Temat tygodnia: Wiosna na wsi.
Temat dnia: Makieta wiejskiego podwórka. Wiosenne prace na wsi. 17 kwietnia (piątek).
Witajcie moje kochane „Biedroneczki”!!
Na dobry początek zapraszam Was do obejrzenia filmu, który przedstawia zwierzęta mieszkające na wsi na gospodarstwach rolnych. Wśród nich znajdują się świnie, krowy, kury, owce, kozy, konie, pszczoły. Każde z tych zwierząt jest bardzo ważne i potrzebne nam, czyli ludziom. Film pokazuje jak opisywane zwierzęta wyglądają, jakie dźwięki wydają, co jedzą, gdzie mieszkają i jakie jest ich znaczenie gospodarcze dla człowieka https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U.
- Zabawa Smakujemy i dotykamy.
Produkty pochodzące od zwierząt, apaszka.
R. pokazuje dzieciom produkty, które pochodzą od zwierząt, np.: jajka, ser, jogurt, miód,mleko, wełna, pióra. Następnie zasłania oczy i podaje do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt. Dzieci podają nazwy produktów, a po odsłonięciu oczu nazywają zwierzęta, od których te produkty pochodzą.
- Burza mózgów – Co można zrobić z tych produktów?
- R. podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią, do zrobienia czego
można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…
Wykonanie makiety wiejskiego podwórka.
- Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
−− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
−− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki,
kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, prostokątny kawałek styropianu, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
- R. przygotowuje prostokątny kawałek styropianu , maluje go zieloną farbą
z dodatkiem mąki ziemniaczanej.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wspólne komponowanie makiety na styropianie, ozdabianie elementami wykonanymi z bibuły (np. rośliny, staw) lub z wykałaczek (płot).
- Wykonanie pracy.
- Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
- Porządkowanie miejsc pracy.
Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi.
- Karta pracy, cz. 4, s. 10.
Oglądanie strony gazety ze zdjęciami przedstawiającymi prace na wsi. Określanie, co to za
prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.
Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
−− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
−− Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
−− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone
kilka razy dziennie.
−− Czy praca rolnika jest łatwa?
- Oglądanie obrazków narzędzi ogrodniczych.
Obrazki narzędzi ogrodniczych.
Dzieci oglądają obrazki narzędzi ogrodniczych: grabi, wideł, łopaty, motyki, sekatora, konewki. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) i, wybranych, na głoski (6-latki).
(Nie dzielimy na głoski nazw: konewka, widły, grabie). Określają, do czego służą kolejne narzędzia.
- Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie z R. lub samodzielnie ich nazw.
Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim.
5- latki
- Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71.
- Rysowanie po śladach.
- Kolorowanie rysunków.
6- latki
- Ćwiczenia w czytaniu.
Dla każdego dziecka: karta G: zdjęcia: grabi, wideł, motyki, sekatora, łopaty, karta N: podpisy do zdjęć.
Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi ogrodniczych.
- Kolorowanie rysunku Praca w ogrodzie.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, karta M, kolorowanka Praca w ogrodzie, kredki.
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy!
Urszula Bielecka
Comments are closed.