4-5 latki Dbamy o przyrodę 23 kwietnia (czwartek)
Nie ma życia bez wody! Jest dla nas wielkim skarbem i należy ją oszczędzać.
„Woda, woda”- zabawa ruchowo- naśladowcza.
Dzieci pokazują ruchem czynności przy których wykonywaniu potrzebna jest woda.
- myjemy ręce
- myjemy zęby
- pierzemy
- pijemy wodę
- pływamy
- podlewamy kwiaty
Posłuchaj wiersza: „Chora rzeka” J. Papuzińskiej i odpowiedz na pytania:
Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…….
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!?
Drzewo uschło…..
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
tylko czeka, czeka, czeka… Rozmowa na temat treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania: – Co śniło się kotkowi? – Co mieszka, żyje w wodzie? – Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki ? – Co może zatruć rzekę? (mycie samochodów, kąpanie psów, wyrzucanie śmieci do wody, odprowadzanie ścieków, wylewanie nieczystości) – Czy życie w brudnej, zanieczyszczonej wodzie jest możliwe?
Propozycja! Przeprowadźcie wybrany eksperyment z wodą
Na dzisiejszych zajęciach staniemy się naukowcami, badaczami odkrywającymi niezwykłe rzeczy. Wykonamy eksperyment z wodą i dowiemy się co może zagrażać naszym rzekom, jeziorom i jak temu zapobiec.
„Czysta rzeka, brudna rzeka”- zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.
Na środku stoją pojemniki z czystą, przeźroczystą wodą. R. rozmawia z dziećmi na temat koloru wody i jej czystości. Dzieci wsypują lub wlewają do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, żwir, farba, bibuła, papiery po cukierkach). Obserwują co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski. Następnie R. wkłada do pojemników roślinę (liście kapusty pekińskiej). Dzieci przez najbliższy dzień obserwują co stanie się z rośliną pod wpływem działania szkodliwych substancji.
Zabawa badawcza – oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra.
Dzieci brudzą wodę w słoiku, płukając w niej pędzel ubrudzony w farbie. R. pokazuje sposób wykonania prostego filtra oczyszczającego wodę. Wyjaśnia dzieciom, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia. Wymaga to jednak wysiłku pracujących
przy tym ludzi oraz specjalnych filtrów, co pociąga za sobą duże nakłady finansowe. Podkreśla konieczność oszczędzania wody.
R.przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki R. odwraca szyjką do dołu, a następnie wypełnia ją: szmatką flanelową, gazą lub ligniną, żwirkiem, a na końcu – piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą R. nakłada na część butelki stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dzieci wlewają brudną wodę ze słoika i obserwują jej filtrowanie. Patrzą, jak wygląda oczyszczona woda. (W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży).
WNIOSEK: Nawet bardzo mała ilość wsypanych detergentów, wylanych substancji, wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona. Zanieczyszczenia bardzo szybko rozprzestrzeniają się po całej powierzchni i zatruwają życie mieszkańcom wód.
5-latki
- Karta pracy, cz. 4, s. 19.
Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Oglądanie rysunków Ady i ich rozszyfrowywanie. Dzieci podają, jakie czynności należy wykonać:− przygotować doniczkę z ziemią,− włożyć do doniczki cebulkę hiacynta,− podlać roślinę i umieścić w słonecznym miejscu,− podlewać hiacynta co kilka dni. Uzupełnianie rysunków tulipana według wzoru.
- Założenie hodowli przez chętne dzieci wybranej przez siebie roślinki.
4-latki
- Karta pracy, cz. 2, nr 38. Dzieci: − mówią, do czego służy konewka, − nazywają, z pomocą osoby dorosłej, przedmioty, które są na zdjęciach, − mówią, do czego one służą, − rysują po śladzie rysunku konewki: zaczynają od czerwonej strzałki, potem od niebieskiej, a na końcu – od zielonej, − ozdabiają konewkę według własnego pomysłu.
Kochane Leśne Duszki -23 kwietnia swoje wielkie święto mają książki na całym świecie… My Leśne Duszki znamy zasady korzystania z książek! W przedszkolu wspólnie ułożyliśmy Kodeks dobrych praktyk czytelniczych. Wiemy co możemy zrobić, by książki jak najdłużej pozostawały w dobrym stanie? Proszę, abyście ich przestrzegały wszędzie – w domu, w sali przedszkolnej, w bibliotece, u kolegi czy koleżanki. CZYTAJMY JAK NAJWIĘCEJ!
POZDRAWIAM razem z Naszym Przyjacielem Misiem Teddy Brunem
Comments are closed.