Temat tygodnia: Łąka w maju.
Temat dnia: Wiosna na łące. 15 maja (piątek).
- Nauka trzeciej zwrotki piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
- Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
2.Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
- Wykonanie biedronki.
- Rozmowa na temat budowy biedronki.
- Link do zdjęcia z opisem; http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/zwierzeta/biedronka/biedronka.html
R.na zdjęciu/ilustracji pokazuje części ciała biedronki, nazywa je (pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki). Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np.motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania biedronki.
Dla każdego dziecka: patyki, nici (grube), narysowane wzory biedronek na czarnym i czerwonym kartonie,nożyczki,klej.
−− Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.
−− Wycinanie wzorów.
−− Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii zgięcia.
−− Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.
−− Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.
−− Przymocowanie nitki do biedronki.
- Zabawy z biedronką.
Biedronki wykonane przez dzieci. Uczestnicy zabawy układają biedronki na podłodze. Każdy trzyma w ręce patyczek z naprężoną nitką. Na hasło Start każde dziecko zaczyna nawijać nitkę na patyk. Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.
- Ćwiczenia logorytmiczne Rób to, o czym mówi wiersz.
Dzieci poruszają się razem z R. zgodnie z tekstem wypowiadanego przez niego wierszyka.
Następnie poruszają się same podczas recytacji przez R.
Zrób do przodu cztery kroki,
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
Zabawa rozwijająca koncentrację uwagi oraz umiejętność określania, kto należy do rodziny owadów: Owad czy nie?
- Obrazki owadów, np. motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny, pszczoła, osa, szerszeń, bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka, wyrazy z nazwami owadów.
- Dzieci nazywają owady, dzielą ich nazwy na sylaby, określają głoski na początku i na końcu w nazwach obrazków.
- Dzieci siedzą na dywanie ,Rodzic wypowiada nazwy różnych zwierząt , w tym owadów. Jeśli dz. usłyszy nazwę owada to klaszcze w ręce, jeśli pojawi się nazwa innego zwierzątka dz. wykonuje pajacyki.
- Dzieci sześcioletnie dobierają odpowiednie nazwy owadów do obrazków (wyrazy, w których występują nieznane litery pomaga odczytać R.) i odczytują je głośno.
Pozdrawiam serdecznie
Urszula Bielecka
Comments are closed.