4-5 latki 12 maja(wtorek)
Temat tygodnia: Łąka w maju. Temat dnia: Motyle i kwiaty.
Oglądnij piękne zdjęcie łąki na tablicy demonstracyjnej Wydawnictwa MAC. Opisz mamusi/ tatusiowi co widzisz na zdjęciu. A jeśli pogoda pozwoli i będzie to możliwe wybierz się z mamusią/tatusiem na pobliską łąkę lub skwer. Zapamiętaj nazwy roślin, które udało Ci się zobaczyć. Może spotkasz małych mieszkańców łąki? Motylka, biedronkę, mrówkę?
Utrwalanie piosenki Bal na łące
https://www.youtube.com/watch?v=EM-Gk01VRaI
- Opowieść ruchowa przy muzyce – rozwijanie zdolności prawidłowego operowania oddechem.
Nagranie muzyki o pogodnym charakterze , np. to: https://www.youtube.com/watch?v=4xRHcvPMnIY
Zaczynamy opowiadanie:
− Nastała wiosna. Dzisiaj wybierzemy się na łąkę.
Dziecko spaceruje w określonym kierunku w rytmie nagrania muzyki o pogodnym charakterze. Podczas przerwy w muzyce mówimy:
− Jak tutaj pięknie! Tyle kwiatów i miękka, świeża trawa!
Dziecko nabiera powietrza nosem, wydycha ustami na samogłosce – ooo! i sylabie aaaach! Ponownie maszeruje w rytmie nagrania muzycznego. Podczas przerwy w muzyce kontynuujemy:
− Czy czujesz, jak pachną kwiaty i kwitnące krzewy?
Dziecko zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, a wypuszcza ustami, naśladując wąchanie kwiatów. Następnie udaje kichnięcie.
Ponownie maszeruje. Mówimy:
− Pora odpocząć. Kładziemy się na trawie i powoli oddychamy.
Dziecko wykonuje wdech nosem, wydech ustami, następnie wdech ustami i wydech ustami.
− Zasypiasz, słuchasz wiosennej muzyki.
Dziecko miarowo oddycha, z dłońmi ułożonymi na przeponie.
− Zaczyna powiewać wiatr. Szumi trawa. Wiatr wieje coraz mocniej.
Dziecko przechodzi do pozycji stojącej. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza je, równocześnie wypełniając powietrzem policzki.
- Ćwiczenia w liczeniu Liczymy żabki.
Układamy przed dzieckiem szarfy przedmiot symbolizujący staw; może to być chusta, talerzyk plastikowy itd. Dziecko wkłada do nich taką liczbę sylwet żab ( można samodzielnie wykonać żabki kolorując; wycinając gotowe sylwety) albo zastąpić je tym, czego w większych ilościach mamy dużo pod ręką (klamerki, guziki, kamyki), która odpowiada liczbie klaśnięć przez Rodzica. Następnie dziecko przelicza sylwety żab w poszczególnych stawach; układa pod nimi klocki bądź kartoniki z liczbami ( wykonane samodzielnie) – równą liczbie żab w stawie.
Ćwiczenia gimnastyczne – metodą Rudolfa Labana (paski kolorowej bibuły).
- Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu R. podaje dziecku złożony pasek bibuły.
- Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają z bibułki dowolne kształty na podłodze.
- Po kole – na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.
- Powitania bibułką – dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych przez nauczyciela.
- Jak najwyżej – wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie, i łapią ją tuż nad podłogą.
- Sprytne palce – chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
- Rysujemy ósemkę – dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
- Wiatr i wiaterek – dzieci dmuchają na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.
- Latające owady – zgniatają bibułkę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec oddają kulkę do ręki rodzica.
- Marsz z muzyką – rytmicznie maszerują dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykucają i wyskakują w górę.
Ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań.
Dla dziecka apaszka lub chusteczka higieniczna. R. wypowiada zdania. Jeżeli dzieci uznają, że zdanie jest prawdziwe, poruszają chustkami nad głowami. Jeżeli sądzą, że nie jest prawdziwe – siedzą bez ruchu.
Czy to prawda, czy to fałsz? Gdy odgadniesz, sygnał dasz.
− Konik polny w wodzie gra.
− Żaba dwie głowy ma.
− Biedroneczki są w kropeczki.
− Motyle mają ciepłe czapeczki.
− Stokrotka jest czerwona.
− Ważka jest większa niż wrona…
- Kolorowanka Łąka w maju: 5-latki-wyprawka: karta L, 4- latki Kolorowanka z misiem
- Zabawa z elementem dramy Jestem…
Obrazki przedstawiające mieszkańców łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego).
Chętne dziecko losuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki (motyla, pszczołę, bociana, żabę, konika polnego). Za pomocą ruchów i głosu przedstawia go, nie pokazując obrazka.Rodzice odgadują, jakie zwierzę przedstawia obrazek.
5- latki Zabawy z sześcianem.
- Przypomnienie cech kwadratu:
− Nakreślcie w powietrzu kształt kwadratu.
− Jakie są boki kwadratu?
- Zapoznanie z sześcianem.
Kilka sześcianów różniących się wielkością.
R.prezentuje dzieciom kilka sześcianów różniących się wielkością. Nazywa figury. Dzieci je oglądają. Liczą ściany. Określają ich kształt – kwadrat. Układają figury według wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.
- Karta pracy, cz. 4, s. 40.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=42
Oglądanie sześcianów. Określanie różnic i podobieństw między nimi.
Oglądanie rozłożonego sześcianu – jego siatki. Liczenie kwadratów. Rysowanie na każdej ścianie innego owada. Oglądanie obrazków sześcianu w różnym położeniu.
- Zabawy z sześcianem – kostką z krążkami (lub liczbami). R.pokazuje dużą kostkę z krążkami (lub liczbami). Dzieci rzucają kostką i wykonują tyle czynności podanych przez R., ile oczek (lub jaką liczbę) wyrzucono na kostce. Czynności: podskoki, skłony, przysiady, okrzyki…
− Dzieci rzucają kostką i podają liczbę większą (lub mniejszą) o jeden w stosunku do liczby oczek wyrzuconych na kostce.
Na zakończenie dzieci przypominają, kształt jakiej bryły ma kostka.
5-latki • Karta pracy, cz. 4, s. 41. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie motyla po śladach. Kolorowanie rysunku. Rysowanie po śladzie drogi motyla do stokrotki.
- Karta pracy cz. 4, s. 39. Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie pętlą owadów. Dokańczanie rysunku motyla według wzoru.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.