Materiały do pracy w domu.
Termin: 10.04 2020 (piątek) tydzień 2
Temat tygodnia:Wielkanoc
Dzień 5 : Śmigus-dyngus
• Karta pracy, cz. 3, s. 78
Rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku jajek.
• Rebus fonetyczny – Co znalazło się na świątecznym stole.
Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Dokonują ich syntezy i podają rozwiązanie. Np. parasol, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk – pisanki.
• Kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego.
Dla każdego dziecka: wyprawka, karta K, kredki, mazaki.
• Ćwiczenia poranne – zestaw nr 30 (przewodnik, cz. 4, s. 128).
. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
• Wypowiadanie się dzieci na temat: Jakie zwyczaje kojarzą się wam ze świętami?
Wypowiedzi dzieci; zwracanie uwagi, na czym polega śmigus-dyngus i w jaki sposób tradycja ta jest kultywowana w miastach i na wsiach. Uświadomienie konsekwencji przesadnego oblewania się wodą oraz robienia tego w nieodpowiednich miejscach.
• Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą
• Rozmowa na temat wiersza.
− Co to jest śmigus-dyngus?
− Co to znaczy staropolski obyczaj?
− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
• Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
• Zabawa ruchowa – Śmigus-dyngus.
Dzieci maszerują po obwodzie koła podczas recytacji przez mamę lub tatę wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus. Na słowo: Śmigus – klaszczą w ręce, a na słowo: Dyngus – tupią. Po skończonej recytacji naśladują polewanie się wodą.
Zabawy na świeżym powietrzu lub dla odmiany pomoc w przedświątecznych porządkach.
• Karta pracy, cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
• Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.
Moi drodzy, ponieważ jest to nasze ostatnie spotkanie przed świętami więc
Życzę Wam, Kochani,
aby te święta wielkanocne
wniosły do Waszych serc
wiosenną radość i świeżość,
pogodę ducha, spokój,
ciepło i nadzieję- dla Was moje Starszaki oraz Waszych rodziców i bliskich.
Do zobaczenia we wtorek po świętach. Ściskam Was mocno.
Bożena Lachowska
Comments are closed.