Temat tygodnia: Łąka w maju.
Temat dnia: Łąka w maju. Pszczoły. 14 maja (czwartek).
Oglądanie filmu edukacyjnego „Z kamerą wśród pszczół”
Odcinek 1 link: https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
Odcinek 2 link: https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
Odcinek 3 link: https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg
- Rozmowa na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka – na podstawie filmu edukacyjnego oraz tablicy demonstracyjnej .
−− Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? (Zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią. Zapylają rośliny).
−− Co zagraża pszczołom? (zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie)
−− Co to jest pasieka?
−− Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?
−− Jakie pszczoły zamieszkują ul? (królowa, pszczoły robotnice, trutnie)
−− Po czym rozpoznaje siebie pszczela rodzina? (po zapachu wydzielanym przez królową)
−− Jakie zadania wypełnia w ulu pszczoła robotnica? (Sprząta, karmi larwy, robi wosk pszczeli, jest strażniczką, przynosi nektar do ula, który zamieniany jest w miód.)
−− Co produkują pszczoły w ulu? (miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk)
- Zapoznanie z nazwami miodu, np.: akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy.
(Nazwa miodu pochodzi od rośliny, z której pszczoły zebrały nektar).
- Podkreślenie wartości zdrowotnych miodu, wykorzystanie miodu w medycynie, do produkcji kosmetyków.
- Oglądanie stroju pszczelarza, wyjaśnienie dzieciom, że strój ten chroni pszczelarza przed użądleniem pszczół.
- Zabawa ruchowa Dzieci i pszczoła (do zabawy zapraszamy członków rodziny).
- R.wybiera dziecko (osobę) do roli pszczoły. Dzieci biegają swobodnie po sali – łące, naśladują zbieranie kwiatów. Gdy usłyszą brzęczenie pszczoły, ustawiają się pod ścianą – uciekają do domu. Jeśli pszczoła dotknie któreś dziecko, staje się ono pszczołą. Gdy pszczoła przeleci, powracają znowu na łąkę. Zabawę powtarzamy.
- Degustacja miodu (lub wykonanego napoju z wody, miodu i cytryny). Określanie smaku, konsystencji, koloru miodu.
•Wykonanie pracy plastycznej „Pszczoła”
Co będzie potrzebne do stworzenia sympatycznej pszczółki?
–rolka po papierze toaletowym,
– kolorowy papier do oklejenia rolki lub farby do ich pomalowania,
– kolorowy papier,
– pisaki lub kredki,
– klej.
Gotowy wzór pszczółki znajdziecie w linku: https://i.pinimg.com/564x/1c/26/89/1c2689092d2cdceb383144e53244b1bb.jpg
Rolki po papierze toaletowym obklejamy kolorowym papierem lub malujemy farbami – na czarno i żółto.
Gdy farba będzie wysychać, można zająć się rysowaniem, a potem wycinaniem elementów z papieru:
– pasków pszczółki
– głowy pszczółki
– skrzydeł
– oczu
– owadzich czułek
Teraz wystarczy tylko podoklejać wszystkie części do owadów. Czułki przyklejamy od wewnętrznej strony rolek. Usta rysujemy mazakiem i gotowe.
- Nauka drugiej zwrotki piosenki Wiosna na łące (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
- Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
2.Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki…
3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki…
- Karta pracy, cz. 4, s. 42.
Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.
Pozdrawiam serdecznie
Urszula Bielecka
Comments are closed.