Kwiecień, tydzień 4 Dbamy o przyrodę
Dzień 4 Segregujemy śmieci
Na początek proponuję film, który opowie wam o tym , kto to jest ekolog i jak dbać o naszą planetę – Ziemię. To bardzo ważne, bo Ziemia to nasz wspólny dom.
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
♥Zagadki słuchowe – Co trzymam w ręce?
Parawan, różne przedmioty wykonane z papieru, plastiku i ze szkła, np.: 2 talerze plastikowe, 2 talerze szklane, 2 talerze papierowe.
Dzieci siedzą . R. pokazuje im zgromadzone przedmioty, wykonane z papieru, plastiku
i ze szkła, i je nazywa. Demonstruje dźwięki, jakie one wydają. Następnie siada za parawanem. Wytwarza dźwięki przy użyciu tych przedmiotów, np. stuka o siebie dwoma szklanymi
talerzykami. Dzieci odgadują, co R. trzyma w ręce.
♥ Ćwiczenia manualne – Kolorowe śmieci. Odwzorowywanie rytmu.
Zdjęcie przedstawiające przyrząd do zbierania odpadów z ziemi, plastelina w kolorach:
żółtym, zielonym, niebieskim, wykałaczki, kartoniki z różnym układem kółeczek, w 3 kolorach, np. kółeczko żółte, kółeczko zielone, kółeczko niebieskie.
R. pokazuje dzieciom zdjęcie przedstawiające przyrząd do zbierania odpadów z ziemi.
Rozmawia na temat jego stosowania. Następnie proponuje zabawę. Dzieci lepią w palcachkulki z plasteliny, przyglądają się układowi kolorowych kółeczek na kartoniku i nakładają je na wykałaczki w tej samej kolejności.
♥ Śmieci z parku – zabawa badawcza.
• Wprowadzenie.
Odtwarzacz CD, nagranie odgłosu gniecenia papieru, plastiku i stukania o szkło.
R . opowiada dzieciom o spacerze po parku, podczas którego spotkał panią Wiosnę. Pani Wiosna żaliła się, że park jest bardzo zanieczyszczony i jest w nim wiele śmieci. R. odtwarza nagrania. Dzieci odgadują, z jakiego materiału wykonane są te śmieci. Następnie pani
Wiosna zastanawiała się, kto tak naśmiecił i co w takiej sytuacji można zrobić. R. pyta dzieci, czy domyślają się, kto zostawił taki bałagan w parku. Dzieci wypowiadają się swobodnie. Wspólnie z R. dochodzą do wniosku, że śmieci trzeba posprzątać i wrzucić do kosza. R. zaprasza dzieci do zabawy w sprzątanie śmieci .
♥ Nauka rymowanki Bożeny Formy:
Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,
segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:
do żółtego butelki, szkło do zielonego,
gazety i kartony zawsze do niebieskiego.
♥ Karta pracy, cz. 2, nr 41.
Dzieci:
− nazywają kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,
− mówią, jakie śmieci do nich wrzucamy,
− łączą liniami obrazki z odpowiednimi koszami,
− kolorują odpowiednio kosze: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko.
♥ Ekozabawki – zabawki wykonane ze śmieci.
Zobaczcie , jakie ciekawe zabawki można zrobić ze śmieci.
Dzisiaj zachęcam Was do wykonania instrumentów muzycznych.
♥ Wykonanie ekologicznych instrumentów.
Plastikowe butelki, fasola, groch lub kasza gryczana, mocny klej, kartonowe pudełka, taśma klejąca.
R. poprzedza wykonanie ekologicznych instrumentów rozmową przy tablicy demonstracyjnej. Pyta dzieci, co można zrobić z materiałów odpadowych. Dzieci podają swoje propozycje.R . proponuje wykonanie ekologicznych instrumentów. Dzieci wykonują ekologiczne grzechotki – wsypują do plastikowych butelek , fasolę, groch lub kaszę gryczaną. R. szczelnie zamyka pojemniki, używając do tego mocnego kleju. Następnie dzieci wykonują ekologiczne bębenki – z pomocą R . zaklejają kartonowe pudełka taśmą klejącą.
Pozdrawiam . Jolanta Prostak
Comments are closed.