Temat tygodnia: Moja Ojczyzna.
Temat dnia: Warszawska Syrenka. 6 maja (środa).
- Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.
- https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
−− Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć.
−− Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu; ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy.
- Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski.
R. wyjaśnia, że Warszawa nie zawsze była stolicą Polski. Pierwszą stolicą Polski było Gniezno.
Kiedy Gniezno zostało zniszczone, stolicę Polski przeniesiono do Krakowa, a konkretnie na Wawel.
Wielki pożar Wawelu spowodował, że panujący wówczas w Polsce władca wybrał Warszawę na nową siedzibę, gdyż leżała ona w centrum kraju. Warszawa została stolicą Polski i funkcję tę pełni do dzisiaj a według legend miasto założyli Wars i Sawa.
Ilustracje przedstawiają najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy.
Zwrócenie uwagi na najważniejsze urzędy państwowe znajdujące się w stolicy i ich rolę
dla całego kraju. Pokazanie ich na zdjęciach, np.: budynek Sejmu, Pałac Prezydencki, Urząd Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Wykonanie warszawskiej Syrenki- podaje dwie propozycje wykonania pracy plastycznej a Wy wybierzcie sobie tą, która bardziej Wam odpowiada.
Propozycja pierwsza: dla każdego dziecka kartka z bloku, kartki papieru kolorowego z narysowanymi konturami poszczególnych elementów Syrenki, nożyczki, klej, rozsypanka literowa.
Wycinanie po liniach konturowych, narysowanych przez R. na papierze kolorowym, poszczególnych elementów Syrenki i naklejanie ich na kartkach. Układanie z rozsypanki literowej i przyklejanie podpisu Syrenka (6-latki).
Propozycja druga: Potrzebne będą: wydrukowana kolorowanka Syrenki,
Link :https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/syrenka-warszawska-kolorowanka.pdf,
cielista i niebieska kredka, srebrny papier kolorowy, żółta bibuła, folia aluminiowa, klej.
Cielistym kolorem wypełniamy twarz i rękę syrenki. Z folii aluminiowej wycinamy duże koło (większe niż tarcza syrenki) oraz prostokąt, z którego formujemy grot miecza i rękojeść. Grot i rękojeść przyklejamy. Z dużego koła z folii aluminiowej formujemy poprzez zgniatanie krążek wielkości tarczy i przyklejamy. Do głowy przyklejamy paski żółtej bibuły. Ogon syrenki wyklejamy od końca srebrnymi kółkami w taki sposób aby jedno zachodziło za drugie. Na koniec zestrugujemy niebieską kredkę nad białymi częściami kartki i rozcieramy palcami. Syrenka gotowa.
- Utrwalenie piosenki Syrenka
https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs
- Wykonanie małej mapy Polski (dla chętnych dzieci).
- Poznawanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy.
Wskazywanie granic, zwracanie uwagi na kolorystykę poszczególnych regionów naszego kraju: góry, wyżyny, niziny, wody, pokazywanie i nazywanie najdłuższych rzek (Wisła, Odra), największych miast leżących nad Wisłą (Kraków, Gdańsk), odczytywanie na mapie niektórych nazw: Tatry, Bałtyk, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z Polską (6-latki).
Dla każdego dziecka kartonowy kontur mapy Polski, plastelina.
- Naklejanie cienkiego wałeczka plasteliny po narysowanym śladzie drogi Wisły i Odry na kartonowych konturach mapy przygotowanych przez R.(można wydrukować kontury mapy).
- Wypełnianie plasteliną wnętrz konturów mapy (gór, nizin, wyżyn) zgodnie z kolorystyką na wzorze.
- Umieszczenie na mapie napisów : Warszawa, , Tatry, Bałtyk, Wisła, Odra . Można również zaznaczyć nazwę swojej miejscowości. Ułożenie napisu z liter pod mapą: To mapa Polski.
- Ćwiczenia w czytaniu 6- latki.
Dla każdego dziecka wyprawka, karta N, nożyczki, klej. Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich.
Zdania:
W wazonie jest bukiet bzu.
Olek je jajko ugotowane na twardo.
Ada rysuje upragnionego kotka.
To stokrotki, maki a dookoła trawa.
Ada niesie jej ulubione bazie – kotki.
To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.