4-5 latki Dbamy o przyrodę 21 kwietnia (wtorek)
5-latki
Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.
Oglądanie obrazków. Ocenianie, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. Rysowanie, jak dzieci dbają o przyrodę. Słuchanie nazw roślin chronionych przedstawionych na zdjęciach.
- Utrwalanie refrenu piosenki „Świat w naszych rękach”.
„Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat”
Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania; rozwijanie umiejętności liczenia.
- Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę: wyprawka – karta H, karta I, nożyczki.
Dzieci dostają karty, wycinają kwiaty. R. ma przygotowane kartoniki, na których będzie kodował wraz z dziećmi cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:
− wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza,
− kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona,
− kształt – obrazek róży, pierwiosnka.
R. mówi i pyta:
− Przyjrzyjcie się kartom. Co jest na nich przedstawione?
− Jak można je rozdzielić?
(Dzieci podają różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).
− Rozłóżcie karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej
– małych kwiatów.
− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).
− Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka).
Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
− Rozłóżcie karty według kolorów.
− Jak zaznaczycie na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym
kolorze).
Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czerwone plamy), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
− Rozłóżcie karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.
− Jak zaznaczylibyście na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka).
Dzieci zsuwają karty. R. pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dzieci wybierają spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. Teraz R. sprawdza, czy dzieci potrafią wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazuje kartonik z zakodowaną cechą, a dzieci wybierają odpowiednie karty. R. wybiera karty, a dzieci mają wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy R. upewni się, że dzieci potrafią wyróżnić i nazwać cechy obrazków, może przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.
- Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie. Wycięte z wyprawki kartoniki z kwiatami (dla każdego dziecka). R.pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dzieci muszą wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana. R. wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży). Jeżeli dzieci nie będą miały kłopotów z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.
Oglądanie albumów, książek przedstawiających roślinność Polski. Oglądanie mapy Polski, wskazywanie na niej dużych obszarów leśnych, np. Świętokrzyski Park Narodowy, Tatrzański Park Narodowy. Zwracanie uwagi na rolę lasów.
4- LATKI
Ćwiczenie pamięci – Kwiaty ogrodowe.
Sylwety kwiatów ogrodowych, np.: hiacynta, tulipana, bratka, róży.
R. układa na stole sylwety kwiatów, np.: hiacynta, tulipana, bratka, róży. Dzieci podają nazwy kwiatów uprawianych w ogrodzie i je liczą. Wskazują, który kwiat jest: pierwszy, drugi, trzeci, a który – czwarty. Następnie odwracają się, R. chowa sylwetę jednego kwiatu. Dzieci patrzą i odgadują, którego kwiatu brakuje, po czym odtwarzają początkowy układ kwiatów – dokładają odpowiedni kwiat.
Na rabatce – zajęcia matematyczne.
Karta pracy, cz. 2, nr 39. Dzieci:
− odpowiadają na pytanie, czy znają kwiaty przedstawione na rysunku,
− nazywają kwiaty z pomocą osoby dorosłej.
- Ćwiczenia rachunkowe – Kwiaty na rabatkach.
3 koperty, w każdej kopercie 3 wąskie prostokąty i sylwety kwiatów: hiacyntów, bratków,
tulipanów, róż (od 1 do 3 sylwet każdego gatunku), w kolorach: białym, żółtym i różowym.
R.omawia zawartość kopert, pokazuje sylwety kwiatów i je nazywa. Proponuje zabawę w sadzenie kwiatów na rabatkach.
- Sadzenie kwiatów według kolorów płatków. Dzieci rozkładają prostokąty. Na każdym z nich układają kwiaty w danym kolorze. R. sprawdza poprawność wykonania zadania. Dzieci przeliczają kwiaty i mówią, ile kwiatów danego koloru rośnie na ich rabatkach.
- Sadzenie kwiatów według gatunków. Dzieci sadzą kwiaty według gatunków: na każdej rabatce (każdym prostokącie) układają kwiaty danego gatunku. N. sprawdza poprawność wykonania zadania. Dzieci przeliczają kwiaty. Mówią, ile kwiatów danego gatunku zasadziły na swojej rabatce.
- Sadzenie kwiatów według instrukcji R. Dzieci sadzą kwiaty według polecenia R., np.: Na każdej rabatce zasadźcie po 3 kwiaty. R. sprawdza poprawność wykonania zadania. Dzieci przeliczają kwiaty. Mówią, jakie kwiaty, jakiego koloru zasadziły na rabatce.
- Sadzenie kwiatów według własnego pomysłu. Dzieci decydują jakie kwiaty zasadzą na każdej rabatce. Układają sylwety. Oglądanie kwiatowych ogrodów. Przeliczają ile kwiatów zasadziły na każdej rabatce. Nazywają kwiaty i określają ich kolory.
Zabawa ruchowa Bukiety.
Pomoce z poprzedniej zabawy, nagranie spokojnej melodii.
R.zaprasza dzieci do zabawy przy rozłożonych wcześniej rabatkach. Przy dźwiękach muzyki dzieci spacerują swobodnie po kwiatowym ogrodzie, omijając leżące sylwety. Na przerwę w muzyce podnoszą wysoko po jednym kwiatku i mówią jego nazwę. R. powtarza zabawę kilka razy. Na koniec zabawy dzieci tworzą bukiety – zbierają wszystkie kwiatki. Chętne dzieci z pomocą R. liczą w dostępnym dla siebie zakresie, z ilu kwiatów składają się ich bukiety.
Karta pracy, cz. 2, nr 39. Dzieci:
− odszukują w naklejkach obrazki kwiatów,
− naklejają kwiaty tak, żeby ich liczba zgadzała się z liczbą kropek na skrzynkach,
− kolorują pierwszy kwiat na różowo, trzeci na pomarańczowo, a piąty – na fioletowo,
− kolorują pozostałe kwiaty wybranymi przez siebie kolorami.
- Utrwalanie refrenu piosenki „Świat w naszych rękach”.
„Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat”
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.