4-5 latki 13 maja(środa)
Temat tygodnia: Łąka w maju.
Temat: Wiosna na łące.
Dzień dobry, witam Was Leśne Duszki. Jesteśmy nadal na łące, na której dzisiaj spotkamy pszczółki i biedronki. Przyjrzyjmy się ilustracji i odpowiedzmy na pytania:
− Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? (Zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią. Zapylają rośliny).
− Co zagraża pszczołom? (zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie)
− Co to jest pasieka?(miejsce, w którym znajduje się wiele uli, można kupić tam miód dobrej jakości)
− Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?(pszczelarz zajmuje się ulami, dba o pszczoły i zbiera miód)
− Jakie pszczoły zamieszkują ul? (królowa, pszczoły robotnice, trutnie)
− Po czym rozpoznaje siebie pszczela rodzina? (po zapachu wydzielanym przez królową)
− Jakie zadania wypełnia w ulu pszczoła robotnica? (Sprząta, karmi larwy, robi wosk pszczeli, jest strażniczką, przynosi nektar do ula, który zamieniany jest w miód.)
− Co produkują pszczoły w ulu? (miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk)
Miody mogą mieć różne nazwy, np.: akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy (Nazwa miodu pochodzi od rośliny, z której pszczoły zebrały nektar).
Miód posiada wartości zdrowotnych, wykorzystany jest w medycynie, do produkcji kosmetyków.
Dodatkowo warto zobaczyć:
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
https://www.youtube.com/watch?v=ZK8dP_cS3jE
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa Wiosenna pogoda.
Dziecko spaceruje po pokoju lub ogrodzie.
Na hasło : Burza zatrzymuje się, klaszcze nad głową i równocześnie mówi: bum, bum, bum. Ponownie spaceruje.
Na hasło : Lekki wiatr – dziecko podskakuje z nogi na nogę. Ponowny marsz.
Na hasło : Słońce – unosi ręce w górę, porusza nimi w nadgarstkach.
Budowa biedronki
Poznaliśmy już znaczenie pszczół w przyrodzie, poznajmy teraz innego mieszkańca łąki – biedronkę.
Poniżej link w którym wszystko znajdziecie :
http://www.dzieciecafizyka.pl/przyroda/zwierzeta/biedronka/biedronka.html
R. pokazuje części ciała biedronki, nazywa je(pancerz, pod nim skrzydła, głowa, oczy, aparat gębowy, nogi, czułki). Biedronki należą do rodziny chrząszczy. Przechodzą przez stadia przeobrażenia (jak np. motyl). W Polsce najczęściej spotykanymi gatunkami biedronek są dwukropki i siedmiokropki, co oznacza, że liczba kropek nie wskazuje na wiek, tylko na gatunek. Biedronki są pożyteczne, bo zjadają mszyce – szkodniki roślin.
Owady są bardzo ważnym elementem przyrody. Dlatego musimy je chronić i szanować.
5-latki
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=45
Karta pracy, cz. 4, s. 42.
Liczenie pszczół. Łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do których lecą. Kończenie kolorowania
plastrów miodu. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw produktów, które otrzymujemy dzięki pszczołom.
4-latki
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=53
Karty pracy, cz. 2, nr 50–51. Dzieci: − łączą w pary owady z kwiatami; mówią, czego jest więcej: owadów czy kwiatów, − naśladują sposób poruszania się pszczoły, mrówki, konika polnego, dżdżownicy.
Zabawy dodatkowe
Ćwiczenia logorytmiczne- Rób to, o czym mówi wiersz.
Dzieci poruszają się razem zgodnie z tekstem wierszyka.
Zrób do przodu cztery kroki,
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
przysiad, i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
by koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
na klaskanie też masz chęć!
Wokół obróć się, raz dwa,
piłka skacze hop-sa-sa.
Ręce w górę i na boki,
zrób zajęcze cztery skoki.
Gdy się zmęczysz, poleż sobie,
i wyciągnij w górę nogę.
Aktywne słuchanie muzyki Antonia Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
Przygotujmy duży zielony kawałek materiału ( może być chusta lub co tylko przyjdzie Wam do głowy), kolorowy papier, nożyczki.
Link do utworu : https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
Dziecko wycina różne kwiaty z kolorowego papieru i układa je na dużym zielonym kawałku materiału. Podczas zabawy wchodzi w role wiosennego wiatru, który pojawił się nad majową łąką. Dziecko chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustruje muzykę następującym ruchem:
− fragment wykonany głośno: dziecko porusza materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały wysoko,
− fragment wykonany cicho: dziecko delikatnie porusza materiałem, w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały niezbyt wysoko,
− powtórzenie czynności z punktu 1: dziecko wolno porusza się w prawą stronę,
− powtórzenie czynności z punktu 2: dziecko porusza się w lewą stronę, kładzie materiał na podłodze. Improwizuje ruchy wiatru, biegając po pokoju zgodnie z charakterem muzyki; kładzie się na podłodze, jeszcze nieznacznie poruszając rękami i nogami, ale coraz wolniej, aż na koniec zabawy wiatr cichnie i dziecko zastyga bez ruchu.
Oczywiście dzieci mogą też dowolnie interpretować muzykę ruchem. Dobrze będzie, jeśli przed rozpoczęciem zabawy, w pierwszej kolejności wysłucha utworu, a dopiero przy kolejnym odsłuchu przystąpi do działania.
Zabawa rozwijająca koncentrację uwagi oraz umiejętność określania, kto należy do rodziny owadów: Owad czy nie?
Obrazki przedstawiające owady: motyl, ćma, mucha, biedronka, mrówka, konik polny, pszczoła, osa, szerszeń, bąk, komar, chrabąszcz, żuk, ważka. Dzieci nazywają je samodzielnie.
- dziecko spaceruje po pokoju, Rodzic wypowiada nazwy różnych zwierząt. Jeśli będzie to nazwa owada, dziecko zatrzymuje się w miejscu.
- dziecko siedzi, Rodzic wypowiada różne nazwy – jeśli pojawi się nazwa owada, dziecko klaszcze w ręce.
- nazwy owadów dzielmy na sylaby, nazywamy pierwszą głoskę w nazwie obrazka.
Praca plastyczna
Poznaliśmy dziś dwa owady – pszczoły i biedronki. Poniżej propozycja i inspiracja do pracy, jaką można wykonać zgodnie z tematyką.
Zapoznanie ze sposobem wykonania prac: patyk, nici (grube), narysowane wzory biedronek na czarnym i czerwonym kartonie, nożyczki, klej.
− Przymocowanie półmetrowej nitki do każdego patyka.
− Wycinanie wzorów.
− Składanie czerwonego krążka na pół, rozprostowanie go, a następnie rozcięcie wzdłuż linii zgięcia.
− Naklejanie na czarny korpus biedronki dwóch czerwonych skrzydełek.
− Dorysowanie flamastrami (gdy klej przyschnie) kropek na skrzydełkach.
− Przymocowanie sznurka do biedronki.
Zabawy z biedronką.
Biedronki wykonane przez dzieci.
Końcówki sznurków przywiązujemy do patyków, po drugiej stronie przywiązujemy sznurek do naszych biedronek .
Siadamy razem z rodzicem po jednej stronie pokoju lub korytarza.
Na hasło START dziecko i rodzic nawija sznurek na patyk, dzięki temu biedronka się porusza.
Wygrywa ten kto jako pierwszy nawinie sznurek na patyk.
Zwycięzcą zostaje osoba, która jako pierwsza doprowadzi swoją biedronkę do patyka.
Pozdrawiam, życzę miłego dnia Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.