę się nie wznoszę?
Teraz myszka przyszła mała, na ogonku wstążkę miała.
Miś aż klasnął w łapki bure.
– Może teraz pójdę w górę?
Przyfrunęła sroczka z krzaka, a Misiowi chce się płakać. –
Jestem jeden, was jest troje, a huśtawka w miejscu stoi!
O, przydreptał jeżyk z boru!
Już przyjaciół siedzi czworo. Czworo w górze z jednej strony, a na dole – Miś zmartwiony.
– Może teraz nam się uda? wiewióreczka mówi ruda.
Czeka, czeka smutny Miś i do domu chce już iść.
Aż tam… tupie ktoś po trawie.
Kto to? – patrzy Miś ciekawie.
To prosiaczek! Chrząka, sapie i na deskę już się drapie.
Siadł prosiaczek, no i – proszę Miś jak piłka w górę poszedł!
W górę! Na dół! Krzyku wiele!
Śmiał się Miś i przyjaciele.
Tak się głośno śmiali wszyscy, aż kokardka spadła myszce!
A zielona żabka w trawie przyglądała się zabawie.
Rozmowa na temat treści wiersza. Zapytajmy dziecko:
– kto jest bohaterem wiersza?
– gdzie bawił się miś?
– jakie zwierzątka przyszły huśtać się z misiem?
– dlaczego miś nie mógł iść w górę?
– kto sprawił, że w końcu miś mógł się huśtać?
Jak działa waga szalkowa?
Dzisiaj zapoznamy się z wagą szalkową. Zdaję sobie sprawę, że nie każdy z Was (a nawet mało kto) ma ją u siebie w domu. Jeśli jej nie posiadacie, a macie ochotę wykonać poniższe ćwiczenia to poniżej wstawiam dwa linki z opisem jak taką wagę wykonać:
z wykorzystaniem wieszaka: https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/07/domowa-waga-porownujemy-ciezary/
Zachęcam do wykonania takiej wagi . Jeśli nie, posiłkujemy się zdjęciami.
Wyjaśniamy dziecku , że kiedyś do ważenia używano wagi szalkowej. Teraz używa się wag elektronicznych, które same potrafią obliczyć, ile trzeba zapłacić za towar. Ważenie jest prostsze, wygodniejsze i szybsze, niż kiedyś
Co jest cięższe, a co lżejsze? – zabawy z zastosowaniem wagi szalkowej
Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części
Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.
Potrzebne nam będą klocki, najlepiej drewniane, miś lub inna maskotka
Mówimy dziecku, że będziemy porównywać wagę (masę) misia i klocków.
- Pierwsza sytuacja.
Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.
− Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/poznałaś?
− Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/poznałaś?
- Druga sytuacja.
Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.
− Co jest cięższe? Co jest lżejsze?
− Po czym poznałeś/poznałaś, że cztery klocki ważą tyle co miś?
(Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).
- Trzecia sytuacja.
Kładziemy na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.
− Co jest cięższe? Po czym to poznałeś/poznałaś?
− Co jest lżejsze? Po czym to poznałeś/poznałaś?
- • Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.
Teraz możemy wykorzystać inne przedmioty ( tu dowolność w wyborze). Dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.
Zabawa ruchowa – Jestem wagą
Praca ramion: równoważenie – ramiona wyciągnięte w bok tak, jak ramiona wagi; w lewej szalce jest większy ciężar – opuszczenie lewego ramienia; w prawej szalce jest większy ciężar – opuszczenie prawego ramienia
Rymowanka o wadze.
Kiedy waga w równowadze szalki stoją równo, razem.
Kiedy jedna z szalek cięższa, wtedy w dół opada,
lżejsza zaś w górę się wznosi.
My ważymy i świetnie się bawimy!
5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 55.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=57
Kolorowanie w każdej parze cięższego przedmiotu. Kończenie rysowania wag według wzoru.
W jaki sposób można wyrazić emocje dorosłych i dzieci? Te pozytywne np. poprzez śmiech, podskoki, klaskanie. A negatywne? Zapraszam na „emocjonalne próbki teatralne”.
Dzieci powtarzają tekst za rodzicem lub wspólnie z rodzicem.
Kiedy na niebie słoneczko świeci, cieszą się bardzo dorośli i dzieci.
Dzisiaj po niebie płyną czarne chmury, deszcz pada i każdy ma humor ponury.
Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie, jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.
Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła, wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.
Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam, łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.
|
Dzieci powtarzają tekst z uśmiechem na twarzy, klaszcząc, podskakując.
Dzieci powtarzają tekst powoli, znudzonym głosem.
Dzieci grożą palcem, recytując tekst oburzonym tonem.
Dzieci robią przerażoną minę i recytują tekst szeptem.
Dzieci powtarzają tekst płaczącym głosem.
|
Nie zapomnijcie Leśne Duszki, że dziś Święto Waszych Mam- Dzień Mamy. Pamiętajcie, by zrobić dla niej coś miłego :-)
Stwórz dla mamusi „Kącik relaksu”. Pomyśl co mamusia lubi najbardziej i gdzie lubi odpoczywać. Przy herbatce lub soczku, ciasteczkach podanych w przepięknych miseczkach, które wykonaliście.
A przede wszystkim w tym szczególnym dniu zaproponujcie pomoc w domu. Bądźcie grzeczni, uczynni i nie zapomnijcie o mocnych uściskach, życzeniach i najważniejszych słowach – KOCHAM CIĘ. Do dzieła Leśne Duszki.
Składam najlepsze życzenia kochanym Mamom, dziękuję za Wasz trud, za bezgraniczną miłość, za poświęcenie i wielkie serce! Życzę zdrowia, pociechy, radości i dumy z dzieci.
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.