4-5 latki 21 maja (czwartek) Temat tygodnia: Święto rodziców Temat dnia: Wokół mamy i taty
Słuchanie opowiadania: Jak Tomek pomagał mamusi Autor: Bożena Forma
Tomek wracał z przedszkola do domu. Prawie wcale się nie odzywał. W przedszkolu pani rozmawiała z dziećmi o tym, co to znaczy być samodzielnym. Tomek potrafił pięknie złożyć swoją bluzę. Już w czasie wakacji ćwiczył to z mamusią. W przedszkolu zawsze odkładał zabawki na swoje miejsce. Ale czy tak naprawdę w domu zawsze wszystko robi sam? – Od dzisiaj będzie inaczej – postanowił. Kiedy tylko wszedł do domu równo ustawił swoje buty w przedpokoju. Poskładał ubrania, umył starannie ręce i usiadł do stołu. Podczas jedzenia wcale nie poplamił bluzy. Potem układał książki na swojej półce i pomagał mamusi w pieczeniu ciasta. Wieczorem, kiedy leżał w łóżku do pokoju weszła mamusia. Usiadła na brzegu łóżka i delikatnie pogłaskała go po głowie. – Bardzo mi dzisiaj pomogłeś. Nigdy nie myślałam, że tyle rzeczy potrafisz zrobić sam. Myślę, że zawsze mogę na ciebie liczyć. Tomkowi zrobiło się bardzo miło. – Kocham cię mamusiu. Naprawdę będę się starał…
Rodzic rozmawia z dzieckiem o treści tego krótkiego, ale bardzo pouczającego opowiadania. Pyta:, co zdaniem dziecka znaczy: być samodzielnym, niech przedszkolak poda przykłady: w czym jest samodzielny, w czym i jak pomaga rodzicom. Pozwólmy dziecku na swobodne wypowiedzi…
A teraz nazwijcie jakąś czynność , którą wykonujecie w domu wy, mama lub tata. Podzielcie ją na sylaby. Np. mama -gotuje: go- tu -je- ile sylab w wyrazie tyle klaśnięć w ręce, 3 sylaby – 3 klaśnięcia. Tata- naprawia: na -pra- wia- 3 sylaby , 3 klaśnięcia itp.
Wokół mamy i taty – ćwiczenia i zabawy. Układanie zdań o rodzicach. Dla dziecka: kartonowe czerwone serca (ok. 15 cm), mazaki. Dzieci układają zdania o mamie, tacie lub o obojgu rodzicach. R. zapisuje wybrane zdania na kartonowych czerwonych sercach.
Liczenie słów w wybranych zdaniach. Serca ze zdaniami. R. odczytuje wybrane zdania z serc, a dzieci liczą w nich słowa i podają ich liczbę. Np.: Tata to mój największy skarb. (5) Niech mama żyje sto lat! (5) Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8) Mamo, tato kocham was. (4)
Podawanie rymów do słów: mama, tata. Mama – gama, tama, dama, rama, lama… Tata – wata, data, chata, łata, mata… Teraz porozmawiamy o sercu… Z czym kojarzy Wam się ten kształt?
Nasze prawdziwe serce wygląda inaczej. Jest mięśniem wielkości pięści. Jego szersza część jest skierowana ku górze a na dole jest wąskie. Dzięki sercu w naszym ciele może krążyć krew, a jak myślicie , co mamy dzięki Mamie i Tacie? Czy tylko ludzie mają serca?. Do czego służy serce? I co to jest miłość?
Proponuję taki wierszyk, który pomoże to wyrazić Mamo, tato co Wam dam? To serduszko, które mam A w serduszku miłość jest Mamo, Tato- kocham cię!
Dzieci, recytując rymowankę zapełniają sylwetę serca małymi czerwonymi serduszkami.
5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 49.
Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku sposobów, w jakie dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie ich.
Karta pracy, cz. 4, s. 50.
Kolorowanie rysunku bukietu dla mamy. Rysowanie po śladzie drogi Olka i Ady do mamy.
4- latki Karta pracy, cz. 2, nr 55.
Dzieci:
− oglądają obrazki,
− mówią, co robią Olek i Ada z rodzicami,
− opowiadają, jak spędzają wspólne chwile z rodziną. − kończą kolorować rysunki serc według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
Utrwalanie wiersza. Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Pozdrawiam
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.