Temat tygodnia: Wiosna na wsi.
Temat dnia: Tyle stóp, tyle kroków. 15 kwietnia (środa).
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
R. wyjaśnia niezrozumiałe zwroty, a następnie pyta:
−− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
−− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
R. zwraca uwagę na głosy, jakie wydawały zwierzęta.
Słuchanie piosenki Na podwórku (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk). Rozmowa na temat piosenki.
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=An265-G0WOs
- Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
2.Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
3. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
R. zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.
−− Gdzie mieszkają zwierzęta, o których jest mowa w piosence?
−− Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?
R. rozmawia z dziećmi na temat wyglądu, zwyczajów i charakterystycznych głosów, które wydają wymienione w piosence zwierzęta.
- Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.
Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.
- Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Osiem skakanek w dwóch różnych kolorach (mogą być tasiemki, sznurek).
R. układa ze skakanek dwie drogi (każda składa się z czterech skakanek w tym samym kolorze, np. droga czerwona i droga żółta).
- Dwie drogi równoległe ( za pomocą grafiki pokażę, jak rozłożyć skakanki).
- R. pyta:
− Czy obie drogi mają taką samą długość?
__ __ __ __
__ __
V
Jedna z dróg zakręca.
− Czy teraz drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego uważacie, że czerwona droga jest dłuższa?
R. wraca jeszcze raz do pierwszego przypadku.
− Czy drogi mają taką samą długość?
− Dlaczego tak uważacie?
Jedna z dróg zakręca.
__ __ __ __
˄˄
− Czy drogi nadal mają taką samą długość?
− Jak można udowodnić, że są tej samej długości?
(Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te same cztery skakanki, tylko przesunięte).
- Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Mały dywan.
Dziecko a potem rodzic mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licząc.
−− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?
−− Czy nasze stopy są jednakowej długości?
- Mierzenie długości dywanu krokami.
Mały dywan.
Dziecko a potem rodzic mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy.
−− Dlaczego wyszły nam rożne wyniki?
−− Z czym jest związana długość naszych kroków? (Ze wzrostem).
- Pokaz linijki, miarki krawieckiej.
Linijka, mały dywan.
R. mierzy linijką długość małego dywanu.
- Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić. Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego kurczęcia, licząc od prawej strony.
- Karta pracy, cz. 4, s. 8.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.
- Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 68. 6- latki
Czytanie tekstu indywidualnie przez dzieci. Odszukiwanie zdjęć zwierząt i naklejanie
ich w odpowiednich miejscach.
Pozdrawiam
Urszula Bielecka
Comments are closed.