Kwiecień, tydzień 4 Dbamy o przyrodę
Dzień 1 Oszczędzamy wodę
Dziękuję za przesłane do mnie zdjęcia wykonanych przez was wspaniałych farm i ich mieszkańców – zwierzątek. Jestem z was dumna.
Pracowite z was Krasnoludki. :)
Na zakończenie dzisiejszych zadań, zamieszczę zdjęcia najbardziej pracowitych Krasnoludków.
♥ Co zagraża przyrodzie? – swobodne wypowiedzi dzieci.
♥ Zabawa z wykorzystaniem obrazków – Co służy przyrodzie?
W tym tygodniu będziemy się uczyć o…. Nie zdradzę wam o czym. Odpowiedź poznacie odgadując zagadki.
♥ Zagadki o wodzie :
– Chłodzi nas, myje nas.
Poi ludzi, pole, las.
– Służy do picia,
służy do mycia,
bez niej na ziemi
nie byłoby życia.
– Płynem życia nazywana,
pij ją od samego rana
zamiast napojów niezdrowych,
radę tę wbij dziś do głowy!
– W niej się możesz kąpać,
piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,
bez niej nie byłoby życia na ziemi,
każdy niech o tym dobrze pamięta.
– Gdy jest ciepło wtedy płynie,
a na lód twardnieje w zimie.
– Co tak wygląd zmieniać może:
gdy jej dużo – zwie się morzem,
a gdy ilość jest niewielka
to jest kropla lub kropelka.
– Co muszą pić kwiaty,
żaby i pies z kotem?
A na co ty co dzień
także masz ochotę?
♥ Zapraszam was do obejrzenia filmu Jak dbać o wodę? . Patrzcie uważnie, a potem odpowiecie na pytanie – Jak możemy oszczędzać wodę?
http://scholaris.pl/resources/run/id/49521
♥ Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to
bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran
i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek
z dinozaurem stał bezczynnie obok.
– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie
mamy kubeczki.
– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.
– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby
– powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.
– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno
nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.
– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.
– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.
– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.
– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje
wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej
dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.
– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.
– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy
marnować jej bez potrzeby.
– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów –
obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.
– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej
rymowanki. Posłuchajcie:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą
marnować wody.
• Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji .
R. zadaje pytania:
− W jaki sposób Ada myła zęby?
− Dlaczego należy oszczędzać wodę?
♥ Ćwiczenie relaksacyjne – Masaż wodny.
Odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.
R. prosi dzieci, aby usiadły i obróciły się w prawo. Włącza nagranie spokojnej melodii.
Opowiada o wodzie. Dzieci rysują palcem na plecach siedzącego przed nimi dziecka ( lub innego członka rodziny) według polecenia R.: kropki, kreski i linie, stukają opuszkami palców itp. Na koniec naśladują
strząsanie wody z rąk i powtarzają rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o przyrodę! Dzieci
wykonują obrót o 180 stopni, po czym R. powtarza zabawę.
♥ Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki – Podskocz, klaśnij i przykucnij.
R. omawia zabawę – wykonuje podskok, klaszcze i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę! Dzieci maszerują po sali w rytmie np. wyklaskiwanym przez Rodzica. Na pauzę w grze naśladują ruchy R. i powtarzają za nim słowa rymowanki.
• Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
R. kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dzieci, z pomocą R., podają sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.
♥ • Karta pracy, cz. 2, nr 37.
Dzieci:
− oglądają obrazki,
− opowiadają, co robi Ada z mamą,
− mówią, jak należy dbać o rośliny,
− w każdej doniczce rysują jeden kwiatek,
− liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach
♥ Galeria zdjęć pracowitych Krasnoludków
♥ Oleńka z siostrą
- Bartuś
- Szymonek
- Bartuś
- Szymonek
- Nikolka
- Kacperek
Pozdrawiam Was. Do jutra . :) Jolanta Prostak
Comments are closed.