4-5 latki 18 maja (poniedziałek)
Temat tygodnia Święto rodziców
Temat dnia: Mama i tata.
Dzisiaj mija 100 lat od urodzin Karola Wojtyły, który został Papieżem –Janem Pawłem II, a po śmierci ogłoszono go świętym. Dokładnie dzisiaj OBCHODZIMY 100 rocznicę urodzin Karola Wojtyły. Sylwetka Jana Pawła II jest nam szczególnie bliska, gdyż jest on patronem naszego przedszkola i szkoły. W ubiegły piątek obchodziliśmy MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ RODZINY. Mam nadzieję, że minął Wam bardzo przyjemnie. Jana Pawła II nazywano Papieżem Rodzin. Dlaczego? Też miał mamę i tatę. Miał też brata, a cała szczęśliwa rodzina mieszkała w Wadowicach. Kiedy zobaczył, że w niektórych rodzinach brakuje miłości, postanowił to zmienić. Dlatego nazwano go Papieżem Rodzin. Chciał, żeby wszystkie rodziny były szczęśliwe i bardzo się starał. Tak bardzo, że teraz jest świętym. I my kochane Leśne Duszki w tym tygodniu porozmawiamy o rodzinie. Rodzina to skarb!
Oglądanie zdjęć rodziców z ich dzieciństwa
Porównywanie zdjęć rodziców z wyglądem dzieci. Może uda się odnaleźć zdjęcia z wieku przedszkolnego? To dobra okazja, żeby przekazać dzieciom wspomnienia. Jaka byłam/ jaki byłem w Twoim wieku. Mamusia/tatuś też kiedyś byli mali. Spróbujcie na fotografiach „mamusi/tatusia dzidziusia” odnaleźć podobieństwa z waszym wyglądem. Może macie podobny nosek, oczka albo uśmiech?
Ćwiczenia poranne Zabawa orientacyjno-porządkowa Wysoko – nisko. Dzieci biegają po pokoju przy akompaniamencie bębenka, tamburynu bądź wyklaskiwania . Podczas przerwy w grze, na hasło Wysoko! stają na palcach, wyciągają w górę ręce i klaszczą nad głową; hasło Nisko! jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Myjemy z tatą samochód. Dzieci naśladują mycie samochodu i spłukiwanie go wodą z wiadra.
Ćwiczenie wyprostne Rodzic zmęczony i rodzic wypoczęty. Dzieci siedzą skrzyżnie, ręce trzymają na kolanach. Na hasło Rodzic zmęczony wykonują luźny skłon tułowia w przód. Na hasło Rodzic wypoczęty – prostują tułów, głowę trzymają prosto.
Podskoki Froterujemy z mamą podłogę. Dzieci rytmicznie, naprzemiennie wykonują wykroki nogami w przód.
Ćwiczenie równowagi Rysujemy obrazek dla mamy i taty. Dzieci stoją na jednej nodze, a drugą rysują w powietrzu dowolny obrazek. Rysują na przemian prawą i lewą nogą.
Ćwiczenie ożywiające Rodzinna wycieczka rowerowa. Dzieci biegają w różnych kierunkach z wysokim unoszeniem kolan i naprzemiennym uginaniem i prostowaniem rąk w łokciach.
Ćwiczenie uspokajające Mama i tata. Dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym wytupywaniem i powtarzaniem rymowanki Mama i tata kochają nas, na słowo nas zatrzymują się i klaszczą w dłonie; Mama i tata mają dla nas czas – na słowo czas zatrzymują się i klaszczą w dłonie.
Słuchanie piosenki „Dziękuję mamo, dziękuję tato”.
https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE
Uczyliście mnie chodzić
Uczyliście mnie mówić
Jak się zachowywać
Jak zwracać się do ludzi
Ja mogę na Was liczyć
Wiem, że mi pomożecie
Najlepszych mam rodziców
Na całym wielkim świecie
Dziękuję mamo, dziękuję tato,
Za każdą zimę, za każde lato
Dziękuję mamo, dziękuję tato
Za to, że macie dla mnie czas
Bardzo kocham Was
A najpiękniejsze chwile
Są kiedy mnie tulicie
Dajecie mi buziaki
Idziemy tak przez życie.
Co mogę dla Was zrobić?
Jak mogę się odwdzięczyć
Jesteście w moim sercu
Będziecie w mej pamięci.
Zabawa Moja mama jest…, a mój tata jest…
Kartki z napisami Mama jest…; Tata jest…, flamaster.
Dzieci kończą zdania (poszukiwanie jak największej liczby określeń przymiotnikowych), Rodzic zapisuje określenia wokół napisów: Mama jest…; Tata jest… Wspólnie odczytują napisy (zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w określeniach mamy i taty).
Słuchanie wiersza. Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
− Kim dla dzieci jest mama i tata?
− Za co dzieci dziękują rodzicom?
Kochane dzieci spróbujcie nauczyć się wiersza na pamięć. Zacznijcie od dopowiadania końcowych słów wersów. Rodzic czyta, a dziecko dopowiada, to co w nawiasie. Powodzenia!
Mama i Tata to świat nasz… (cały),
ciepły, bezpieczny, barwny…(wspaniały),
to dobre, czułe, pomocne… (ręce)
i kochające najmocniej… (serce).
To są wyprawy do kraju… (baśni),
wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),
loty huśtawką, prawie do… (słońca)
oraz cierpliwość co nie ma… (końca).
Kochana Mamo, Kochany… (Tato)
dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),
że nas kochacie, że o nas… (dbacie)
i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).
- Kończenie zdań rozpoczętych przez rodzica.
− Moi rodzice są kochani, bo…
− Pomagam rodzicom w…
− Lubię być w domu, bo…
− Z tatą najchętniej robię…
− Z mamą najchętniej robię…
- Układanie zdrobnień do słów: mama, tata.
mama – mamusia, mamuśka, mamunia…
tata – tatuś, tatusiek, tatunio…
5-latki Karta pracy, cz. 4, s. 44–45.
Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla Olka i Ady prezentów, których nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach.
4-latki Karta pracy, cz. 2, nr 53.
Dzieci:
− rysują krawat i apaszkę po śladzie,
− kolorują rysunki tak, by każdy miał inny kolor,
− mówią, komu można wręczyć w prezencie krawat, a komu – apaszkę.
Propozycja pracy plastycznej. Wykonanie miseczki na łakocie.
Olej, lakier w aerozolu, dla każdego dziecka: plastikowy pojemnik, gazety, klajster, farby.
- Dzieci z pomocą rodzica. nacierają plastikowy pojemnik odwrócony do góry dnem z zewnątrz olejem. Następnie drą gazety na średniej wielkości kawałki, którymi za pomocą klajstru oklejają pojemnik. Muszą zwrócić uwagę na zespolenie jego dna z bocznymi ściankami. Oklejony pojemnik stawiają w cieple, by wysechł.
- Po upływie mniej więcej doby rodzice wraz z dziećmi oddziela pojemniki od gazet ostrożnymi, okrężnymi ruchami i pozostawia do wyschnięcia także wewnątrz.
- Gdy klajster zupełnie wyschnie, dzieci palcami pokrywają miseczkę farbą. Po jej wyschnięciu spryskują miseczkę przezroczystym lakierem w aerozolu. Praca będzie prezentem dla rodziców.
ROBIMY KLAJSTER – PRZEPIS:
– 1 szkl. wody,
– 1-2 łyżki mąki
Ze szklanki wody odlewamy małą ilość i mieszamy w niej mąkę. Pozostałą ilość wody wlewamy do garnka i gotujemy. Do wrzącej wody wlewamy wymieszaną mąkę z wodą i chwilę gotujemy, cały czas mieszając. Tak otrzymany klajster studzimy i jeśli powstały grudki przecieramy przez sitko.
Powodzenia Leśne Duszki
Comments are closed.