Termin: 28.04.2020.( wtorek),Maj, tydzień 1
Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region
Dzień 2 : Miejsca, które znam.
• Karta pracy, cz. 4, s. 21.
Dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.
• Rozmowa na temat miejsc w swojej miejscowości, które należy odwiedzić.
Pocięte zdjęcia/widokówki przedstawiające charakterystyczne punkty w miejscowości dzieci.
Jeśli dysponujecie Państwo takimi widokówkami, to nie ma problemu. Jeśli nie, a macie możliwość wydrukowania, odsyłam Was do dnia wczorajszego, gdzie oglądaliście znane miejsca w naszej gminie. Jeśli nie możecie wydrukować i nie macie widokówek, pomińcie to ćwiczenie.
Układanie pociętych zdjęć/widokówek przedstawiających charakterystyczne punkty w miejscowości dzieci; określanie, co przedstawiają. Dzieci opowiadają o innych miejscach, które
znają, odwiedzają z rodzicami. Dzieci wypowiadają się na temat swojego miejsca zamieszkania.
Pytamy:
− Z czego znany jest nasz region? (Pustelnia Złotego Lasu, stawy rybne, ruiny zamku, hotel…itd)
− Co jest najbardziej charakterystyczne w naszej miejscowości?
− Co się wam najbardziej podoba?
− Czego chcielibyście się dowiedzieć o swoim regionie?
• Utrwalanie refrenu piosenki Najpiękniejsze miejsce świata
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
1. Zabawy z kostkami.
Dwa zestawy kostek do gry. Jeśli nie macie, zróbcie je z plasteliny. W pierwszym zestawie – przeznaczonym do dodawania – kostki mają zaklejone sześć kropek, puste pole będzie liczone jako zero. W drugim zestawie – przeznaczonym do odejmowania – jedna kostka jest bez zmian, a druga ma kropek: sześć, siedem, osiem, dziewięć i dwa razy po dziesięć.
• Dodawanie z użyciem kostek.
Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami z pierwszego zestawu. Po wyrzuceniu liczą oczka.
Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć).
Układają odpowiednie działanie i je odczytują. 5 + 4 = 9
• Odejmowanie z użyciem kostek.
Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki.
Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 10 odjąć 6 to 4.
Układają odpowiednie działanie i je odczytują. 10 – 6 = 4
Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, na zmianę dodając i odejmując. Cyferki do układania działań znajdują się w teczkach lub wyprawkach.
• Zabawa ruchowa Z domu do domu.
Kartka z gazety dla dziecka. Dzieci stoją na kartkach– domkach rozłożonych na podłodze. Kiedy usłyszą hasło: Z domu! wybiegają z domków i biegają po sali. Hasło: Do domu! jest sygnałem do jak najszybszego powrotu do swojego domku – kartki.
2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 17.
Dla każdego dziecka plastikowy kręgiel lub plastikowa butelka po napoju.
• Zabawa orientacyjno- porządkowa Posłuszne kręgle.
Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle ( butelki). Na mocne klaśnięcie zatrzymują się i manipulują kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód. Dzieci w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
• Skręty Na prawo, na lewo. Dzieci w siadzie skrzyżnym, trzymają kręgle na głowach, przytrzymując je rękami, łokcie mają na zewnątrz. Wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręglami.
• Skrętoskłony Witamy stopy. Dzieci w siadzie rozkrocznym, kręgle trzymają oburącz w górze; wykonują skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dzieci starają się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami).
• Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle. Dzieci leżą na brzuchu, trzymają kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszą głowę, prostują ręce; oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie. Dzieci leżą na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji wyjściowej.
• Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk. Dzieci leżą na plecach, kręgle trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgle do rąk za głową i powracają do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonują ćwiczenie.
• Bieg Postaw kręgle. Dzieci biegają z kręglami w różnych kierunkach przy rytmicznym wyklaskiwaniu dowolnego rytmu. Podczas przerwy stawiają kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy. Dzieci w siadzie prostym podpartym, kręgiel mają pomiędzy stopami (pionowo). Krążą obunóż w prawo i w lewo. − Wałkują kręgle raz jedną, raz drugą stopą. − W siadzie podpartym – chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.
• Zabawa rytmiczna Zgodnie z rytmem. Dzieci, w wyklaskiwanym rytmie spacerują po pokoju w różnych kierunkach. Podczas przerwy zatrzymują się, słuchają wyklaskiwanego rytmu, starając się go zapamiętać, a następnie wystukują ten rytm, uderzając kręglami o podłogę.
• Zabawa uspokajająca Marsz. Dzieci maszerują po obwodzie koła; odkładają kręgle lub rolki na wyznaczone miejsce.
Zabawy na świeżym powietrzu
• Spacer w pobliżu przedszkola. Dzieci spacerując oglądają i porównują budynki (domki jednorodzinne, bloki, wieżowce); rozpoznają miejsca użyteczności publicznej, sklepy( według uznania rodziców)..
• Słuchanie legendy.
https://www.polskatradycja.pl/legendy/swietokrzyskie/o-powstaniu-siarki.html
− Rozmowa z dziećmi na temat legendy – wyjaśniamy niezrozumiałe pojęcia i zwroty. .
− Dzieci wypowiadają się na temat treści utworu.
− Samodzielne opowiadanie legendy przez dzieci.( oczywiście z pomocą rodziców)
https://www.polskatradycja.pl/piesni.html
Link, który Wam udostępniłam powyżej, można wykorzystać do wysłuchania pieśni, popularnych w naszym regionie. Posłuchajcie kilku utworów, zwróćcie uwagę na ich tematykę, występujące tam słowa, instrumenty. Może któraś z pieśni jest Wam znana, spróbujcie ją zanucić.
• Ćwiczenie oddechowe Rodzina.
Szablony domu i członków rodziny, słomki.
Dzieci zajmują miejsca przy stoliku, na którym znajduje się wycięty z kolorowych kartek szablon domu oraz członków rodziny. Zadaniem każdej osoby jest przeniesienie za pomocą słomki szablonów członków rodziny na szablon domu.
Karta pracy, cz. 4, s. 22.
Kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.
• Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s 75.
Liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek.
Życzę Wam miłego dnia. Do zobaczenia jutro.
Bożena Lachowska
Comments are closed.