4-5 latki 5 maja (wtorek)
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.
Temat dnia: Miejsca, które znam.
Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić. R. zachęca do bliższego poznania swojej miejscowości. Dzieci wypowiadają się na temat swojego miejsca zamieszkania.
− Z czego znany jest nasz region?
− Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
− Co się wam najbardziej podoba?
− Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?
- Utrwalanie refrenu piosenki i nauka pierwszej zwrotki Najpiękniejsze miejsce świata. https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8O
- Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
- Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
- Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
5 latki
Karta pracy, cz. 4, s. 21.
Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.
Zabawy z kostkami.
Dwa zestawy dużych kostek. W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania – kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero. W drugim zestawie – przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.
- Dodawanie z użyciem kostek.
Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka. Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć).
- Odejmowanie z użyciem kostek.
Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.
Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 10 odjąć 6 to 4.
- Ćwiczenie oddechowe Rodzina.
Szablony domu i członków rodziny, słomki.
Dzieci zajmują miejsca przy stole, na którym znajduje się wycięty z kolorowych kartek szablon domu oraz członków rodziny. Zadaniem każdej osoby jest przeniesienie za pomocą słomki szablonów członków rodziny na szablon domu.
- Karta pracy, cz. 4, s. 22.
Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.
4-latki
Zabawa matematyczna ,, liczenie pięter ”
Pomoce: klocki Lego lub drewniane Dziecko układa fundament – parter dla wieży, a następnie buduje wieże z kolorowych klocków, licząc piętra używają liczników porządkowych: pierwsze, drugie, trzecie itd…
,, Od najmniejszego do największego” – zabawa matematyczna
Pomoce: 3 sylwety papierowych domów różnej wielkości.
Rodzic rozkłada sylwety domów różniących się wielkością i prosi by dziecko wskazało najmniejszy dom, największy dom.
Dziecko układa domki rosnąco – od najmniejszego do największego. Przykleja je na kartce, głośno nazywa domki „mały- śedni-duży”
Zabawa „Numerujemy domy” – rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników porządkowych.
Pomoce: rysunek domów przy ulicy, koła.
Zadaniem dziecka jest liczenie domów, a następnie numerowanie ich za pomocą kół (w zakresie ich umiejętności).
4-5 latki
,, Dróżka do domu” — zabawa ruchowa z elementem skoku.
Rodzic wyznacza na dywanie miejsce ,,dom” do którego dziecko skacząc ma dotrzeć od wyznaczonego miejsca. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Propozycja pracy plastycznej
Spróbuj narysować/namalować/ wyciąć z papieru kolorowego swój dom. Najlepiej wyjdź z dorosłym przed swój dom i zaobserwuj:
- Czy twój dom jest parterowy czy piętrowy? Ile ma pięter?
- Spróbuj policzyć ile ma drzwi wejściowych, czy tylko jedne czy więcej?
- Postaraj się policzyć ile dom ma okien?
- Zapytaj rodzica, ile dom ma kominów?
- Sprawdź, czy dom ma balkon, a jeśli tak, to ile ich ma?
- Zaobserwuj, jaki kolor mają ściany domu.
- Znajdź swoje ulubione miejsce wokół domu i pomyśl, kogo chciałbyś zaprosić, żeby mu to miejsce pokazać.
ZAPAMIĘTAJ JAK NAJWIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW I SPRÓBUJ SWÓJ DOM PRZEDSTAWIĆ NA KARTCE PAPIERU.
Pozdrawiam
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.