Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.
Temat dnia: Małe miasteczko. 27 kwietnia (poniedziałek).
Szanowni Rodzice
Dzieci poznały już wszystkie literki zaplanowane do wprowadzenia na tym etapie edukacji. Zachęcam do założenia dzieciom zeszytów w wąską linię( z linią pomocniczą) oraz zeszytów w kratkę, w których dzieci będą mogły utrwalać pisownię poznanych liter i cyfr. Proponuję aby w górnej części kartki dzieci narysowały obrazek (przedmiot), którego nazwa zaczyna się na daną głoskę np. jeśli dziecko będzie utrwalało literkę A ,to rysuje np. arbuz itp. W przypadku pisania cyfr, jeśli dziecko ćwiczy cyfrę np.1 to u góry kartki rysuje 1 przedmiot np. 1 piłkę itp. Pod rysunkiem piszemy dziecku na początku każdej linijki wzór danej litery ( małą i wielką) lub cyfry dalej dzieci kontynuują samodzielnie. Bardzo proszę o zwracanie uwagi na prawidłowy kierunek pisania liter i cyfr.
Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.
Zdjęcia, obrazki, albumy itp., przedstawiające miejscowość, w której dzieci mieszkają.Dzieci rozpoznają miejsca. Następnie pod kierunkiem R. prowadzą swobodne rozmowy na temat miejsc, w których mieszkają, adresów zamieszkania i adresu przedszkola. Dzieci dzielą nazwy miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski. Wypowiadają nazwy miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie. Dzieci układają zdania z nazwą miejscowości, w której mieszkają.
- Słuchanie piosenki Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8O
- Są na całym świecie miasteczek tysiące
i są też wioseczki jak z bajeczki.
Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,
tam domki, łąki, pola, rzeczki.
Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu.
Tutaj swoje mam radości i troski.
Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.
To jest mój kawałek Polski.
Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód!
Taki to mój mały cud!
- Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.
Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.
W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,
a w trzecim cicho płyną chmurki.
Ref.: A ja mieszkam…
- Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.
Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.
Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem.
Ja także kocham miejsce swoje.
Ref.: A ja mieszkam…
- Rozmowa na temat piosenki.
- R. Pyta:
−− O jakim miejscu jest piosenka?
−− Jakie ono jest?
−− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
- Określanie nastroju piosenki (wesoła czy smutna)
- Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego.
Słuchanie wiersza Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Małe miasteczko.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
- Rozmowa na temat wiersza.
- R. pyta:
−− Jak wygląda małe miasteczko?
−− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
- Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Napisy: Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
R. umieszcza na kartonie napisy. Dzieci podają określenia, samodzielnie lub z pomocą
R., i układają je (6-latki), jeśli potrafią. Np.: spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało
hałasu…(małe miasto/wioska); dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).
Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dzieci na spacerze jest:
−− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
−− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
−− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
−− poznawanie nazw mijanych ulic,
−− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
- Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
- Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
- Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków..
Dzieci budują różne domy z klocków. Następnie porównują powstałe budowle, wykorzystują następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy. Dzieci zachęcają do kupna powstałego domu poprzez reklamę. Poszukują jak największej liczby argumentów przekonujących potencjalnych klientów do zainteresowania się danym budynkiem.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.