Temat tygodnia: Wiosna na wsi.
Temat dnia: Na podwórku. 16 kwietnia (czwartek).
Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta; wyjaśnienie ich znaczenia.
Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
Zapomniał wół, jak cielęciem był.
Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
Pasuje jak wół do karety.
Nie kupuj kota w worku. .
- Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie z R.(lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.
- Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki.
Dzieci zajmują miejsca na dywanie, w siadzie skrzyżnym.
Słuchają zagadek Bożeny Formy, które recytuje R.
Powtarzają kilka razy za R. kolejne wersy wybranej zagadki w nadanym przez R. rytmie.
R. recytuje zagadki, dzieci rytmicznie wykonują ustalone gesty.
Dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:
Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszczą, uderzają w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)
Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)
Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
zdrowe mleko dają. wykonują cztery klaśnięcia,
(krowy)
Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,
Jak się nazywa?
(kaczka)
Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach, wykonują
naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, następnie w kolana kolegi (cała)
wszystkich wczesnym rankiem zagadka).
budzi na śniadanie.
(kogut)
Zwierzęta z wiejskiego podwórka – malowanie farbami na porowatym podłożu.
- Podział nazw zwierząt na sylaby lub na głoski.
Zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka (można wykorzystać obrazki zwierząt z wyprawki plastycznej).
R. przygotował zdjęcia/obrazki zwierząt. Dzieci je losują. Nazywają przedstawione na nich zwierzęta. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) lub na głoski (6-latki). Przykładowe zdjęcia/ obrazki: kura, kogut, owca, baran, krowa, byk, kot, koza.
- Zabawa Co to za zwierzę?
Określanie przez chętne dzieci cech danego zwierzęcia, bez podawania jego nazwy. Odgadywanie nazw zwierząt przez uczestników zabawy ( rodzic, siostra, brat). Np. To zwierzę ma białe pióra, długą szyję i woła: Gę, gę. (gęś). To zwierzę pilnuje podwórka i mieszka w budzie. (pies)
- Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Dla każdego dziecka: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.
- Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.
- Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez dzieci.
- Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.
- Wykonywanie prac przez dzieci.
- Oglądanie powstałych prac: rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych na nich zwierząt. Wypowiedzi autorów, dlaczego właśnie te zwierzęta znalazły się na ich obrazkach.
- Porządkowanie miejsc pracy..
- Kolorowanka wodna – Kura i kurczątka.
Dla każdego dziecka: wyprawka plastyczna, kolorowanka wodna Kura i kurczątka, pędzelek, kubeczek z wodą.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie
do czytania, pisania, liczenia, s. 69 5-latki
Rysowanie drogi kury do kurcząt.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery
i liczby, cz. 2, s. 69 6-latki
Czytanie zadań. Wpisywanie odpowiednich liczb.
Wiersza do nauki T. M. Massalskiej „W gospodarstwie”:
W gospodarstwie
Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
A teraz zobaczcie wiosenne prace plastyczne, które wykonała nasza Kamilka Karaś. Prawda, że piękne? Jeśli macie ochotę dołączyć do galerii zapraszam do wysyłania zdjęć swoich prac.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.