4-5 latki 8 maja (piątek)
Temat tygodnia Moja miejscowość, mój region.
Temat dnia: Zamki
Omówienie zdjęć przedstawiających wybrane zamki Polski.
Tablica demonstracyjna 26.
Dawniej w Polsce budowano inne budowle niż obecnie.
− Co przedstawiają zdjęcia?
R. wskazuje poszczególne zdjęcia i wymienia nazwy miejscowości.
Ćwiczenia słownikowe:
− Wyszukiwanie innych znaczeń słowa zamek. (budynek warowny, urządzenie do zamykania
drzwi, szuflad, zapięcie ubrania – zamek błyskawiczny)
− Wyszukiwanie synonimów słowa zamek. (zameczek, zamczysko, zamkowy, zamykać…)
R. wyjaśnia: Dawne miasto (miejscowość) to osada. Były to osady obronne. Budowano je w trudno dostępnych miejscach: na bagnach, na wzniesieniach lub brzegach jezior. Grody otaczano potężnymi wałami usypanymi z ziemi i kamieni, a także palisadą, czyli ogrodzeniem z zaostrzonych bali. Ponadto osady te często otaczano fosą. W ważniejszych grodach znajdowały się rezydencje książęce, w których mieszkał władca z rodziną.
− W jakich miejscach najczęściej budowano grody, czyli osady? Jakiego materiału używano do budowania
grodów? (w trudno dostępnych miejscach – na wzgórzach, na terenach otoczonych wodą lub bagiennych)
R. wskazuje i nazywa najważniejsze elementy obronne zamku: wysokie i grube mury obronne, małe okna, fosa (rów, kanał wokół zamku, nad którą był most zwodzony), wieże, baszty.
− Czy ktoś z Was widział zamek? Na pewno każdy wie, że w Rytwianach znajdują się ruiny zamku. Obecnie kojarzycie go pewnie z placem zabaw i parkiem.
Ruiny Zamku w Rytwianach.
Zamek był kiedyś dobrze obwarowany, otoczony umocnieniami ziemnymi i fosą. Jak wiele jednak polskich zamków uległ zniszczeniu. Dzisiaj zachował się tylko niewielki jego fragment. Otoczenie zamku przeszło wielką przemianę, więc wygląda już inaczej. Wokół Ruin, wzdłuż alejek poustawiano naturalnych rozmiarów figury znamienitych ludzi związanych z tym miejscem. (swobodne wypowiedzi dzieci)
− Kto mieszkał w zamku? (W dawnych czasach mieszkali królowie, możnowładcy, rycerze).
W dawnych czasach w zamkach organizowane były turnieje rycerskie, czyli zawody sprawdzające umiejętności rycerza. Polegały na prowadzeniu walki według ściśle określonych zasad: nieatakowania słabszych, osoby leżącej, osoby bezbronnej, odwróconej tyłem, popychania. Współcześnie również odbywają się turnieje rycerskie, są one sposobem sportu walki i odtwarzania dawnych tradycji rycerskich.
− Jak ubrany był rycerz? (R. wskazuje na zdjęciu poszczególne elementy zbroi i je nazywa: metalowy hełm, pancerz składający się z: napierśnika i naplecznika, naramienników, nałokietników, rękawic, fartucha, nakolanników, nagolenników, trzewików. Pod zbroję rycerz ubierał metalową koszulkę z rękawami, czasem z kapturem, często długą, zbudowaną z kilkunastu tysięcy małych kółek metalowych zwanej kolczugą).
− Jakiej broni używał rycerz? (Broń zaczepną stanowił: miecz, włócznia (kopia), topór oraz sztylet zwany mizerykordią. Broń ochronną stanowiła: tarcza, hełm i zbroja).
„Marsz rycerzy” – ćwiczenia logorytmiczne:
Dzieci recytują tekst rymowanki wykonując odpowiednie czynności
Maszeruje rycerz drogą,
tupie głośno prawą nogą.
Teraz wolno biegnie dróżką,
tupiąc cicho lewą nóżką
Zabawa ruchowa „Czaty”:
Dzieci – rycerze ustawiają się z jednej strony sali; na drugim końcu stoi odwrócony do nich tyłem strażnik zamku
Rycerze starają się szybkim krokiem dostać do zamku; gdy strażnik odwraca głowę, wszyscy rycerze zatrzymują się w bezruchu Jeśli strażnik dostrzeże, że któryś z rycerzy poruszył się, poleca mu cofnąć się na miejsce wyjściowe, a następnie znów się odwraca i zabawa toczy się dalej. Kto pierwszy dojdzie i dotknie strażnika, wygrywa i zajmuje jego miejsce.
Porozmawiaj z rodzicem na temat zalet mieszkania w dużym mieście/małym miasteczku/na wsi. Co Ci się podoba, co nie, co chciałbyś zmienić?
Zadanie dodatkowe: czy wiesz kto zarządza Twoim miastem/wsią? Burmistrz, Wójt, Prezydent, Sołtys, a może Król? ;-)
Wymień sklepy w których możesz dokonać zakupów w Twojej miejscowości. Ile nazw sklepów potrafisz wymienić? Do którego z nich chodzisz najczęściej?
III. Propozycja Wykonaj kolejną kartę do albumu/przewodnika pt: Moja miejscowość za 100 lat.
Pozdrawiam serdecznie Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.