4-5 latki 15 maja(piątek)
Temat tygodnia: Łąka w maju
Temat dnia: Pierwsza kartka zielnika
Słuchanie wiersza Anny Onichimowskiej Zielnik.
Biały rumianek.
Na drugiej –
mały bukiet sasanek.
Na trzeciej –
liście dębu i babki.
Na czwartej –
fiołki, konwalie, bratki.
Rozmowa na temat wiersza:
− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
Kończenie rymowanek o łące.
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka.
Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana.
Wygrzewa się w promykach słonka.
To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle)
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity). Dzieci naśladują dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchają mocno, aż do braku powietrza.
Propozycja pracy plastycznej- wykonanie własnego zielnika przez chętne dziecko z zebranych roślin
Potrzebujemy: rośliny (np. koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…), kawałki taśmy klejącej, kartki z bloku technicznego ( mogą być kolorowe).
Z roślin, które mamy (koniczyna, mniszek pospolity, szczaw…) wykonujemy kolejne kartki zielnika w następujący sposób:
układamy roślinę na kartce ( jedna roślina to jedna kartka) przyklejamy ją do kartki za pomocą taśmy klejącej.
Rodzic opowiada o zastosowaniu roślin zielnych, pokazuje syropy, kremy, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, tabletki rapacholin, krem rumiankowy…
A jeśli jesteśmy już przy temacie ziół to zapraszam Was do obejrzenia filmiku „skąd się biorą produkty ekologiczne?” i co to w ogóle ta ekologia. Zwróćcie uwagę na znaczek omawiany w filmiku i postarajcie się poszukać czy w Waszych domach też są takie produkty oznaczone tym właśnie symbolem.
Tu link : https://www.youtube.com/watch?v=-0loGje0mT0&feature=emb_logo
Zabawa relaksacyjna Złota żaba.
Chciałbym zaprosić was do zabawy, w czasie której musimy wszyscy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądźcie na podłodze i skrzyżujcie nogi. Możecie jedną stopę położyć na udzie, jeśli macie na to ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymujcie wasze plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuśćcie barki. Zamknijcie oczy.Czy widzieliście kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj będziecie takimi żabkami. Wyobraźcie sobie, że siedzicie na liściu lilii wodnej pośrodku stawu…Siedzicie tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychacie powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczacie je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potraficie tak szybko wystawić język? A teraz siedzicie spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (klaśnięcie w dłoń)możecie wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie szepnijcie mamie, tacie na ucho, ile much złapaliście.
5-latki Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 73. Czytanie przez Rodzica nazw zwierząt i roślin, odszukiwanie ich na rysunku. Kolorowanie rysunku.
Zabawa ruchowa Owady na łące.
Dziecko zamienia się w : bociana – chodzi po łące i wydaje dźwięk : kle, kle, kle.
żabkę- skacze żabimi skokami, rechocząc.
pszczółkę – dziecko fruwa, bzycząc.
konika polnego -skacze po łące i wydaje dźwięki: cyk, cyk, cyk.
Układanie sylwet owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Potrzebne nam będą : klocki w kształcie figur geometrycznych.
Dziecko układa sylwety owadów z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Nazywa swoje owady i podaje nazwy figur geometrycznych, z jakich je ułożyły.
Możecie do tej zabawy wykorzystać inne klocki, które posiadacie w domu.
Życzę miłego weekendu
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.