Witajcie moje kochane Starszaki

Mam nadzieję, że przez weekend odpoczęliście  więc zabieramy się do pracy.

Termin: 20.04.2020( poniedziałek), tydzień 4

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę

Dzień 1: Strażnicy przyrody

Na początek posłuchajcie piosenki Świat w naszych rękach (ekologiczna piosenka dla dzieci).

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Rozmowa na temat tekstu piosenki.

Ponieważ w tym tygodniu będziemy mówić o ochronie środowiska, chciałabym, żebyście poczuli się jak drzewa, czyli część tej przyrody.

• Zabawa dramowa – My, drzewa.

Dzieci są drzewami.

Opowiadamy, co działo się z lasem, drzewami, a dzieci wcielają się w role drzew i uzewnętrzniają stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń.

Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które ludzie wywozili do lasu – drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?

1. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody.

• Oglądanie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych.

Zdjęcia wybranych drzew.(internet lub albumy, książki z Dzieci oglądają zdjęcia drzew, nazywają je, porównują wygląd.

• Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest las?

Karton w kształcie drzewa, mazak. Dzieci podają swoje skojarzenia ze słowem las, a my zapisujemy je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: Las to… .

• Poznawanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa.

Układamy przed dziećmi poszczególne kartonowe elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dzieci nazywają części drzewa. Układają je we właściwej kolejności. Określają, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.

Karty pracy, cz. 4, s. 12–13.

Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody.

Kolorowanie rysunków zwierząt.

− Co robiły dzieci w lesie?

− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

− Jak wy zachowujecie się w lesie?

2. Odkrywanie litery h: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

• Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – hamak.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70.

Pytamy:

− W czym leżał Olek?

− Czy przyjemnie jest leżeć w hamaku?

• Analiza i synteza słuchowa słowa hamak.

Dzieci dzielą słowo hamak na sylaby oraz na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab i ile głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa rozpoczynające się głoską h (herbata, hotel, huta…) oraz mające ją w środku (juhas, bohater…).

• Budowanie schematu słowa hamak.

Białe kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci jeszcze raz dzielą słowo hamak na sylaby, układając i rozsuwając białe kartoniki. Układają tyle kartoników, ile głosek słyszą w słowie hamak, wymawiają głoski głośno, dotykając kolejnych kartoników.

• Budowanie schematu słowa Hubert.

Białe kartoniki dla każdego dziecka.

Wyjaśniamy, że Hubert to kolega Ady. Dzieci dzielą imię na sylaby i na głoski. Układają schemat imienia Hubert.

• Budowanie modeli słów: hamak, Hubert.

Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka.

Dzieci głośno wymieniają głoski w słowach: hamak, Hubert. Potem określają rodzaj głoski h, mówiąc ją długo: hhhyyyy… krótko: h, h, h, h… Głoska h jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów: hamak, Hubert, zaznaczają miejsca głoski h na niebiesko. Wskazują pozostałe spółgłoski i zaznaczają je na niebiesko. Pozostałe głoski – samogłoski – oznaczają czerwonymi kartonikami.

• Odkrywanie litery h, H.

Kartoniki z literami h, H dla każdego dziecka. Pokazujemy litery h, H: małą i wielką.

Dzieci określają ich wygląd. Następnie umieszczają kartoniki z literami pod modelami słów: hamak, Hubert. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

• Umieszczanie kartoników z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak, Hubert. Kartoniki z literami: u, b, a, m, k, e, r, t . Dzieci układają kartoniki z poznanymi wcześniej literami pod modelami słów: hamak, Hubert. Odczytują powstałe wyrazy.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 70–73.

• Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa.

• Zaznaczanie na niebiesko liter h, H w wyrazach.

• Czytanie sylab i krótkiego tekstu.

• Skreślanie co drugiej litery w ciągu liter.

• Odczytanie hasła z pozostałych liter.

• Uzupełnianie zdań obrazkami odszukanymi wśród naklejek.

• Wodzenie palcem po literze h – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter h, H po śladach, a potem – samodzielnie.

Zabawy na świeżym powietrzu

• Spacer po podwórku, działce, najbliższej okolicy ( w miarę możliwości) – przyglądanie się otoczeniu: czy jest czyste, czy zaśmiecone. Szukanie przyczyny tego stanu.

• Opowieść ruchowa W lesie (według Małgorzaty Markowskiej).

Dzieci wykonują to, o czym opowiadamy.

Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dzieci maszerują dookoła pokoju). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Idziemy gęsiego – jedno za drugim. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (wymyślają różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (wykonują skłony głowy w tył, na boki, skręty), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderzają palcami o ziemię). Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (czworakują w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą, kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…

• Rozmowa na temat: Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody?

Zielony karton, mazak. Dzieci podają propozycje, a my zapisujemy je na zielonym kartonie. Na koniec dzieci – na znak, że zgadzają się z tym, co jest napisane – odbijają na kartonie swoje dłonie maczane w farbie. Przykładowe propozycje dzieci: Przyjaciel przyrody: nie zrywa kwiatów; nie łamie gałązek drzew; nie śmieci; dokarmia ptaki (zwierzęta); oszczędza wodę, elektryczność; segreguje śmieci; lubi zwierzęta…

• Podawanie nazw zwierząt i roślin rozpoczynających się podaną sylabą. Podajemy sylaby, a dzieci wymyślają nazwy zwierząt lub roślin. Np. so – sowa; je – jeleń; ja – jarzębina, jagody; sar – sarna; je – jeże, jeżyny…

Tyle na dziś. Pozdrawiam Was serdecznie. Do zobaczenia jutro.

Bożena Lachowska

Przejdź do treści