Oto materiały do pracy w domu
Termin: 22.04. 2020 ( środa), tydzień 4
Dzień 3: Ochroń przyrodę
1. Wyjaśnianie słów Lasy to płuca Ziemi.
Nawiązujemy do zajęć z poprzedniego dnia, wyjaśniamy dzieciom, że lasy to płuca Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują także pył i kurz, oczyszczają powietrze, a drzewa iglaste wydzielają olejki eteryczne.
• Zabawa graficzna – Drzewko.
Kartka z rysunkiem konturu drzewa, które musimy przygotować wcześniej. Kontur może mieć kształt trójkąta- wtedy będzie to drzewo iglaste lub owalu, koła- wtedy będzie to drzewo liściaste. Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym konturem drzewa. W zależności od kształtu drzewa wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (rozłożyste drzewa liściaste, np. dąb).
• Zabawa dydaktyczna – Co zanieczyszcza powietrze?
Obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, zakłady z dymiącymi kominami, zanieczyszczającymi powietrze, oraz przedmioty służące dzieciom do zabawy oraz buźki: smutnej i uśmiechniętej. Dzieci oglądają obrazki. Jeśli to, co oglądają nie ma wpływu na zanieczyszczenie powietrza (np. rower, deskorolka, rolki, hulajnoga, kajak, żaglówka)-pokazują buźkę uśmiechniętą, a jeśli zanieczyszcza środowiska – pokazują buźkę smutną (fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot, lokomotywa spalinowa). Uświadamiamy dzieciom, że można przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza poprzez stosowanie specjalnych filtrów, katalizatorów, benzyny bezołowiowej.
2. Ćwiczenie plastyczne – Segregujemy śmieci.
Zanim zaczniecie tę część zajęć, jeszcze raz posłuchajcie piosenki. Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci)
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
• Segregowanie opakowań.
Opakowania po różnych materiałach, pudełko. Przynosimy pudełko wypełnione różnymi opakowaniami: papierowymi, szklanymi, aluminiowymi i plastikowymi. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.
• Zabawa Do jakiego pojemnika?
Obrazki pojemników do segregowania odpadów. Pokazujemy dzieciom obrazki specjalnych pojemników, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśniamy, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreślamy znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte. Wyjaśnia pojęcie recyklingu.
Pojemnik (lub worek) niebieski – papier, pojemnik (lub worek) zielony – szkło, pojemnik (lub worek) żółty – metale i tworzywa sztuczne.
• Praca plastyczna Segregujemy śmieci.
Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 21, klej, nożyczki, kredki.
• Oglądanie rysunków pojemników służących do segregowania śmieci.
• Wycinanie z karty elementów pojemników.
• Kolorowanie pojemników na odpowiednie kolory, w zależności od rodzaju śmieci, jakie należy do nich wrzucać (przedstawione na rysunkach).
• Składanie i sklejanie pojemników zgodnie z instrukcją.
• Wykonywanie prac przez dzieci.
• Porządkowanie miejsc pracy.
Zabawy na świeżym powietrzu.
• Karta pracy, cz. 4, s. 16.
Oglądanie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Układanie o nich zadań. Przedstawianie ich za pomocą liczmanów. Rysowanie po śladzie drogi Olka, Ady i dziadka do lasu.
• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kwiatek rośnie.
Dzieci w siadzie skrzyżnym. Tułów pochylają do przodu, dłonie układają na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dzieci powoli prostują tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciągają ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
• Karta pracy, cz. 4, s. 17.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach. Rysowanie tulipanów po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie ich.
Tyle na dziś. Życzę wam miłego popołudnia. Do zobaczenia jutro.
Bożena Lachowska
Comments are closed.