5-6 latki “Biedroneczki”

Temat tygodnia: Wiosna na wsi.

Temat dnia: Tyle stóp, tyle kroków. 15 kwietnia (środa).

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.

Kura gdacze, kaczka kwacze –

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

Koza meczy:

mee, mee, mee…

– Czego psisko mądrzy się?

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury! –

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

bo ta koza groźna była.

R. wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

R. zwraca uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.

 

 Słuchanie piosenki Na podwórku (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat piosenki.

 Link:

https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs

  1. Na podwórku na wsi

jest mieszkańców tyle,

że aż gospodyni

trudno zliczyć ile.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki,

i indyki, i indyczki.

Jest tu kwoka z kurczętami,

mama kaczka z kaczętami.

Piękny kogut Kukuryk

i kot Mruczek,

i pies Bryś.

Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,

hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –

podwórkowy chór.

2.Koń kasztanek w stajni,

a w oborze krowa,

tam w zagrodzie owce

i brodata koza.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

3. A tu są króliki:

i duże, i małe,

łaciate i szare,

i czarne, i białe.

Ref.: Kury, gęsi i perliczki…

R. zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.

− Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?

− Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?

R. rozmawia z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które wydają wymienione w piosence zwierzęta.

  • Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.    

 

 Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.

  • Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.

Osiem skakanek w dwóch różnych kolorach (mogą być tasiemki, sznurek).

R. układa ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).

  • Dwie drogi równoległe ( za pomocą grafiki pokażę, jak rozłożyć skakanki).
  • R. pyta:

− Czy obie drogi mają taką samą długość?

__ __ __ __

__     __

     V 

Jedna z dróg zakręca.

− Czy teraz drogi mają taką samą długość?

− Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?

R. wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.

− Czy drogi mają taką samą długość?

− Dlaczego tak uważacie?

Jedna z dróg zakręca.

__ __ __ __

˄˄

− Czy drogi nadal mają taką samą długość?

− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?

(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).

  • Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Mały dywan.

Dziecko a potem rodzic mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.

− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?

− Czy nasze stopy są jednakowej długości?

  • Mierzenie długości dywanu krokami.

Mały dywan.

Dziecko a potem rodzic mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy.

− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?

− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).

  • Pokaz linijki, miarki krawieckiej.

Linijka, mały dywan.

R. mierzy linijką długość małego dywanu.

  • Karta pracy, cz. 4, s. 7.

Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić. Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony. 

  • Karta pracy, cz. 4, s. 8.

Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.

  • Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 68. 6- latki

Czytanie tekstu indywidualnie przez dzieci. Odszukiwanie zdjęć zwierząt i naklejanie

ich w odpowiednich miejscach.

 

Pozdrawiam   

Urszula Bielecka 

Przejdź do treści