4-5 latki Wiosna na wsi 16 kwietnia (czwartek)
Dzień dobry moje kochane Leśne Duszki. Dzisiaj dowiecie się: Gdzie mieszkają zwierzęta wiejskie? Co jedzą? Po co je hodujemy? Jakimi głosami odzywały się te zwierzęta?.
Obejrzyjcie ten film i posłuchajcie wierszyka.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Domy zwierząt.
W chlewiku mieszka świnka, korytko stoi tam,
a w budzie siedzi piesek; nie lubi, gdy jest sam.
W kurniku kury gdaczą, nocą na grzędach śpią,
a konie stoją w stajniach i głośno czasem rżą.
A krowy? Pewnie wiecie, obora to ich dom.
Gdy wrócą już z pastwiska, tu muczą piosnkę swą.
Rozmowa na temat wiersza.
- pyta: O jakich zwierzętach była mowa w wierszu i w filmie? Jak nazywa się dom świnki ( konia, krowy, świnki, kury…)? Jakie jeszcze inne zwierzęta oprócz kury mogą mieszkać w kurniku? Po co hodujemy zwierzęta – dzieci nazywają produkty pochodzące od zwierząt – Co jedzą zwierzęta np. (ziarna zbóż – kura, koń, kaczka, gęś; marchew, kapusta – królik; mleko, ryby – kot; trawa, siano – krowa, owca, koza, koń; kości, mięso – pies).
Wykonanie makiety wiejskiego podwórka. Rozwijanie sprawności manualnej; zachęcanie do wspólnego działania. Dzieci 4-letnie mogą wykorzystać również kartę nr 23 i niektóre elementy z karty A- WYPRAWKA
Omówienie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka.
− Jakie budynki powinny się tam znaleźć?
− Jakie zwierzęta tam spotkamy?
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.
Kolorowe czasopisma, kredki, zdjęcia/obrazki zwierząt z wiejskiego podwórka, tekturki, kleje, plastelina, zielone farby, pędzelki, pudeł kapo butach, zapałkach, syropach, papier kolorowy, bibuła, wykałaczki.
- Dzieci wycinają z kolorowych czasopism obrazki/zdjęcia zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku (lub je rysują).
- Dzieci przyklejają obrazki/zdjęcia na tekturkach i umocowują je plasteliną do tekturowych podstawek.
- Dzieci oklejają pudełka kolorowym papierem – otrzymują zabudowania gospodarcze, dom gospodarza.
- Wykonanie elementów uzupełniających do wiejskiej zagrody: drzewek, krzewów, kępek trawy np. z bibuły, ogrodzenia,(płotu)
- Wspólne komponowanie i wykonanie makiety.
- Oglądanie makiety, nazywanie zabudowań, zwierząt.
- Porządkowanie miejsc pracy.
Zabawy ze zwierzętami- zajęcia matematyczne. Segregowanie i przeliczanie elementów zbioru.
Wykonane przez dzieci obrazki zwierząt wiejskich, dwie obręcze.
Dzieci układają przed sobą wykonane wcześniej obrazki zwierząt wiejskich.
- umieszcza w środku koła dwie obręcze. Pyta, czy można podzielić te zwierzęta na dwie grupy. Dzieci podają propozycje (np. zwierzęta, które mają dwie lub cztery nogi) i układają odpowiednio obrazki zwierząt w obręczach. Przy pomocy R. przeliczają elementy zbiorów.
Układając obrazki parami, sprawdzają, których zwierząt jest więcej. R. pyta, czy mają jeszcze jakieś inne propozycje dotyczące podziału tych obrazków zwierząt na grupy. Jeśli nie, wyjaśnia, że można jeszcze dokonać podziału w zależności od tego, czy zwierzę jest ptakiem, czy nim nie jest. Pyta: Jakie charakterystyczne cechy mają ptaki? (Skrzydła, dzioby, pióra). Dzieci układają właściwe obrazki w obręczach – w jednej ptaki, w drugiej pozostałe zwierzęta.
- wskazuje obręcz, w której znajdują się zwierzęta niebędące ptakami. Wyjaśnia, że są to ssaki, czyli zwierzęta, które po urodzeniu odżywiają się mlekiem matki.
5-latki
Karta pracy, cz. 4, s. 9.
Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich
śladami. Czytanie z nauczycielem (lub samodzielnie) nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt
w odpowiednich miejscach.
Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 69. Rysowanie drogi kury do kurcząt.
4-latki
Karta pracy, cz. 4, nr 36. Dzieci:
− łączą obrazki zwierząt z ich cieniami,
− rysują w ogonie każdego koguta tyle piór, ile wskazuje liczba kropek na karteczce.
Pozdrawiam Małgorzata Jastrząb
Comments are closed.