4-5 latki Dbamy o przyrodę 22 kwietnia (środa)
Dzień dobry Leśne Duszki. Dzisiaj – 22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi. To wyjątkowe święto. Z roku na rok stan naszej planety ulega pogorszeniu. Lasy płoną, Lodowce topnieją a Wyspa Śmieci na Oceanie Spokojnym jest kilkukrotnie większa od Polski.
Obejrzyjcie filmik: „W kontakcie z naturą” Przypomnijcie sobie jak należy postępować, aby pomóc naszej planecie. Zasady segregacji śmieci. Jak postępować, by nie zagrażać i nie niszczyć środowiska.
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
Zastanówcie się, jakie działania podejmowane przez Was w domku, możecie nazwać „ekologicznymi”?
Gdzie wrzucamy niepotrzebny papier, a gdzie niepotrzebne butelki?
Tekst Bożeny Formy:
Kolory kontenerów wszyscy dobrze znamy,
segregujemy śmieci, do nich je wrzucamy:
do żółtego butelki, szkło do zielonego,
gazety i kartony zawsze do niebieskiego.
R. pokazuje dzieciom obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia pojęcie recyklingu.
Pojemnik (lub worek) niebieski – papier, jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać.
pojemnik (lub worek) zielony – szkło, jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.
pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne. Plastik to potoczna nazwa tworzywa sztucznego – materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele czynników chemicznych.
5-latki
- Praca plastyczna Segregujemy śmieci.
Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.
- Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci.
- Wycinanie z karty elementów pojemników.
- Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach).
- Składanie i sklejanie pojemników zgodnie z instrukcją.
- Wykonanie prac przez dzieci.
- Porządkowanie miejsc pracy.
Karta pracy, cz. 4, s. 16. Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.
- Karta pracy, cz. 4, s. 17. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.
4- latki
Wyprawka, karta nr 24, kredki, naklejki. Dzieci:
− kończą rysować pojemniki na segregowane śmieci właściwymi kolorami,
− kolorują je zgodnie z kolorami konturów,
− przyklejają obok każdego z nich odpowiedni rodzaj śmieci, jakie należy do niego wrzucać, zgodnie z instrukcją.
Podczas pracy R. rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby zabrakło pojemników na śmieci? Co by było, gdyby ludzie nie segregowali śmieci do pojemników?
Karta pracy, cz. 2, nr 41. Dzieci:
− oglądają obrazki,
− nazywają kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,
− mówią, jakie śmieci do nich wrzucamy,
− łączą liniami obrazki z odpowiednimi koszami,
− kolorują odpowiednio kosze: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko.
Popatrzcie przez okienko razem z Mamusią/Tatusiem i złóżcie życzenia matce Ziemi :-) Nie zapomnijcie posłać jej buziaczka :-) Zaśpiewajcie refren piosenki (jeśli nie udało się nauczyć, nic się nie dzieje – po prostu jej wysłuchajcie).
Pozdrawiam serdecznie
Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.