Dzień dobry :)
Temat: Las ma budowę warstwową.
Las to zbiorowisko roślin o różnej wielkości,które tworzą warstwy. W każdej z nich panują inne warunki, zależne od ilości światła, wilgotności, temperatury powietrza i siły wiatru.
W większości lasów występują cztery warstwy, zaczynając od najwyższej:
– korony drzew
– podszyt
– runo leśne
– ściółka
Piętro koron drzew jest najwyższą warstwą lasu. Pochłania ona większość światła słonecznego, ale narażona jest na oddziaływanie najwyższej temperatury powietrza latem, a najniższej zimą. Także wiatry w tej części lasu są najsilniejsze. W piętrze koron drzew zakładają gniazda niektóre ptaki leśne, zwłaszcza drapieżne (np. bielik, myszołów). Żyją tam również niektóre nadrzewne ssaki leśne (np. wiewiórka i kuna) oraz żerują nietoperze i owady.
Niżej, do wysokości kilku–kilkunastu metrów nad poziomem ziemi, rozciąga się piętro podszytu. Rosną tam młode drzewa oraz krzewy. Korony drzew zatrzymują dużą część światła, więc do podszytu dociera go mniej. Jednocześnie słabo odczuwalny jest wiatr, a wahania temperatury są mniejsze. W piętrze podszytu żyją liczne leśne ptaki (np. pokrzewki, rudzik, kos), czasami płazy (rzekotka drzewna) oraz liczne owady i pająki.
Kilka lub najwyżej kilkadziesiąt centymetrów osiągają rośliny runa leśnego. Na tej wysokości światła jest zwykle bardzo mało, latem jest chłodno i wilgotno. Dominują tu mchy i paprocie oraz krzewinki, czyli krzewy bardzo małych rozmiarów, np. wrzosy i borówki. Do runa zaliczamy także grzyby. Tutaj pożywienia szukają ssaki (np. dziki, sarny, lisy, zające), gady (jaszczurki, węże), płazy (żaby i ropuchy) oraz owady.
Najniższym piętrem lasu jest ściółka zalegająca bezpośrednio na podłożu. Składa się z odpadłych liści, igliwia i szczątków roślin oraz zwierząt. Żyją tu destruenci (bakterie, grzyby, organizmy glebowe) rozkładający szczątki i tworzący próchnicę.
Zapoznajcie się z informacjami z podręcznika (str.181-186) i uzupełnijcie tabelkę z załącznika:
PRACĘ DOMOWĄ Z OSTATNIEGO TEMATU PRZESYŁAJĄ DO GODZ. 14 OSOBY Z NUMEREM: 9,10
Comments are closed.